tirsdag 22. april 2008

Bytur efter lærergjerningen

God eftermiddag og skål!

Nu sitter jeg og nyter en kopp med eggelikør efter å ha holdt til utendørs i halvannen time med grilling av pølser og salt flesk, som vi nøt med lompe og brød til, den skallede og jeg. Min gamle mor har ennu ikke kommet tilbake fra begravelsen efter sin kusine, men jeg antar hun og Anne-Grethe ankommer innen klokken 20 en gang.

I dag tok jeg bussen ned til byen efter å ha gjort unna pliktene i skoleverket omkring klokken halv to. Der nede var det et yrende folkeliv med mennesker i alle aldre overalt. Egentlig undret det meg at det var såpass mange ungdommer i skolepliktig alder der nede i sentrum, for man burde vel strangt talt vært i et eller annet klasserom for å motta lærdom når klokken ikke engang var to, men dagens ungdommer eier nok ikke lærelyst det spor. Dog er det kanskje noen lærere som hadde lyst til å sole sine bleike legger i dag? Det var strålende solskinn og 11,5 grader i skyggen i dag, så man har hatt en flott dag her i byen i alle fall. Den eneste kjente jeg påtraff i løpet av byturen var et kvinnfolk i 40-årene, som jeg ved flere anledninger har konversert noget med på LLHs mange fester nede ved kaien. Hun kunne fortelle meg at hun hadde kost seg meget på voksenfesten nu i helgen, en fest som jeg ikke hadde hørt det spor om før "Over there" informerte meg om at også han hadde kost seg der, og det var først i går han skrev det til meg, og da var det for sent for meg. Sørg for å invitere bermen neste gang, LLH!

Jeg handlet så alt for meget nede i sentrum i dag. Den første butikken jeg var innom var HM, hvor jeg kjøpte meg en t-skjorte, en sommer-bh, to par nye sokker, pudder for å dekke over de verste rynkene i ansiktet samt et par med sandaler. Det ble 484 kroner for den handelen, alt i alt. Efter å ha tuslet videre en stund havnet jeg innom en butikk på Arkaden hvor de selger alt mulig av kosmetikk, hårprodukter, sminke o.l. Der fant jeg en hårshampo som skulle være bra for falmende hår med tendenser til flass, og da kjøpte jeg den med en gang, selv om den lille flasken kostet hele 85 kroner. Jeg kjøpte meg også noen billige hårklyper i den butikken. Videre gikk jeg innom Lindex og en veskebutikk i det samme senteret, men der fant jeg ingenting som var noe for en quinde i min alder. Jeg trasket så ut av senteret og gikk litt i de mange smågatene rundt omkring, rotet meg så inn på en skobutikk og der fant jeg et fantastisk flott par med sommersko, som så absolutt egnet seg godt for en quinde i 60-årene og de kostet bare 269,99, så da brukte jeg ikke lang tid på å gjøre en handel også her.

Så gikk jeg innom en bokhandel i den samme gaten og kjøpte meg en pocketutgave av Unni Lindells nyeste roman, Honningfellen, som skal ha fått meget skryt på lærerværelset denne uken. Den kostet bare 165 kroner. Siste post på programmet - foruten en tur innom apoteket for å fylle opp igjen lageret med smertestillende - var en tur innom vinmonopolet i Pedersgaten, hvor jeg kjøpte meg en flaske rødvin, en flaske eggelikør samt en mini-flaske med tyrkisk pepper, som er en slags sprit med lakrissmak. Med all denne handelen kan man kanskje forstå at man valgte å ta buss 2 opp til Misjonsveien, for da har man bare 1/3 av veien igjen å gå i forhold til om jeg skulle gått helt fra byen.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter