tirsdag 11. mars 2008

Vikar-krise og hektiske tilstander på skolen

God aften!

Nu er jeg helt utslått efter en skoledag av de sjeldne med bare en eneste fritime i løpet av dagen. I dag ble også en tredje kollega sykemeldt, så nu er det meget å henge fingrene i for oss som fremdeles er noenlunde oppegående. I tillegg var både rektor og inspektør på kurs frem til klokken 12 og kunne ikke steppe inn for å avlaste før efter dette; dog måtte rådgiveren trå til hele formiddagen. Min skallede nabo holder fremdeles koken, men med tanke på hvor ille hans høyre fot for tiden verker, tror jeg det kun er snakk om tid før han må ta seg noen dagers pause fra den travle hverdagen med bråkete elever hvor man enn snur seg. Siden ledelsen var borte i dag var det oss stakkars sekjsonsledere som hadde oppgaven med å skulle skaffe vikarer for de tre som var sykemeldte, men jeg har ingen anelse hvor jeg skal henvende meg og hvem jeg skal ringe til i en slik situasjon, det visste heller ikke seksjonslederen for praktisk-estetiske fag- og gym, så de ble til at vi saumfarte felles-timeplanen, som henger på veggen inne på lærerværelset, fant ut når de forskjellige hadde fritimer og satte de opp som vikarer der det var behov. Slik en elendighet.

Jeg hadde fritime den siste timen i dag, så da fikk jeg satt meg ned med forberedelsene til morgendagens undervisning. Jeg lå skikkelig i bakleksen, hadde glemt å finne ut hva jeg trenger til kokkingen i morgen og måtte skrive ned notater og forberede meg til norskundervisningen. Vi begynner med et nytt tema i morgen, nemlig sjangerlære, der elevene skal lære å beherske forskjellige skriftlige sjangrer, som novelle, roman, brev, artikkel osv. Da er det meget viktig at jeg ikke glemmer å nevne noen av de viktigste sjangrene, ei heller må det herske det minste tvil i mitt hode hvordan de forskjellige sjangrene defineres. Derfor skriver jeg ned en del notater om emnet, så det bare er å kikke efter om jeg blir usikker på noget. Jeg vet at det bare er tirsdag ennu, men sannelig skal det ikke bli godt å få helg om tre dager. Jeg tror jammen jeg tar meg en skvett med eggelikør efter jeg har skrevet ferdig dagens dagbok. Det tar på å være lærerinde, altså, det skal med rette sies.

Ellers har jeg fått med meg at Over There nu er i byen igjen, efter en periode i USA. Kanskje betreffer vi hverandre mens han er her denne gangen? Jeg har i alle fall lyst på en bytur til helgen, nu da det ikke ble noe av turen til sjøhusene på fredag. Nu mangler bare Oldboy1944 og Cowboy-Laila, så kan vår-sirkuset starte. Halleluja!

I aften må jeg nok sette meg ned med skolearbeidet igjen en times tid. Forøvrig skal jeg hjelpe mor med å ta ned symaskinen fra skapet fordi hun vil sy på noen klær i morgen. En god aften bedes!

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter