fredag 22. februar 2008

Vel hjemme igjen efter besøk på Lista

God eftermiddag, ærede lesere av min ringe dagbok!

Sent i eftermiddag ankom jeg atter villaen efter å ha tilbrakt et døgn på hytten til min gode venninne, enkefru Tove Johs-Castell. Det var meget hyggelig nede på Lista og Tove disket opp med ferske reker, eggerøre, majones og fersk loff i går aften. Tidligere på dagen gikk vi oss en lang tur i området rundt hytten slik at hun fikk vist frem sitt ferieparadis på sørlandet. Før vi reiste hjemover igjen i formiddag gikk vi også en spasertur, også nøt vi en herlig lunsj med restene fra aftenen før. Jeg hadde også med meg flasken med eggelikør og spanderte i rikt monn på Tove i går aften, dessuten kokte hun god kaffe på hyttens kaffekjele, som hun fortalte sto på hytten for så langt tilbake siden som når hennes far residerte der nede om somrene. Toves far var adjunkt i hele tre språkfag.

På veien hjem nu i dag reiste vi innom Eigersund for å titte litt på bylivet, men der var det såpass kraftig regnvær at vi ikke ble særlig lenge. Det er ikke noen vits i å traske gatelangs i slikt vær. Da vi skulle reise igjen var vi så uheldige å komme borti en av de parkerte bilene på den trange parkeringsplassen slik at vi skrapte opp bakenden av audien og laget et heller stygt merke i den parkerte bilen. Det ble naturligvis et svare strev å finne bilens eier - som viste seg å være et ektepar i 60-årene - men efter en halvtimes tid kom de gående. Heldigvis hadde herren i den andre bilen med seg skademeldingsskjema, så nu kan det bli dyrt for min venninne om det skulle vise seg at forsikringen ikke holder mål. Det er typisk at slike ting skjer når man er langt unna kjente trakter, men herren tok det hele med godt humør. Jeg tipper han anså oss begge for å være høyst dannede.

Vi plukket opp mor på Klepp og takket høffelig nei til en skvett med kaffe hos min søster fordi jeg allerede hadde bestemt at jeg ville diske opp med smultringer og kaffe når vi ankom villaen. Mor har meget sansen for Tove, så vi ble sittende å småprate i halvannen time ved kjøkkenbordet før Tove dro hjem igjen. Vi ble enige om å hoppe over middagsmaten i dag, til gjengjeld har jeg lovet mor å diske opp med indrefilet samt dertilhørende tilbehør sent i morgen eftermiddag.

Jeg har nu nettopp telefonert frøkenene Hildegunn og Jarlfrid samt vært en snartur innom min skallede nabo og invitert de til villaen på en aldri så liten sammenkomst i morgen klokken 20.00. Turid kommer sikkert ikke hjem fra Tromsø før i morgen, uansett har Jarlfrid tatt på seg å invitere henne. Jeg sa til naboen at vi får feire vinterferien i morgen, så har vi en unnskyldning for å treffes. Da humret han godt før han fortalte meg (noget stolt, tror jeg) at han hadde klart å løse en meget vanskelig matematisk ligning i går. Han har tydeligvis sysselsatt seg meg pensum-relaterte saker mens jeg og Tove nøt sørlandsferie i går. Han om det. Det blir i alle fall koselig å samles igjen i morgen, nyte det sterke til god musikk og kanskje beære Sting med vårt nærvær. Frøken Hildegunn vil naturligvis ikke bli værende der om enkelte andre sitter der, men som jeg sa til henne skal det jo godt gjøres om vedkommende er ute hver eneste lørdag. Dog, det ser tidvis ut som om enkelte sitter på Sting hver eneste fredag og lørdag...

I aften skal mor, naboen og jeg slappe av i villaen foran fjernsynet med svart kaffe og litt kaker på bordet. Kanskje det blir et slag poker eller amerikaner også, hvem vet. Skål!

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter