onsdag 9. april 2008

Høyt fravære i kollegiet

God eftermiddag, uskolerte og skolerte av alle slag!

I dag har det gått i et slitende renn siden jeg møtte på post i morges. Intet mindre enn 4 av mine kolleger var borte fra jobben i dag. Vi visste om den ene langtidssykemeldingen (hvor vi nu har fått inn en vikar i 75% stilling inntil skoleårets slutt) og min skallede nabo hadde meldt fra om at han måtte på sykehuset i dag for å gjennomgå helsesjekk samt en del tester i forbindelse med urinsyregikten. Dog kom det på to egenmeldinger også, den ene visstnok som en følge av akutt forkjølelse. Under normale omstendigheter har jeg 4 undervisningtimer på onsdager (en time i norsk samt tre timer heimkunnskap), i dag ble jeg dog beordret til også å steppe inn i andre klasser de to resterende timene. Jeg satt vakt i en naturfagtime for Leif, også gjorde jeg et tappert forsøk på å undervise i samfunnsfag for en kollega av meg i timen før lunsj, men det endte opp med at jeg beordret klassen til å lese pensum og jobbe med oppgaver.

I min egen norsktime ga jeg ut igjen tilbakemeldinger og karakterer på den muntlige dialektprøven, dessuten tok jeg fatt på neste punkt i læreplanen, nemlig 1900-talls litteratur og den tidens mest kjente forfattere. Jeg satt og forberedet meg til dette i går aften. Efter siste time var slutt ble jeg sittende på arbeidsrommet en drøy halvtime (nærmere 40 minutter) og gjorde unna noen plikter som seksjonsleder før jeg ruslet hjemover i finværet. Det er sjelden jeg går hele veien hjem til fots, for det tar omkring 35-45 minutter å gå, men når solen skinner og vinden løyer nu i april, kan det være riktig så behagelig å bruke føttene. For en quinde i min alder er det helt sikkert bra for helsen med en slik spasertur fra tid til annen også, man tvinger blodsirkulasjonen til å komme skikkelig i gang i føttene når man spaserer såpass langt. Nu har ikke jeg dårlig sirkulasjon i føttene, men det har min gamle mor og da bør man gjøre sitt for å forebygge, mener nu engang jeg. Den slags kan gå i arv og jeg vet jeg har en stor ulempe som røyker i så henseende.

Naboen kom forresten innom i skrivende stund for å fortelle at alt hadde gått bra nede på sykehuset i dag. Han skal visst begynne på noen nye og forhåpentligvis bedre medisiner nu, dette ble bestemt efter å ha konferert med legen i dag. Blodtrykket hans var i alle fall bra (130/90) og kolestrolnivået lå på omkring 7, som ikke er høyt for en mann i 60-års alderen. Det å nyte for meget alkohol og da særlig brunt brennevin og noen typer vin er ugunstig for urinsyre i blodet, noe naboen er meget klar over, men heller ikke jeg klarer å anmode han om å legge konjakkflasken på hyllen. Noen gleder må man kunne unne seg når man høyst sannsynlig har under 30 år igjen å leve.

I alle fall skal jeg nu tenne meg en rød mikstur - faktisk kun den tredje i dag - og efterhvert finne ensomheten i dobbeltsengen. God natt! Toril.

Ingen kommentarer:

Site Meter