lørdag 22. mars 2008

Påskeaften står for døren

Ærede lesere!

I dag har Bente, Sissel og jeg vært i butikken og handlet inn til helgens gilde. Sissel og Kjell ankom villaen i går aften, omtrent en time senere en først anslått på telefonen. Handlelisten så ut som et vondt år, men vi delte på regningen vi tre søstrene. Vi kjøpte en pose med baguetter, en boks med leverpostei, to pakker lefse, en gaudaost, en pk. med smør, en pk. med egg, tre flasker light-brus, to stk. kneipbrød, et glass med sild, en pose med twist, en pose med chips, en ask med rømme, en pk. med tørr-dipp, to liter lettmelk, en liter juice, et stk. rullekake, en smøreost, en pose med oregano, en pakke toalettpapir, en pose salatblanding, et stk. oppvaskmiddel, en pose kaffe, en pakke rød mikstur, en ask med tyggetobakk samt en pakke med svinekjøtt. Er det påske, så er det påske. Vi skal tilbrede middagsmaten noe senere i eftermiddag, men sørge for å ha inntatt middagen i god tid før aftenens drikkegilde går av stabelen.

I går aften skjedde det lite. Gjestene var slitne efter den lange bilturen og fikk servert kveldsmat og kaffe før de gikk til sengs klokken elleve. Min sønn og hans utkårede forlot villaen for denne gangen omtrent for en times tid siden, men det har vært meget koselig å ha han på et sjeldent besøk i villaen. Mor stakk til han 200 kroner før han reiste - jeg følte jeg kunne ikke være verre selv og ga han 300 kroner i reisepenger - og vi vinket dem alle vel av gårde. Jeg sendte også en konvolutt med 100 kroner hver til mine to barnebarn i Oslo, slik at de ikke glemmer ut sin avdankede mormor på Eiganes.

Vi er så heldige å ha fått solskinn i dag, men graderstkken viser bare en varmegrad i skyggen, så det er så absolutt vinterlige temperaturer. Det skulle ikke forundre meg om varmen satte inn så fort påsken er over. Det ville vært herlig. Bente ringte Anne-Grethe i formiddag også, og hun ville gjerne komme på middag i morgen aften klokken 18.00. Jeg tør ikke sette noe tidligere tidspunkt for middagen fordi jeg skal ta det et godt stykke ut på feste-fronten i aften/natt, og den slags kan fort føre til en betydelig reduksjon i dagsformen i morgen. Hildegunn og naboen er invitert til klokken 20.30, det synes jeg er tidlig nok med tanke på at mor og Bente ikke er så deltagende i festligheter av det slag som skal finne sted i aften. Sissel, derimot, har tatt med seg både hjemmebrent og brennevin fra polet hit, så der i gården er det feststemning allerede. Vi tok oss en liten støyt efter vi hadde drukket kaffe klokken 13.30 i dag. Bente bare humrer når Sissel og jeg "turer" sammen...

Ellers vil jeg ønske eder alle en fortsatt god påske og håper herren i Thailand også nyter livets glade dager, selv om det er langt til gamlelandet. Skål!

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter