lørdag 2. februar 2008

Vask av bad og klosett samt forberedelser til aftenens sammenkomst

God lørdag, ærede dagbokslesere!

Først og fremst vil jeg - med meget stor ydmykhet og respekt - gratulere lege Leila Denmark fra Georgia, USA, med 110-års dagen i går. Dette fantastiske kvinnemenneske, som giftet seg for nesten 80 år siden, arbeidet som lege til hun rundet de 103 år. I dag bor hun med sin datter, som også ser meget yngre ut en sine 77 år. Kalaset ble feiret med åpent hus i går og for de av dere som måtte ha lyst til å se en artikkel fra kalaset samt et videoklipp, kan finne det på følgende adresse: http://onlineathens.com/stories/020208/news_20080202056.shtml

Samtidig vil jeg også gratulerer Sveriges Hulda Carlsson med 110-års dagen i dag. Skål for det! Norges eldste nålevende person, Gunda Harangen, er 109, mens Norges eldste mann, Jørgen Bernhard Rustad fra Gjøvik, rundet de 107 i august. Han har en datter på 83. Nok en skål!

Forøvrig vil jeg anmode alle leserene av denne beryktede dagbok om å ta min konge-quiz som jeg for tiden nu har gående på facebook. Jeg har laget 30 spørsmål om kongelige og relaterte emner; så langt har 4 personer tatt utfordringen og herren i Thailand ser ut til å være den som har svart på flest riktige, så langt, med 86% korrekt. Skulle man få lyst til å finne meg på facebook må følgende navn søkes opp: Toril Amalie Zachariassen Klemetsen.

Ellers ser man vel av overskriften at jeg har vært huslig av meg i dag og ordnet det fint på badet. Det var 25 dager siden sist jeg drog et drag der inne, så det var på tide igjen. Jeg har også kjemmet mors hår, funnet frem en fin kjole til henne - jeg liker nemlig ikke at hun går rundt i morgenkåpen hele dagen - og tørket litt støv inne hos henne. Jeg har ryddet litt i stuen også, som seg hør og bør når man venter gjester, men har ennu ikke vært i butikken fordi det snør en del utenfor her nu. Vinden har løyet, men graderstokken viser en minusgrad og det skal være ganske guffent borti gaten her, hvor man ennu ikke har ryddet unna snøen. Naboen og jeg er i så måte i alle fall unnskyldt da jeg lider av slitasjegikt og han av smertefull urinsyregikt. Og mor er rett og slett for gammel nu. Det er ikke bare vi som sliter med helsen. En nabokone lenger nede i gaten her hopper for tiden rundt på krykker, ser jeg, og i følge den skallede naboen skal det skyldes at hun plutselig fikk en skade i det ene kneet i det hun satte seg på huk for å sote ovnen denne uken. Hun er "bare" 56 år.

I aften venter jeg altså den faste gjengen i hus. Den eneste som ikke er like regelmessig gjest her må vel være naboens gode venn, som efterhvert også har blitt et kjærkomment innslag her fra tid til annen. Hildegunn kommer alene i dag fordi forloveden skal være hjemme hos moren denne helgen. Jeg er spent på å høre hvordan møte mellom "svigermoren" og Hildegunn gikk forrige helg. Kanskje det har brutt ut en kald krig som vil ende tragisk? Hvem vet. En kollega av meg på jobben har laget en cd til meg med diverse populærmusikk, så i aften kan det hende at kassetten med Cowboy-Laila fra tidlig 90-tall får hvile sitt slitne bånd... Jeg har ennu ikke hørt på cd-en, men jeg vet det skal være både musikk av Abba, Johnny Cash og Morten Abel på den, med andre ord et ganske så "hypt" utvalg av sanger og melodier. Jeg skal servere kaffe og kaker samt en pose med potetskruer, har jeg tenkt, så får de holde seg selv med alkohol. Jeg får se utover i måneden om jeg får ork til å sette en dunk med sats igjen, men det er litt av et styr hver gang og jo eldre man blir jo mindre orker man jo som kjent å styre med. Dog, sterkere saker hører med når man hygger seg.

Nu får jeg vel se til å komme meg en tur på butikken, uansett. Så kommer det vel noen ord fra natten utpå eftermiddagen/aftenen i morgen. God helg alle som en!

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter