tirsdag 5. februar 2008

Festlig helg og vellykket start på uken

God tirsdagsaften!

Den lærde quinde har nu kommet godt i gang med arbeidsuken, og det uten en eneste times fravær. Dette feirer jeg med et glass eggelikør samt en rød mikstur nu. Dog, jeg får starte med lørdagens drikkegilde, som gikk av stabelen i villaen med de gode gamle gjestene i sofaene: Hildegunn, Jarlfrid, Turid, min skallede nabo samt en kamerat av naboen (som av hensyn til sin gamle mor samt sønnene fra x-ekteskapet anno 1977, vil forbli anonym).

Kalaset gikk egentlig for seg i dannede former denne gangen. Verken gressklipperen, grovvitsene eller Hildegunns tendens til å kaste blusen, fordi hun påstår kaminen gir fra seg for meget varme, ble noen dominerende faktorer denne gangen. Den gode samtale, god vin og brunt brennevin samt feiende dansemusikk fra musikkanlegget ble derimot oppskriften på suksess denne gangen, noe alle var enige i. Vi klarte til og med å holde et såpass rolig nivå på alt som foregikk at mor ikke var annet en blid utpå søndagen da øynene våre møttes. Frøken Hildegunn kunne fortelle at møtet med "svigermoren" på 54 gikk sånn tåelig greit, uten at hun ville snakke noe mer om den saken. Tre av oss jentene tok oss en svingom efter Cowboy-Lailas sang "Min siste øl" før vi bestilte drosje mot midnatt. Den ankom forøvrig såpass fort denne gangen at vi var nede i sentrum allerede et kvarter efter vi hadde ringt, dvs. ganske så nøyaktik klokken 00.00.

Vel nede i byen var det også slutt på den dannelsen, som hadde preget hele kalaset i villaen. Allerede før vi rakk å passere torget ble vi vitner til at en eller annen tulling rundt de 20 slo til en jevnaldrende gutt, som svarte med å sparke efter den første, dog uten å få inn en fulltreffer. Forøvrig kom det fort andre til og tumultene så ut til å roe seg ned noe før vi forsvant i retning Cafe del Mar, som i følge frøken Hildegunn visstnok skal ha fått rykte på seg for å ha begynt å tiltrekke seg flere homofile og lesbiske igjen, en forandring nu efter jul. Den saken måtte undersøkes! Der hvor det er en viss mulighet for å kunne beskue lesbiske ungjenter, dit vil også frøknene Zachariassen, Nilsen, Kvam og den nyforlovede, og herrene de diltet efter oss andre. Vi ble sittende en knapp time der inne og konverserte faktisk med både noen få lesbiske ungjenter samt en eldre homofil herremann, som min skallede nabo og hans kamerat kjente igjen fra hine hårde dager. Dog ble vi enige om å stikke innom et utested til for å få litt forandring når klokken passerte kvart over ett. Naboens kamerat ivret meget for Dickens og fikk overtalt Hildegunn og Jarlfrid til å bli med; for Turid og meg var det egentlig det samme hvor vi gikk så lenge det ikke kostet for meget å komme innenfor dørstokken.

Det bråket vi bevitnet på torget, der hvor de nye trappene nu ligger, var dog bare et middels dårlig vorspiel i forhold til de urolighetene som skulle ødelegge hyggen inne på Dickens utpå natten. Ikke husker jeg hva klokken eksakt var - vi var dessuten meget opptatt med å konversere med noen bekjente vi hadde truffet på en LLH-fest en gang - men på et eller annet stadium av natten (muligens mellom to og halv tre) oppsto det plutselig et masseslagsmål mellom noen utlendinger og en eller flere eldre herrer midt inne i lokalet, bare noen meter unna der hvor vi satt. En meget myndig vakt samt en annen vakt (eller en gjest) grep lynraskt inn, naboen og kameraten reiste seg også for å prøve å skille de hissige og berusede kamphanene, men før man fikk sukk for seg kom det flagrende et ølglass i luften og landet med et brak inne i et hjørne ved baren og få sekunder senere blandet også et kvinnfolk seg inn, dog uten å oppnå annet (så langt jeg kunne se i alle fall) enn å bli forsøkt dyttet overende, men det var et bord som ble offeret og havnet i gulvet og knuste et vinglass. Naboen og hans kamerat trakk seg fort unna, noe som sikkert var lurt, da politiet efterhvert ankom og vi lusket alle utenfor i håp om å få beholde helsen også resten av helgen. I ren nysgjerrighet ble vi stående utenfor i 5-10 minutter og kunne konstatere at det måtte to politibiler og 4 konstabler til for å få kastet ut de mest krakilske. Senere fikk jeg høre at politiet hadde stengt utestedet og i dagens avis kunne jeg lese at politiet hadde vært i møte med ledelsen ved utestedet for å gjennomgå hendelsesforløpet i går, dog uten å kunne konkludere med annet enn at alt ene og alene kunne skyldes på de berusede kamphanene, som også måtte innom kasjotten for å kjøle seg ned.

Efter dette tok vi drosje hjem til meg og ble sittende å snakke om nattens galskap, faktisk uten å drikke noe særlig mer denne gangen. Naboen tror jeg fikk seg en støkk da han nok trodde det bare var 2-3 personer som sloss da han var på veg bort for å hjelpe til, mens det i realiteten sikkert var 7-8 personer som var hissige og ute efter å se blod. Vi tok farvel med hverandre i 5-tiden, i dannelsens navn, noe som gjorde at jeg klarte å komme meg opp før klokken passerte tolv på søndag for en gangs skyld.

I går og i dag har det ikke skjedd meget å berette om egentlig. Det blåser sterk kuling igjen i aften, men det er jo ingen nyhet lenger nu i disse forblåste tider. Det ene stormsenteret efter det andre ankommer byen for å herje med de allerede slitne villaene her på beste Eiganes. En snart 90-årig quinde i Erling Skjalgssons gate fikk knust flere ruter i drivhuset under herjingene i helgen, hva blir det neste, undrer nu engang jeg? Skal det kanskje vederfares min gamle mor at veggen på kammerset raser ut? Huff og huff for en skrekkelig tanke.

På fredag arrangerer LLH nok et drikkegilde på sjøhusene nede ved kaien. Jeg har allerede invitert en helg gjeng på vorspiel oppe hos meg før festen. Ellers ser jeg at LLH har satt sammen et nytt styre nu med en eller annen Arve som leder for fylket, mens en eller annen Cecilie nu skal sitte som nestleder. En viss Arne Morten samt en fjernere bekjent, Elisabet H., har tatt gjenvalg som styremedlemmer. Godt noen har energi til å holde hjulene gående slik at det blir festligheter for oss skeive. Skål!

Nu må jeg sette meg ned for å gjennomgå morgendagens oppskrifter til heimkunnskapstimene, slik at jeg får en oversikt over hva jeg må handle inn før timene begynner.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter