onsdag 27. februar 2008

Helsen noget bedre og i morgen vil jeg tilbake på post

God eftermiddag, ærede lesere!

Helsen er noget bedre i dag, heldigvis. Jeg sitter og synder i skrivende stund med en rød mikstur samt en kopp svart kaffe på pulten. Slike goder er det ingen lege som får meg til å slutte med, jo før vil jeg vandre hen til neste post på programmet. Mor og jeg har hatt bakedag i dag og vi har rørt sammen både en banankake og 25 rundstykker. Til middag stekte jeg vafler, selv om noen sikkert assosierer det med dessert. Godt var det i alle fall og det ble stekt 10 leiver i alt. Av andre fornuftige gjøremål av dagen kan jeg nevne rensking av kjøkkenets jøtul-ovn.

Her er forresten min oppskrifte på rundstykkene, for evt. interessenter:

9 kopper hvetemel
2 kopper sammalt hvetemel
2 kopper havregryn
1 pk. tørrgjær
1 spiseskje med salt
4 spiseskjeer med olivenolje (eller annen god matolje)
7-8 kopper med vann (helst ikke iskaldt eller over 45 grader)

Det tørre blandes godt før væsken tilsettes og blandes. Heves i 45 minutter.
Kna så deigen noget og rull rundstykkene som så stekes i ovnen ca 20-25 minutter på omkring 200 grader.
God appetitt!

Man takker forøvrig Oldboy1944 for det spennende referatet fra siste dagers hendelser i Thailand.

Jeg har bestemt meg for å møte på post igjen i morgen, selv om jeg egentlig er sykemeldt. En kollega av meg er også sykemeldt denne uken og det er (på næværende tidspunkt) umulig å få tak i vikarer, så jeg velger å trå til igjen i 50% resten av uken. Dog akter jeg kun å gjøre det mest nødvendige, nemlig å møte til egne timer, så får administrative oppgaver m.m. vente til helsen blir helt på topp igjen. Jeg telefonerte rektor med beskjed om det jeg har bestemt nu i eftermiddag. The show must go on, som de sier i teateret. Aud Schønemann møtte selv i teateret samme aften som hun mistet moren i 1987, så da kan ikke jeg være dårligere, i alle fall ikke denne gangen.

Jeg har også sjekket LLHs hjemmeside og funnet ut at neste LLH-fest går av stabelen fredag 7. mars, så da vet jeg når jeg skal ha gjester i villaen igjen. Til helgen bør jeg ta det med ro. Nok om den saken.

Siden jeg har vært hjemme denne uken har jeg også fått ekstra tid til å studere super-hundreåringene igjen. Det er nu under to måneder igjen til verdens eldste person, amerikanske Edna (Scott) Parker fyller 115 år, som i seg selv er en milepæl få forunt. Mr. Robert Young følger henne med argusøyne for tiden og håper helsen skal holde til april er vel overstått. Enkefru Parker ble gift allerede i 1913, altså for 95 år siden! Hun har vært enke i 69 år og begge hennes sønner, Clifford (1913-98) og Earl jr. (1916-97) har for lengst vandret hen. Dog har hun fremdeles en svigerdatter langt opp i 80-årene i live samt en rekke barnebarn, oldebarn og tippoldebarn. Hennes søstre ble også meget gamle; de oppnådde å bli 99 og 88 år gamle. For de som måtte ha interessen av det kan super-hundreåringer og andre oldinger følges på følgende internettside: http://health.groups.yahoo.com/group/Worlds_Oldest_People/

For øvrig håper man noen av dagbokens mer eller mindre faste lesere vil ta seg bryet med å hilse så meget fra Eiganes til de som fremdeles måtte befinne seg i gaysir-gruppen "Elvira55". Anmod gjerne godtfolk om å legge meg til på facebook også, der finnes jeg under navnet Toril Amalie Zachariassen Klemetsen.

Ydmykt, Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter