lørdag 19. januar 2008

Uvær i Stavanger

God lørdag, godtfolk!

Det er forblåste forhold her i byen i dag, tidvis geleidet av heftig regnvær samt annet rusk og rask. En nabo fant igjen søppelspannet sitt på andre siden av gaten ved inngangen til gravlunden i morges, så det har nok blåst krafig i løpet av nattens mulm og mørke, ja, jeg hørte godt vinden da jeg var oppe for å late vannet selv i natt. Naboen forteller at en familie opplevde å få en hel trampoline inn gjennom stuevinduet. Snakk om pangstart på helgen... Skål!

Min gamle mor og jeg satt og så på skiflyvning i eftermiddag, men i andre omgang måtte de avlyse hele rennet grunnet lignende værproblemer som har preget og fremdeles preger Stavanger i natt og i dag, nemlig regn og meget vind. Før skiflyvningen skulle starte var jeg i butikken og handlet inn matvarer og tobakk for 368 kroner. Lærerlønningen får bein å gå på - det skal med rette sies. Heldigvis er det mor som betaler husets strømregning, men resten av utgiftene er det jeg som må ta meg av. Nu kostet det jo også flesk for mor å tilbringe to måneder på sykehjem. Godt å ha henne i villaen igjen. Jeg har informert mor om aftenens kalas, men har lovet henne at vi skal roe oss noe ned (evt. gå ut) ved midnattstider. Hun har nemlig mindre sansen for disse drikkegildene og Hildegunns høyrøstede utbrudd, som kommer fra tid til annen.

I går aftens satt jeg og studerte stamtreet til Jeanne Calment (1875-1997), tidenes lengstlevende person, og må vel konkludere med at hun og broren (som ble 97), levde meget lengre enn noen av forfedrene. Riktignok ble faren innpå 94 år og moren var 86 da hun døde, men den lengstlevende av besteforeldrene, Claude Gilles, var knapt 82 da han døde i 1898. Dog kan man ane gode gener gjennom den ene linjen av hennes forfedre, om man studerer det nøye. Faren, som ble 93, farfaren som ble 68, hans mor igjen, som ble 87 og så dennes mor igjen som var 94 da hun døde i 1835. Alt over 80 var meget høye aldre på 1800-tallet. Jeannes eneste datter, Yvonne Billot, var bare 36 år da hun døde, det samme var det eneste barnebarnet da han omkom i en ulykke på motorveien i 1963. Tenkt at Jeanne hadde overlevd alle sine etterkommere, sin mann (som døde i 1942) og svigersønnen (som også døde i 1963) i en alder av 88. Hun skulle leve i ytterligere 34 år til, og opplevde 70-års dagen til enken efter barnebarnet i 1996. Denne fantastiske quinden var heller ikke redd for å røyke sigaretter og sluttet først i 1992, 117 år gammel. Skål for det!

Nu er det på tide å stelle til en enkel middag til mor og meg. Når det og oppvasken er unnagjort får jeg ordne det klart i stuen til gjestene ankommer rundt 19.30. Jeg tro jeg lar det være bra nok med å servere småkaker og chips til gjestene. Alkohol og kaffe kan de også få, men de fleste har som regel med seg mer enn nok å drikke på selv.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter