lørdag 1. mars 2008

Dagens innlegg fra livet i villaen

God lørdag eftermiddag, godtfolk i alle lag!

Følgende bibelsitat støtter oss lesbiske quinder i vår sak, dessuten måtte jeg humre over det festlige ordspråket i sitatet. Mon tro om herrene som skrev ned dette eide noget humor? Alle menn, vit at hissighet ei lønner seg!

"Vær ikke venn
med en sinnatagg,
og slå ikke lag
med bråsint mann" (Ordspråkene: 22, 24)

Man har brukt dagen så langt til å nyte en sen, dog god frukost bestående av eggerøre, brødskiver, kokt skinke, juice og svart kaffe, samt å støvsuge gulvene i alle rom i første etasje. Dessuten har jeg vært innom Prix og svidd av nesten 350 kroner på matvarer og tobakk.
Man setter ikke pris på at tyggetobakken har gått opp med 5 kroner pakken. Skammelig er det, intet mindre! Litt senere skal jeg vaske mors hår i kjøkkenvasken, men først trenger jeg en times tid foran computeren for å skrive dagens innlegg i dagboken, titte litt på kongesider, sider om super-hundreåringer samt lese litt nyheter. Jeg har efterhvert blitt en ganske så habil computer-quinde, med tanke på at jeg ikke visste opp-ned på en computer for bare 8-9 år siden. Skål for det, her jeg sitter med en kopp eggelikør og pakken med rød mikstur!

Min skallede nabo var innom tidligere og lurte om om jeg trengte noe fra vinmonopolet fordi ham skulle gå seg en tur for å handle konjakk. Jeg ba han kjøpe med en flaske med vin, samme hva slags type og farge, samt en halvflaske med hammer-vodka, siden hjemmebrenten nu er konsumert for denne gang. Jeg fikk forresten en telefon fra frøken Hildegunn i går aftens, midt under "Nytt på nytt", med spørsmål om hun var velkommen hit i aften, og det er aldri nei i min munn når slike hyggelige forespørsler dukker opp. Da blir vi i alle fall tre her i aften. Kanskje dukker Turid også opp, men Jarlfrid vet jeg har annet fore nu i aften, så da så. Jeg satte på en vaskemaskin med undertøy, sokker o.l. noget tidligere i dag. Maskinen står i kjelleren, ved siden av vannpumpen, så jeg ble stående en stund for å se på trykkmåleren til vanntanken for å finne ut hvor fort tanken tømte seg under fyllingen av vaskemaskinen, og nu tok seg så lang tid før pumpen startet for å fylle opp igjen tanken at jeg stilltiende kan konstatere at alt er som det skal med det hersens maskineriet, heldigvis. For de uinnvidde kan jeg forklare såpass at vannpumpen fungerer sådan at den pumper vann inn på tanken fra brønnen bak huset. Når tanken er passe full og trykket er i orden stopper den å pumpe inn vann igjen og da kan vi tappe omkring 60-70 liter vann i husets kraner o.l. før den atter starter for å fylle seg opp igjen. Motoren til vannpumpen er festet oppå selve tanken og er en såkalt stempelpumpe, i motsetning til f.eks. en sentrifugalpumpe. Jeg vet ikke helt hva som er forskjellen på disse to typene med pumper (og det finnes ennu flere varianter), men det har med måten maskineriet pumper inn vannet på å gjøre. I følge naboen, som fikk byttet ut stempelpumpen med ny trykktank og sentrifugal-maskineri i 1997, skal et stempel-maskineri være en noget eldre og noget mindre effektiv pumpe-metode, men jeg har ingen planer om å gjøre slik en galskapens invistering så lenge den fungerer som den skal.

Jeg har forresten problemer med husets klosett for tiden nu. Av og til er det noe inne i tanken som henger seg opp slik at den ikke fyller seg opp igjen når vi har trukket ned, men jeg har funnet ut hvilken del man skal dunke borti inne i tanken for å få den igang igjen, dog er det noget irriternde å måtte gjøre det 2-4 ganger i uken for da må man løsne på lokket. Naboen tror det er noget som bør smøres eller skiftes ut, men jeg orker ikke begynne med det prosjektet ennu.

Fru Eunice Kennedy Shriver (86), den eldste gjenlevende i den en gang så store og innflytelsesrike Kennedy-klanen, har erklært sin støtte til Barak Obama i den amerikanske president-valgkampen. Noget merkelig er det dog siden svigersønnen (Schwarzenegger) er guvernør på republikansk side, men det er en kjent sak at Kennedy-klanen er demokrater i blodet. Shriver har forøvrig hatt flere sykdomstilfeller de siste årene og har nu mer enn nok med å bevege seg fra den ene siden til den annen i et rom, uten støtte fra andre. I fjor fikk hun et mindre slag, men skal ha kommet seg relativt bra siden da. Hennes tre avdøde søstre ble 28, 82 og 86 år gamle, men moren (som døde i 1995) ble innpå 105 og mormor Mary Josephine Fitzgerald ble nesten 99. Søsteren Jean Kennedy Smith (79) er ved meget god helse, mens senator Edward Kennedy (76) også holder koken.

En god aften bedes eder alle fra villaen på Eiganes. Ydmykt, Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter