fredag 14. mars 2008

Endelig kom våren til Stavanger

God fredag alle sammen!

Først må jeg fortelle eder alle at det brått, dog oss alle vel fortjent, ble vår i Stavanger i dag med solskinn og 6 varmegrader i skyggen. Det har rett og slett vært en herlig dag og en god måte å begynne påskeferien på. Ja, godtfolk (!), nu har den lærde quinde med kolleger ferie til og med mandag den 24. mars, og disse dagene skal nytes til fulle i villaen! Jeg har allerede tatt frem eggelikøren og nyter godsakene fra en svart kaffekopp med en rød mikstur til.

Arbeidsdagen har vært noget heftigere enn en gjengs fredag. Min skallede kollega samt en annen kollega av meg var fraværende i dag, noe som for min del betydde at jeg måtte ta en time i matematikk samt en time i naturfag for herren i nabohuset. Mine kunnskaper innen disse fag er heller beskjedne, men jeg overvåket da i alle fall oppgaveløsningen i timene med et myndig blikk slik at timene ikke ble bortkastet på noen som helst måte. I norsktimen min fortsatte jeg å undervise om de forskjellige skriftlige sjangrer, en viktig del av norskfaget i grunnskolen.

For tiden har vi delt inn de forskjellige fag i følgende 5 sekjoner ved skolen:
- Seksjon for norsk (hvor jeg er leder)
- Seksjon for fremmedspråk (hvor det akkurat nu ikke er leder, dette grunnet sykdom)
- Seksjon for praktisk-estetiske fag samt gym (herunder musikk, heimkunnskap, gymnastikk, sløyd samt forming/håndarbeid)
- Seksjon for realfag (herunder naturfag med fysikk, biologi og kjemi samt matematikk)
- Seksjon for humanistiske fag (herunder historie, samfunnsfag, religion samt valgfaget filosofi og idehistorie)

Kollegiet med ledelsen til stede hadde møte fra klokken 14.15-15.00 i dag hvor bl.a. dette med seksjonsinndeling var tema. Først hadde vi sendt alle elevene vel hjem. Det vurderes visstnok fra ledelsens side om man skal slå sammen seksjon for norsk og seksjon for fremmedspråk, og i den anledning var det åpent for innspill i dag. Inspektør- måtte Herren bevare meg for å skrive noget stygt om quindetrollet -
lanserte også ideen om bare to seksjoner, en humanistisk og en for resten, men det var det vel ingen som akkurat applauderte for det, så vidt jeg kunne observere. Personlig synes jeg den nåværende inndeling fungerer meget godt, noe jeg også informerte om i plenum. De som ikke selv har prøvd å skulle ha hovedansvaret for fagundervisningen med dertilhørende papirarbeide, vet åpenbart ikke hvor meget styr som følger med oppgaven. Skulle man delt inn i bare to seksjoner ville man jo vært nødt til å få mer tid til å administrere det hele, så at det skulle være penger å spare på dette, forstår jeg dog ei. Dog er det vel nettopp penge-problematikken som ligger til grunn, i alle fall har jeg en viss anelse om det. Jeg kommer til å arbeide iherdig mot en omorganisering og jeg vet jeg har flere i ryggen på akkurat det. Poenget med seksjonsledere i utgangspunktet er at en viss bør og papirmølle skal legges av rektors skuldre. Vi skulle i alle fall tygge på ideen i påsken, om vi da ikke hadde munnen full av appelsiner hele tiden, som rektor så "festlig" uttrykte det. Ellers diskuterte vi også kort vårens møteplan og nøt kringle med svart kaffe til. Så fikk vi fri...!

En slagplan for påskefeiringen er nu så godt som ferdiglagt og det later til å bli full rulle i villaen fra og med førstkommende søndag med den lærde quinde som vertinne. Da ankommer nemlig min søster Bente fra Oslo. I løpet av neste uke stikker også min kjære sønn og hans forlovede innom en 2-3 dager, selv om de også skal feriere en del på fjellet. På skjærtorsdag eller langfredag ankommer også min søster Sissel og hennes ektemann. Jeg vet dog ei hvor lenge de har planlagt å beære mor og meg med sitt nærvær, men Bente blir trolig frem til neste helg. Dessuten har professorinden fra Lørenskog meldt sin og morens ankomst til slektninger på Nærbø over helgen. Hun har lovet å komme på kaffebesøk så fort hun har pakket ut og hilst på slektningene der nede på Jæren. Det er åpenbart at at det kommer til å bli en del styr utover i uken, derfor har jeg tenkt å drikke meg sørpe full i morgen for å nyte den siste dagen uten påskegjester, og det til fulle. Allerede nu har jeg invitert min skallede nabo, Hildegunn, Jarlfrid og Turid til kalas i morgen aften klokken 19.30. Da skal jeg servere påske-rundstykker med eggerøre og godt kjøttpålegg til samt kaffe og kaker, også blir det naturligvis anledning til å nyte alkohol senere utpå aftenen. Jeg har forresten lyst på en bytur også, da Bente først ankommer sent på søndagen. Skål og atter skål! På dagen i morgen skal jeg vaske ut og tørke støv i villaens gjesterom, slik at alt står klappet og klart til galskapen invaderer oss.

I aften skal jeg slappe av foran fjernsynsapparatet i stuen sammen med mor på 88, med gode kaker og svart kaffe på bordet. Det er så utrolig deilig å vite at man nu har fått ferie, faktisk så har det ennu ikke sunket helt inn... En god påskehøytid ønskes alle fra den lærde quinde her fra beste Eiganes!

Ydmykt, Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter