søndag 27. januar 2008

Dagen derpå er et faktum

God søndag, ærede lesere av min ydmyke dagbok.

Så sitter man her igjen da, hodet verker og skrotten ville helst ha ligget i sengen; det er atter dagen-derpå og man spør seg selv "hvorfør gjør jeg dette hver bidige helg"?.

Frøken Hildegunn og hennes forlovede ankom, til en forandring, før min skallede nabo rakk å komme seg i hus i går aften. Naboen ble en smule forsinket, kunne han fortelle, fordi et gammel bilde på veggen i stuen deiste i gulvet rett før han skulle til å gå. Han fikk med andre ord opprydningsarbeid å ta fatt på før kan kunne komme til meg for å nyte konjakk og den gode samtale. Hildegunn overrasket meg litt i går fordi hun kun hadde med seg 12 flasker øl, og når det skulle deles på to ble jo det rene barnehageselskapet i forhold til de røffere kalaser som pleier å finne sted i villaen. Dog, for en gangs skyld ble det såpass rolige forhold i går aften at man faktisk kunne nyte den gode samtale og spille litt geni ved siden av å innta det sterke. Årsaken til Hildegunns moderate inntak av pils kom frem i en samtale senere på aftenen - hun skal nemlig presenteres for sin 54-årige "svigermor" nu i dag efter kirketid. Tenk å være 49 og ha en svigermor på "bare" 54? Skål for det, altså.

Naboen og jeg drakk meget utover aftenen, selv ble jeg såpass full at jeg ikke husker noe mellom klokken 23 og ca 00.30 og da satt vi plutselig i en drosje på veg til byen, en bestemmelse naboen og Hildegunn hadde tatt for meg. Slik en elendighet. Vi ankom Sting rett før klokken kvart på ett og der var det som vanlig full rulle med både gamle griser, røffe quinder og ungdommer av begge kjønn. Hildegunn, forloveden og jeg fikk oss et bord ved vinduet som vender mot Valbergstårnet, mens naboen gikk for å kjøpe hvitvin til alle mann, betalt av hans lektor-lønn som takk for godt selskap. Naturligvis dukket Hildegunns fiende nummer en opp i løpet av natten, men frøkenen hadde vett nok til å holde seg i den andre enden av lokalet, så noen konfrontasjon med Hildegunn ble det ikke. Nu hadde det kanskje gjort seg med litt underholdning, men på den annen side ville det vært høyst beklagelig overfor den unge forloveden til Hildegunn om det hadde kommet til håndgemeng i lokalet.

Apropos underholdning, to unge herrer, som hadde vært innom villaen forrige helg, kom bort og konverserte med oss på et stadium av natten og den ene humret godt da han viste frem en flaske pils, som han hadde klart å smugle med seg innendørs uten å bli oppdaget. Dog gikk det bare noen øyeblikker efter samtalen før vi hørte at noe gikk i gulvet ved nabobordet, og der lå den unge herrens pilsflakse på gulvet i tusen knas oppi en dam av øl. Skal si Hildegunn lo høylydt da dette skjedde, men vi likte oss naboen og jeg også. Klokken hadde passert halv tre da vi fant det for godt å vandre hjemover. På torget skilte vi lag, Hildegunn og forloveden ville ta nattbussen til Saxamarken, mens naboen og jeg utfordret den sterke vinden og vandret oppover gatene i retning Eiganes. Da vi kom hjem tok vi hvert vårt halvfulle melkeglass med konjakk, før vi gikk hver til vårt klokken 04.12 nøyaktig.

Jeg sto opp klokken 12.10 i dag, men har ennu ikke vært på badet og vasket meg. Jeg kastet innpå et knekkebrød med sild samt et glass kulturmelk og en tranpille nede på kjøkkenet før jeg gikk opp hit igjen. Dog er det vel nu på tide å konfrontere mor, fortelle om en vellykket aften og natt samt å begynne så smått å forberede noe til middag. Jeg ser at "Pokerfjes" begynner igjen i aften, så da vet man hva man skal gjøre den timen, i alle fall.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter