onsdag 30. januar 2008

En lærerindes hverdag er hård

God aften, skolerte og uskolerte.

Så skulle klokken altså passere ti på aftenen før jeg fikk en ledig stund til å skrive noen ord i dagboken i dag. Man skulle rent tro at jeg arbeidet 120% stilling, ikke 75% nu når dagene blir så lange. På grunn av et ekstraordinært møte (dvs. møtet skulle egentlig holdes neste uke, men da må rektor reise til Spania hvor moren skal hjerteopereres etter et anfall på mandag) tok ikke arbeidsdagen slutt før klokken 17.50. Min skallede nabo humret godt da han fikk vite at han nu slipper unna dette møtet. Om møtet kan jeg si at rektor informerte oss om et nytt dataprogram som alle skoler i byen skal begynne å bruke nu for å få bedre orden på fraværsregistrering, registrering av karakterer etc. Ellers gikk vi gjennom miljøplanen for å se om det var noe å kommentere evt. rette opp på i forhold til høstterminen. Vi seksjonsledere samt inspektør sa også noen ord om hvordan vi har tenkt å arbeide fremover for å slippe unna overtid, da det er så vanskelig å få avspassere i skoleverket for tiden grunnet vikarmangel.

Vel hjemme igjen måtte jeg stelle til middag for min mor og min sykemeldte nabo. Det ble kyllingfilet i korma-saus med ris til, en utypisk middag å servere i villaen, men den falt i smak hos begge de skrantende. Naboen ble sittende nesten tre timer i dag, nøt kaffe og kaker, en liten skvett av det blanke fra dunken (dog for helsens skyld) og konverserte med mor og meg. Mor har meget interesse av å høre nyheter fra skolen, så vi baksnakker de kollegene vi ikke liker både titt og ofte. Ikke før hadde naboen så gått før frøken Hildegunn var på tråden og skamlo over sitt siste pek. Hun hadde beært meg med en anonnse på et nettsted for virile, som hun kalte knullkontakt, men nei takk, sa jeg, og ba henne fjerne tøyset igjen før jeg risikerer å få all slags galskap på trammen her. Jeg tror Hildegunn var småbrisen på telefonen, men det er ikke alltid så lett å vite når hun har drukket og når hun er ruset på at hun jobber så lite. Akk ja. De gale har det godt.

God natt. Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter