fredag 25. januar 2008

Kraftig lavtrykk legger demper på helgefølelsen

Mine damer og herrer og dere midt i mellom, god fredags aften!

Det er uvær over store deler av vestlandet nu i aften. Det blåste kraftig i natt også, men så ut til å roe seg igjen nu i dag inntil det satte i gang igjen med liten storm og kraftig nedbør nu sent utpå eftermiddagen. Alle fjelloverganger i fylket er stengt og folk rådes til å nyte hjemmets lune rede nu i aften for å unngå ubehageligheter langs veiene. Her på beste Eiganes merkes det mest ved at det knaker i husveggene og at naboens søppelspann igjen har beveget seg over på feil side av gaten. Det er kjedelig at det går så kort tid mellom hver gang det blåser opp nu for tiden. Det er bare knapt en uke siden det sist herjet uvær i området og mer skal det bli, sies det fra meteorologisk hold. Det blir guffent å tenke på bytur o.l. når været er slikt.

Da jeg kom hjem fra skolen i dag hadde jeg også en jobb å gjøre. Trykket i rørene var såpass labert, noe som hadde kommet over tid, at jeg måtte ta for meg å tømme trykktanken helt for vann. Det hjelper å gjøre dette, for når pumpen da fyller opp igjen tanken blir forholdet mellom trykkluften og vannet atter på rett kjøl, det er et triks jeg lærte av far i sin tid. Det er ikke noe særlig når vannet bare sildrer i kranen, dessuten går pumpen alt for ofte når det er slik som det nu hadde blitt. Det er i alle fall godt jeg er en handlingens quinde. Å skulle leie inn en rørlegger for en slik filleting hadde sikkert kostet flere hundre kroner, og jobben er så enkel at selv mor har utført den i sin tid. Det varierer hvor ofte dette bør gjøres (ei heller vet jeg hvorfor det skjer), men jeg pleier å gjøre det 1-2 ganger i året.

I aften må jeg sette meg ned for å forberede neste ukes undervisning i norsk. Vi skal gå gjennom stoff fra den norrøne tiden og se på hvordan man skrev den gangen og hva man var opptatt av i datidens litteratur. Dette er noe jeg ikke er sterk på i utgangspunktet, så det krever en grundig gjennomgang av stoffet fra gang til gang jeg skal ha det i undervisningen. Vi skal efterhvert også titte på Snorre Sturlason. Jeg må også lage en plan for heimkunnskapsundervisningen for dette semesteret, slik at det blir orden i sysakene en gang for alle. Neste uke skal vi lage fiskemiddag. Dog er det også en del teori som bør gjennomgås innen få uker. Slikt er ikke bra å ha igjen til våren kommer.

Resten av aftenen skal jeg bare slappe av foran vårt nye fjernsyn sammen med mor. Jeg må få med naboen snart og kjøpe denne boksen som må innstaleres også, ellers mister vi tv-signalene om en 2-3 ukers tid. Ikke forstår jeg hvorfor man lager det til slik at alle må kjøpe en dyr boks, men det er vel en forretningside kommet på av en eller flere taskenspillere et sted i verden, vil jeg anta. I morgen kommer naboen og Hildegunn med forlovede på besøk, men jeg venter ikke fullt hus denne gangen, og godt er det. Nu har jeg ikke råd til å kjøpe flere fjernsynsapparater. Nu skal jeg ta meg en rød mikstur og slappe av. Skål!

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter