fredag 18. april 2008

Livet går sin vante gang i villaen

God fredag, alle sammen!

Nu er det tre dager siden jeg skrev noe her i bloggen, det er med andre ord atter på tide med noen skriverier fra siste dagers hendelser, dog kan jeg ei love særlig revolusjonerende lesning. I skrivende stund sitter jeg og koser meg med en kopp oppspritet salviete samt en sigarett med rød mikstur. I går aften hadde naboen og jeg et svare strev med å få brent satsen til skikkelige saker og i en periode (efter et uhell med dunken) fryktet vi at det hadde kommet med fusel i godsakene, men det ser ut til å ha gått bra. Sikringen gikk også da brenneapparatet gikk på samme kurs som vaskemaskinen og vannpumpen, men det fikk vi ordnet opp i relativt fort, og uten at det førte til skade på drikkevarene. Efter meget om og men ble det omkring 7 liter med hjemmebrent ut av prosessen, noe man må si seg mer enn fornøyd med. Skål for det!

Nu har jeg lest en del om Edna Parker, som søndag runder de 115 år. Jeg fant også e-post adressen til et av hennes oldebarn, en professor, og forespurte han så pent om han kunne gi meg litt informasjon om slektstreet hennes. Man venter i spenning og gleder seg til å lese om kalaset i avisene over helgen.

På onsdag tok rektor kontakt for å informere meg om at byens skolesjef har kontaktet de rette organene for å formidle den sterke misnøyen rundt de nye eksamensreglene i norsk, så nu er vi alle spente på å høre fra disse "rette organene", som ingen helt vet hvem er. Det vi vet er at både utdanningsdirektoratet, utdanningsdepartementet og Stortinget har vært inne i bildet når dette ble bestemt, så får tiden vise om det blir noen forandring innen eksamenstiden setter inn om noen uker. Personlig har jeg ingen tro på at klagene vil nå frem, for mot byråkratiet seirer ikke engang de kongelige. Undervisningsuken har eller forløpt greit for min del med stort sett greie elever og normal arbeidsmengde. Lærerstokken har også vært ganske stabil denne uken, noe som har gjort at vi har fått et aldri så lite pusterom i en ellers så travel hverdag, og den nye vikaren, som kom for et par uker siden, later til å gjøre en meget god jobb, så sies det i alle fall fra de hold som har hatt kontakt med vedkommendes undervisning. I går satt jeg forøvrig full dag på skolen og gjorde unna en hel del med forberedelser til neste ukes undervisning, bl.a. har jeg lagd en prøve i heimkunnskap, som klassen min skal ha over helgen.

I morgen har jeg invitert de tre jenter samt naboen over på et aldri så lite kalas for å sjekke ut drikkevarene, selv om det sikkert blir stort sett bare Turid og meg selv som tør ta oss noen kopper med oppspritet kaffe. Jeg forstår ikke at Hildegunn klarer å helle nedpå flere liter øl i løpet av noen timers tid, altså, fysj og fysj. Det er da egentlig bare sukkervann med litt alkohol og smakstilsetninger. Tviler også i grunnen på at jeg tar meg råd til en bytur denne gangen, men helt sikkert skal jeg dog ei avfeie tanken.

Efter jeg kom hjem i eftermiddag spaserte mor og jeg en halvtimes tid, og gikk bl.a. innom gravlunden for å se til hvor meget som må gjøres der før vi kan plante noen blomster. Jeg tror faktisk jeg tar sjansen på å handle inn litt allerede i morgen, slik at vi kan få noe ned i jorden i morgen eller søndag. Det trengs litt ny jord også, men den slags er ikke dyrt å kjøpe på gartneriene lenger, mot det var for noen år siden, så det skal nå stå over seg slikt sett. Da er det litt mer stress å grave opp gammel rusk og rask for å få satt de nye blomstrene i jorden, men noget luking og graving skal jeg da alltids få gjort unna i løpet av helgen. Det var forresten litt ubehagelig å gå på gravlunden i dag fordi det hadde vært en begravelse tidligere på dagen på samme felt som min far ligger vel forvart under torven, og kisten med blomster og kranser lå fremdeles godt synlig. Dog regner jeg med at det blir ordnet opp i løpet av kvelden for de tar vel neppe sjansen på å la en kiste stå slik til over natten nu mot helgen. De har litt av en jobb disse stakkars kirketjenerene og gravlundsfolkene, altså, med røff graving hver uke og ikke minst må all den omgangen med døde tære på psyken over tid. Jo før hadde jeg tatt i mot trygd.

Margaret Holter, professorinden fra Oslo-kanten, telefonerte forresten på tirsdag. Hun har så lyst til at jeg skal besøke henne i løpet av sommeren at jeg må nesten snart takke ja. Hun frister med både nystekte vafler med syltetøy fra egen hage, galleribesøk og omvisning på universitetet. Jeg har ikke lovet noe ennu da jeg allerede har planlagt tur til Europa, for med en mor på 88 i eget hus vet man aldri hva som kan inntreffe og jeg har ikke så lyst til å sende henne på hjem i sommer heller. Det er i alle fall hyggelig med invitasjon.

Sender også varme tanker til vår kjære kronprinsesse, som mistet sin 75-årige stefar denne uken. Det var hjertet som sviktet og ryktene sier nu at kronprinsessens 69-årige mor muligens kommer til å flytte inn på Skaugum. I England er prins Philip (86) ved god helse igjen, men har ikke program de neste to ukene grunnet sykehusoppholdet sist uke.

En god aften bedes! Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter