tirsdag 15. januar 2008

Hverdag igjen

Ja, nu har jeg snart lagt bak meg to hverdager igjen med plikter i skoleverket og huslige sysler i villaen. Undervisningen i norsktimene dreier seg for tiden om dikt, språklige virkemidler og generell kortprosa. For å si det noget ydmykt er jeg nok en av Stavangers mest dyktige innen emnet og kunne på stående fot forelest for bermen, om jeg fikk forespørsel om det. Jeg har ved tidligere anledninger, senest i fjor vår, forelest for norsklærere på universitetet sammen med min venninne Tove Johs-Castell og andre beleste innen emnet, fagkolleger både fra Stavanger og Oslo. I morgen skal jeg komme inn på lyrikere av det sterke kjønn, blant annet Halldis Moren Vesaas (1907-1995) og Gunvor Hofmo (1921-1995), som begge skrev efter- og under krigen.

Min skøpelige mor kom hjem til villaen i eftermiddag. De hadde kastet henne inn i en drosje, disse skammelige pleierene ved sykehjemmet, selv om hun knapt nok setter føtter under seg. Jeg skanderte sjåføren ved ankomsten og ba han hilse til sykehjemmet og lekse opp for de, slik at de lærer en gang for alle. Hvis ikke engang en senil 1919-modell kan få syketransport, hvem får det da? Må man være over 95 år eller hjernedød før sykebilen kan komme? Ikke bra dette her. Godt var det i alle fall å få mor i hus igjen; nu kan vi atter sitte med kaffekoppene og irritere oss over giktsmertene og ungdomen på morgenkvistene mens Frukost-tv murrer i bakgrunnen.

Ellers ble jeg intet mindre enn skamfull på vegne av hele den homofile standen ved lunsjtider på jobben i dag i det jeg kom over en avis fra slutten av forrige uke (jeg har ikke rukket å fornye mitt eget abonnement, så avisen har stoppet, men leser de som skolen får) med stort oppslag om en skammelig, eldre, grabukk av en mann som kjørte tissefanten sin igjennom et hull på toalettene nede på jernbanen, med det resultat at en heterofil 18-åring som tilfeldigvis var innom en av båsene for å gjøre sitt fornødende, fikk det reneste sjokk. Jeg har hørt rykter om (fra Hildegunn, som har kjennskap til de røffere deler av miljøet) at enkelte desperate gubber treffes for å få tømme seg der nede, men at en 64 år gammel mann er så ubehagelig og ekkel at han blotter seg for en 46 år yngre, heterofil unggutt, det overgår selv de historiene jeg har hørt referert fra der nede. Er det rart ungdommen tidvis refererer til eldre homofile menn som gamle griser når slike episoder inntreffer. Heldigvis skulle mannen anmeldes av både Jernbaneverket og av unggutten. Skammelig!

God natt for nu. Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter