onsdag 23. januar 2008

Meget har skjedd siden sist

God aften, ærede lesere av min ringe dagbok.

Nu er det noen dager siden sist jeg skrev noen ord fra mitt liv og levnet, det skyldes dog ikke at jeg har ligget fyllesyk like inntil nu i aften. Oppholdet i dagboksskrivingen skyldes rett og slett at jeg har hatt hendene fulle med diverse sysler og plikter hver eneste dag denne uken. For det første har lærergjerningen krevd sitt av en giktbrudden quinde i livets høst.

I dag ledet jeg seksjonsmøte for oss norsklærere ved skolen klokken 14.00. Det var en liste så lang som et vondt år som måtte tas opp, så jeg bet bittert i det sure eplet og tok fatt på møtet med hevet hode. For det første har vi fått inn en akutt to-ukers sykemelding (som meget mulig faller seg lenger), i den anledning bad rektor meg på tirsdag om ikke jeg kunne prøve å få satt inn en intern vikar inntil videre, noe jeg fikk på plass under dette møte ved å tilby visse omrokeringer på timekabalen, inntil videre. Etterpå måtte vi i plenum bli enige om når vi skal holde årets norsktentamener, slik at man får på plass alle datoer i god tid for å unngå kollisjon med andre tentamener eller aktiviteter utpå vårparten. Så var det å gå igjennom en lærebok i norsk for 8. klassinger, som har fått meget kritikk på flere hold og som vurderes innklaget til departementet. Personlig synes jeg boken er god nok, i alle fall helt grei, noe jeg også sa klart i fra om, men enkelte blir nu alltid så høyrøstede når det skal diskuteres. Maken til tull! Ellers har jeg meldt på meg selv på et kurs i norsk didaktikk i mars, og informerte om at det var plass til to andre også, hvorpå en quinde og en mann - begge over 55 år - argumenterte ivrig om hvorfor de burde få delta sammen med meg. Til slutt ble vi enige om at han på 58 (som tdl. har uttalt at han vil ta ut AFP som 62-åring) kanskje burde la en yngre kollega slippe til, og slik ble det at en flott quinde på 36 samt en quinde på 56 skal delta sammen med meg oppe på universitetet. Til slutt informerte jeg om et mulig kurs i lese- og skrivevansker i mars/april, delte ut veiledning til litteraturplanen og informerte de unge kollegene om at jeg alltid står til disposisjon om det skulle dukke opp ting i undervisninger hvor en erfaren quinde kan bidra.

Mors helse skranter også noget. Da jeg kom hjem fra lærergjerningen i går (tirsdag) skjønte jeg fort at hun hadde hatt et aldri så lite drypp fordi hun snakket så utydelig og virket så slapp og nedfor der hun satt i stolen, en diagnose legen var enig i da han kom på visitt en times tid senere. Jeg begynner å bli mer og mer bekymret for henne og har ikke et godt øyeblikk på skolen fordi jeg tenker på mor alene i villaen rundt klokken. Det burde ikke være mulig å bli så meget gammel som 88 år. Tenk, i slik en alder forfølges en av elendighet fra morgen til kveld og er bare en plage for seg selv og andre. Selv om jeg er 28 år yngre kjenner jeg selv på min giktbrudne skrott at det nærer seg slutten, så noen senil 85-åring blir jeg ei. Ikke vil jeg bli en pleietrengende, bitter quinde heller - det holder lenge å være bitter - så jeg nyter mine daglige 10-15 hjemmerullede rød mikstur og min hjemmebrent i kaffen, og det med god samvittighet. Skål!

På mandag brukte naboen jeg over to timer på å kjøre rundt omkring i byen for å se efter nytt fjernsyn, efter de hendelige uhellet under helgens drikkegilde, som dessverre ble så rent for meget for mitt 1987-modell fjernsynsapparat. Vi var innom tre forskjellige elektriske butikker før vi til slutt fant et apparat som var såpass overkommelig i pris og dog såpass brukpart at det trolig kan vare de neste 15 årene jeg kommer til å trenge det. Tror dere ikke det kostet hele 5500 kroner, noe som er et hardt innhogg i en 75%-stillings lærerlønning, men mor spyttet inn 1000 kroner, som hun hadde liggende i kommoden på kammerset, og det hjalp naturlignok på.

Gårsdagens sjokkerende nyhet fra Hollywood - 28-årige Heath Ledgers død - har heller ikke gått meg hus forbi, men jeg fikk en annen trist nyhet i går også, nemlig en telefon fra østlandet med beskjed om at min søster Bentes svoger hadde avgått ved døden, bare 49 år gammel, av en hjertelidelse, samme sykdom som tok hennes mann så brått fra henne da han var 55. Bente fortalte også at hun selv er sykemeldt denne uken grunnet problemer med magen igjen, en lidelse som har preget henne så alt for meget de siste 2-3 årene.

God natt! Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter