tirsdag 18. mars 2008

Fra lærerinde til vertinde

God påske og skål!

Det går slag i slag her i villaen nu med påskegjester inn og ut av døren rundt klokken. I går aften, nærmere bestemt klokken 18.30, hadde jeg middagsgjester. De tilstedeværende var, forutenom meg selv, altså, min gamle mor, min søster Bente, min søster Anne-Grethe og hennes mann (som holder gård på Klepp), en nevø av meg, min kjære sønn, min vordende svigerdatter samt min skallede nabo. Man disket naturligvis opp med de kosteligste retter til slik en sammenkomst. Koldtbordet, som Bente og jeg stelte i stand, besto av følgende retter:
- Stekte krydderpoteter
- Loff
- Eggerøre
- Hjemmelaget lungemos (fra Klepp)
- Rød spekepølse fra Gausdal
- Roastbiff
- Karveost
- Jærsk blåmuggost
- Elgkarbonader
- Salat (bestående av salatblader fra Klepp, agurk, paprika, appelsin samt nøtter)
- Dressing

Det hele var verdig selveste prinsesse Ragnhild, fru Lorentzen, selv om hun nok hadde avslått en evt. invitasjon. Bordsettingen varte i godt over tre timer, for når koldtbordet var vel fortært serverte Bente og jeg nystekte vafler med syltetøy og krem på, kaffe, kringle, smultringer samt brandy. Naboen kastet innpå hele 4 brandyer, før han lusket vel fornøyd hjemover kvart over ti. I dag har Bente, mor og jeg spist rester fra koldtbordet til den store gullmedalje og ennu er det meget igjen, så det blir nok koldtbord-rester til kvelds også. Min sønn og hans utkårede har herjet oppe i Sauda-fjellet i hele dag, men ventes ned igjen til kveldsmat omkring klokken 21. Min søster Sissel med ektemann ankommer villaen først på Langfredag, og det er først da det blir alkohol å tale om i villaen. Sissel er nemlig meget røffere på det sterke enn det Bente og Anne-Grethe er, faktisk hender det vi går på byen sammen også, mens Bente våker over mor. Hun har lovet å ta med et par liter med hjemmebrent når hun kommer vestover. Fantastisk, intet mindre.

Ellers humret Bente og jeg i dag da vi leste om at den 102 1/2-årige Haakon Lie nylig innkalte forsvarsministeren på teppet i forbindelse med omorganiseringen av forsvaret. Efter en telefon til Ap-ledelsen innfant både partisekretæren og forsvarsminister Anne-Grethe Strøm-Erichsen (58) seg i Lies ringe bolig. Partiveteranen, født 1905, som gikk av rundt 1970, irrettesatte den 44 år yngre, dog noget rynkete forsvarsministeren, men var høffelig nok til å traktere gjestene sine en kopp svart kaffe med noget å bite i attåt. Jeg må humre av hele farsen og får visse assosiasjoner til den syvende far i huset når jeg hører om hvor meget innflytelse den avdankede mannen har. Selv hans to døtre (på 75 og 70) har innsett sine begrensninger og nyter nu en fredelig pensjonist-tilværelse. De som tok over da Lie gikk av har også selv nu for lengst gått av, som Thorvald Stoltenberg (76) m.fl.

Dessverre har jeg ikke tid til å sitte så meget ved computeren nu med gjester i huset, så jeg ber eder alle om en fortsatt god påske, også skal jeg prøve å få skrevet noen ord igjen enten i morgen eller på torsdag.

Ydmykt, Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter