tirsdag 25. mars 2008

Fullstendig snøkaos lammer Stavanger i eftermiddagstimene

God eftermiddag og vel overstått påskehøytid!

Først til det elendige været som vederfares Stavanger nu i dag. Omtrent klokken 10.15 i formiddag begynte det å snø og det var ingen liten byge som var på besøk, skal jeg eder fortelle. Eftersom klokken nærmet seg høgs dag, altså 12, og snøfallet bare lot til å tilta ble det en bekymret lærerinde som satt bak kateteret i klasserom 4. Jeg hadde nemlig avtale med naboen om å kjøre hjem sammen klokken ett, en avtale det nu kunne gå så som så med. Da tiden vel var moden for naboen og meg å ta fatt på hjemturen måtte vi faktisk grave frem og sope bilen før vi kunne sette oss inn for å ta fatt på hjemreisen. Vi hadde ikke kommet mer enn kanskje 500 meter før trafikken sto bom fast grunnet at ikke mindre enn to busser sto på tvers midt på hovedveien på Tasta. Heldigvis ble vi bare stående i 5-10 minutter før vi slapp forbi bussene, som nu hadde fått besøk av Falken og politiet. Vi kjørte meget sakte hjemover, men fikk sleng på bilen i rundkjøringen ovenfor Bjerksted, dog uten at det skjedde noe mer dramatisk ut av det, altså. Vel hjemme gikk jeg på internett for å sjekke hvor meget elendighet som hadde kommet ut av snøfallet, og her følger listen, per klokken 14.05:
- To busser på tvers midt på Tasta
- Buss i grøften ved universitetet
- Moped velter på Hillevåg
- To busser kolliderer ved Byterminalen
- Buss sklir i Hospitalgata og bulker parkert bil
- Trafikken står bom fast i sørgående retning på motorveien
- Buss sklir og havner på skeiva ved Breievannet i rundkjøringen mellom SAS Atlantic og NSB.
- Betongbil sklir inn i parkert bil (også dette i Hospitalgata)
- Personbil kolliderer ved Vatne (Sandnes)
- Personbil kjører inn i fjellveggen ved Auglendstunnelen
- Buss kommer ikke opp traseen på Buøy og blir stående, hvorpå den kjapt får selskap av en annen buss og skaper trafikal problematikk.

Det later til å være byens elendige busser, som fører til mesteparten av trafikkproblemene, og jeg undrer meg på om det kan ha en sammenheng med all den galskapen man nu har satt bak rattene på de mange bussene. Polakker, asiatere og afrikanere kan tydeligvis ikke kunsten å holde kjøretøy på veiene. Jeg vil ha meg frabedt å bli kaldt rasist, jeg konstaterer enkelt og greit bare de faktiske forholdene slik de var på veiene for bare to timer siden. Det er utrolig dårlig, sett fra en lærd quindes syn, at trafikken i 90% av tilfellene stopper opp så fort det kommer mer enn 3 cm med nysnø. Det er for dårlig, folkens! På østlandet går trafikken selv om det ligger 4 meter med snø i landskapet og veiene er skamglatte. Tenk på hvor slitsomt det bliver når byens lærere ikke kommer seg på jobb fordi en haug med idioter kjører seg fast på flat mark. Hvordan skal det da gå med norskundervisningen?... Skammelig, intet mindre!

Det får være nok om været, som forøvrig også har ført til at det ikke er mulig å få inn noen av kanalene på fjernsynet i eftermiddag. Mor og jeg spiste stekt fisk med poteter og grønnsaker til middag i dag. Vi drakk rød saft til middagen og nøt en kopp svart kaffe attpå. Mor synes også det er ille at det er mer vinterlig her nu enn det var midt i januar. Man skulle ikke tro at man skrev 25. mars i dag. Graderstokken viser 0 grader. Mor fortalte meg at hun hadde vært oppe i annen etasje i dag og lett efter noen gamle hekleoppskrifter, som hun ikke finner noen steder. Jeg blir alltid arg på henne når hun går i trappene her uten at jeg er hjemme, for hun er så dårlig til beins at hun kan falle og brekke alle kroppens bein når som helst. Faktisk så går hun i alle fall ikke i trappene når jeg er hjemme, for da løper jeg ærendene for henne. I 2000 falt hun i det nederste trappetrinnet og slo seg aldeles blå og gul rundt kneet, og siden den episoden har hun forsåvidt vært noget forsiktigere, men fremdeles finner hun altså på små stunts når jeg snur ryggen til.

I den nederlanske kongefamilien er det bare elendighet for tiden. Både prinsesse Irene (68) og prinsesse Margriet (65) holder sengen efter å ha blitt rammet av henholdsvis benbrudd og influensa nu i påskehøytiden. Dronning Beatrix, som er 70, har bedt livlegen om å holde et ekstra godt øye med søstrene nu da de begge begynner å dra på årene. Margriets ektemann er også skral for tiden, så de som håper på royalt nærvær ved sine arrangementer denne uke, får det neppe.

I eftermiddag og i aften skal jeg vie min tid til forberedelser i forbindelse med lærergjerningen. I påsken har jeg ikke gjort et eneste dagsverk, noe som svir seg nu da plutselig alt må gjøres. Jeg håper naturligvis på et par timers avslapping forav fjernsynsapperatet også, men da må jeg henge i nu!

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter