onsdag 23. april 2008

Mor vel hjemme igjen fra begravelsen

Ærede lesere!

I eftermiddag grillet jeg burgere til mor og meg her ute på altanen. Det er nemlig spådd regnbyger fra og med i morgen eftermiddag, dermed må man benytte seg av dagen hvis man har tenkt å få grillet de nærmeste dagene. Ikke vet jeg hvor alvorlig lavtrykket som kommer skal være, men det blir i alle fall et omslag i været i forhold til de siste 8 dagers strålende solskinn. Jeg hadde forøvrig en slitsom formiddag i dag fordi jeg var så trøtt og sliten at jeg nesten sovnet foran kateteret. På et stadium måtte jeg unnskylde meg og si at jeg hadde et ærend på arbeidsrommet, slik at jeg fikk gått utenfor en tur for å trekke frisk luft et par minutters tid. Elendigheten skyldes to ting, for det første at jeg hadde litt vondt i magen i natt, men like meget fordi det var et lurveleven av de sjeldne hos en av naboene i huset bak villaen i natt. Således fikk jeg ei sove før halv 4 eller der omkring. Jeg vet at det bor noen unge studiner der, men å holde på med roping og skriking til klokken passerer tre en natt til en vanlig onsdag, sømmer seg rett og slett ikke. Før jeg gikk på skolen i formiddag var jeg innom trammen til bråkmakerene og klistret en strikt beskjed på døren med vennlig beskjed om å holde munn resten av uken hvis de ikke villa høre fra onkel politi. Det er greit nok at man nyter livet, men midt i arbeidsuken har man å holde et dannet nivå på volumet, enten man er 60 eller 20 år.

Mor kom hjem fra østlandet omkring klokken 22 i går aften, men det var først i dag at vi fikk konversert rundt begravelsen. Det var visst en flott begravelse med omkring 100 personer i kirken og over 40 personer til serveringen efterpå. Josefine var en kjent skikkelse i Holmestrand. Hun arbeidet bl.a. som formingslærerinde frem til hun ble ufør grunnet gikt som 59-åring, deltok aktivt i NKS og var mor til en av byens undervisningsinspektører. Hennes ektemann, som er 85, var den modige karen og deltok både i kirken og i efterpåselskapet, til tross for at han har vært pasient ved et av byens sykehjem siden høsten 2006. Han hadde fått tilbud om å sitte i en rullestol, men ville gå for egen maskin, støttet av den ene datteren og en niese, og oppførte seg høyst dannet under hele seansen. Mor hadde til og med konversert med han og da hadde han vært oppegående nok til å spørre hvordan den lange bilreisen hadde gått. Josefine, mors kusine, døde forrige uke, 84 år gammel.

Jeg har vært slik en moderne quinde i tiden i dag at jeg må få lov til å skryte litt nu. Frøken lærerinde Toril har nemlig levert selvangivelsen på internett i eftermiddag, og det for første gang i verdenshistorien. Selv om det var en viss differanse på en sum mellom årsoppgaven fra kommunen og den fra fagforeningen, så stoler jeg på at det som sto i selvangivelsen (som også sto i årsoppgaven fra fagforeningen) stemmer og dermed leverte jeg hele sulamitten uten en eneste endring. Det gleder meg også stort at jeg fikk omkring 2000 kroner igjen på skatten i år. Mor fikk baksmell på 45 kroner, noe som ergrer henne meget, men jeg har sagt at jeg skal dekke den heller beskjedne summen for henne.

Ellers rundet dronning Elizabeth II av Storbritannia 82 år på mandag, men i all blesten omkring 115-åringen, glemte jeg så rent å nevne det for mine ærede lesere. Nu er det altså gjort. Og skål for det! Skal tro om hun blir 101, som sin mor, og lever helt til 2027.

Nu er det sengetid i villaen, selv om klokken ennu ikke er halv ti. En god natt bedes eder alle fra Toril.

Ingen kommentarer:

Site Meter