fredag 29. februar 2008

Endelig fredag!

God aften og skål!

Nu sitter jeg og nyter rød mikstur og god drikke i kaffekoppen. Jeg er ennu stappmett efter en herlig lasagne-middag, naturligvis tilberedt på hjemmelaget vis, også til glede for mor og min skallede nabo, som nøt godt av en middagsinvitasjon sent i eftermiddag.

Jeg har hatt nok å gjøre på skolen i dag. To av mine kolleger var syke, så jeg tok på meg en vikartime rett før lunsj for å lette på trykket for de andre. Jeg orket ikke ta de resterende vikartimene - jeg kunne jobbet fullt i dag - det fordi jeg fremdeles er noget redusert efter sykdomstilfellet tidligere i uken. Elevene mine driver og forbereder seg på en skriftlig-muntlig prøve i norsk til uken nu, en prøve jeg må sette av tid til å lage i løpet av helgen. Jeg hadde en samtale med rektor i dag hvor jeg sa fra meg det konstituerte ansvaret som leder for seksjon for fremmedspråk. Det er litt dumt å si fra seg noe jeg sa jeg kunne klare inntil vedkommende som egentlig har ansvaret kommer tilbake, men med den skrantende helsen jeg nu lider av orker jeg rett og slett ikke å utdøve mer enn det mine egne undervisningtimer krever.

Som kjent er jeg allerede leder for norskseksjonen og der skal jeg prøve å holde et møte til uken for å gå igjennom progresjonen i undervisningen generelt. Som seksjonsleder har jeg også ansvar for å følge opp en nyutdannet lærerinde, noe som ikke krever så meget fordi hun er såpass dyktig, men som dog krever at jeg følger med og og gir henne nødvendig veiledning. Dessuten så jeg det lå et spørreskjema på pulten min i dag angående tilstanden på vårt nåværende undervisningmateriell i faget (alt fra lærebøker til tekniske hjelpemidler). Jeg vet noen klager på at det er for få overheader til transparent-bruk på skolen, noe som tydeligvis må tas tak i. Selv bruker jeg helst tavlen, men de yngre kollegene mine velger som regel å bruke overhead i undervisningen og når det bare er tre stykker, hvorav en hangler, da ser jeg behoved for å få kjøpt inn et par nye. Jeg konfererte med seksjonslederen i realfagene, som er helt enig, så jeg lovet også han å ta opp saken til uken. Jeg oppdaget også at jeg ved en feiltagelse har lagt en tentamen til en helligdag i mai, så der må vi bli enige om en ny dato. Det er så meget av slike småting som må ordnes hele tiden at det grenser til det slitsomme.

Naboen og jeg må også se til å få satt sats til uken, ellers blir det dårlig med sterkere saker fremover. Nu er jeg helt tom og har i skrivende stund bare eggelikør samt en skvett med konjakk i huset. Jeg får alltid hjelp av han under denne prosessen da dunken er meget tung å flytte på og prosessen noget komplisert. Jeg har lyst til å tilsette litt salvie denne gangen for å få en spiss på smaken. Naboen selv drikker nødig av drikkevarene mine, men for min egen del og min økonomis del så er det lurt å ha noe på lur til de ukentlige drikkegildene. I morgen skal naboen og jeg slappe av til god drikke og diverse småkaker. Jeg har ikke invitert jentene, men kommer de så kommer de. Turid har forresten lovet meg å vise meg bilder fra farmorens 90-års dag nylig, så kanskje hun mener på å stikke innom. Hvem vet.

Dog blir det rolig i aften; mor og meg i vår tosomhet foran fjernsynet med kaffe og kaker på bordet. En god aften bedes alle fra regntunge Stavanger.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter