lørdag 26. januar 2008

Ord i dagen - på en lørdags eftermiddag

"En elskelig kvinne vinner ære,
de flittige skaffer seg rikdom" (Ordspråkene, 11.16)

"Kvinners visdom
bygger huset,
men dårskapen river det ned
med sine hender" (Ordspråkene 14.1)

Hvem sier at den lærde quinde ei kan sin bibel! God lørdag, forresten!

Nu blåser det godt utenfor igjen, men i villaen er det godt og varmt, både fra jøtulen på kjøkkenet og fra parafinkaminen i villaens ringe stue. Selv sitter jeg med en kopp svart kaffe samt min pakke med rød tobakk og virkelig nyter freden og roen som nu har senket seg over kropp og sinn efter at vissheten om at helgens gode timer nu har sunket inn. Min mor er ganske bra i formen i dag - hun sitter akkurat nu og konverserer med sin 98-årige moster på telefonen. Selv har jeg nettopp vært i butikken og handlet inn helgens nødvendigheter og litt som ikke var så nødvendig, men som er kos å ha liggende. Det var litt kaldt å gå til og fra, selv om graderstokken viser 5 grader, men denne vinden gjør det gjennomtrengende kaldt, tross en ok temperatur.

Jeg vet så inderlig vel at jeg burde vasket gulvet i dag, men bestemte meg dog for å ta helt fri i dag, slik at jeg kan nyte livet til fulle, også frem til de tre gjester ankommer utpå aftenen en gang. Klokken 18 skal mor og jeg spise pannekaker med flesk på til middag. Det er noe vi begge har sansen for, men som jeg ikke har laget på lenge nu. Håper mor blir sprek nok til å lage middager igjen efterhvert, ikke det at hun ikke hadde klart det nu, altså, men jeg synes ikke hun bør gjøre for meget nu i tilfelle hun kan falle å brekke noe igjen. Det er snodig hvor stor forskjell det er på folk, for da mormor var 88 var hun fremdeles rene ungdommen og klatret i små stiger for å plukke epler fra hagens trær mens mor (da 70) holdt stigen. Jeg har et morsomt bildet av en slik situasjon. På kommoden, som mor disponerer inne på kammerset, står det et unikt familiebilde datert sommeren 1952 hvor min da 80-årige oldemor sitter på en stol, med meg (4 år gammel) på fanget, mens mormor (da 50) og mor (da 32) omkranser henne. Bildet er tatt i Skien. Min slekt har fostret mang en sterk quinde, det hersker det liten tvil om. Håper disse sterke genene får meg over 80 år, også.

Det har, dog i ydmykhetens navn, blitt ytret ønske fra frøken Hildegunn om at vi beærer Sting med vårt nærvær i aften, uansett hvem som måtte befinne seg der - hun har innsett at en direkte konfrontasjon med et evt. kvinnetroll er å foretrekke fremfor nok en ydmyk retrett - og jeg er enig i at det nu er på tide med en fuktig bytur igjen. Man treffer i alle fall ikke flotte quinder her oppe på Eiganes, hvor det kun bor fintfolk som tenker på den ytre fasaden og aldri tar seg en real fest. Utfallet på aftenens festligheter blir referert når man våkner til live igjen.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter