torsdag 6. mars 2008

Og slik går nu dagene...

God eftermiddag!

Bedre vær i dag, faktisk solskinn og et par varmegrader. Det feirer jeg med en kopp eggelikør. Skål! Jeg kom forresten over en morsom gjengivelse i dagens "Rogalands avis" fra en sak om dårlig vær for nøyaktig 90 år siden. Jeg gjengir herved rapporten fra datidens elendighet:

"En uværsnat
av værste sort var det inat. Ved midnatstider blæste det op en kuling sydvest, som derefter øket paa utover natten til en vældig storm med omløpende vind til nordvest. Stormen ledsagedes av regn, sneslud og haglbyger, og stormbygene var tildels saa sterke, at det skog ordentlig i husene og paa de mere utsatte steder og man frygtet at vindusrutene skulde bli indslaat. Flere steder fløi takstenene av husene. Oppe i Storgaten holdt man i morges paa at ordne med nogle elektriske luftledninger" (6. mars 1918).

Det er åpenbart at dårlig vær har en lang tradisjon i byen vår. Mon tro hvordan tilstanden var på gravlunden her oppe den gangen... Flott er det også å se at man virkelig viste å bruke riksmålet på den tiden. Som ihuget riksmålsquinde underviser jeg alltid noget om riksmålets historie hvert år og sørger også for å komme med eksempler på hvordan man kan skrive bokmål i dag for å komme så tett opp mot riksmålet som mulig, dog uten å bryte de grammatiske reglene. Klassen min ble testet i pensumlitteratur i dag, både om språkhistorie og litterære virkemidler, så får tiden vise om de står eller ei. Jeg er strikt under karaktersettingen.

Jeg tok med mor ut for en liten spasertur innom gravlunden efter lærergjerningen i dag. Da det var unnagjort handlet jeg inn til en enkel fiskepudding-middag med revne gulrøtter og kokte poteter til - en real husmannsmiddag med andre ord. Naboen har dessverre vond fot igjen i dag og måtte sitte med høyre fot på en stol under lunsjen. Jeg synes så synd på han, men det er vel inntaket av konjakk som fører til urinsyregikten, så enten må man slutte å drikke eller ta smertene som en mann. Så langt har han valgt det siste, og jeg forstår han så meget godt. Han er fremdeles usikker på morgendagens drikkegilde nede hos frøken Hildegunn, men har lovet meg å møte opp på sjøhusene ved midnattstider uansett hvordan det skulle gå med vorspielet.

Nu skal jeg legge meg nedpå en halvtimes tid for å hvile min giktbrudne skrott. Jeg ble så meget sliten efter middagen, men jeg måtte ta meg en tår samt noen sigaretter først.

Hilsen Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter