søndag 15. november 2009

Rapport fra helgen i villaen

God søndag, høyst ærede lesere!

Bildet til høyre er fra en LLH-fest anno 1999, lenge før man begynte å herje på De røde sjøhus. Takk til min skallede nabo for dette og mange andre minner fra mitt liv som lesbisk quinde de siste 10-15 årene. Bildet er enten fra Handelens hus eller (mest sannsynlig) fra Hotel Alstor.

Det er meg en stor ære å ha lesere fra Finnmark i nord til Thailand i sør. Dog hender det at jeg svikter mine trofaste fans ved å la det gå både tre og 4 dager mellom hvert innlegg, noe jeg herved beklager på det sterkeste. Som regel skyldes slike opphold enten at et eller annet drikkegilde gikk noget over styr (med påfølgende sengeleie) eller at mine plikter i skoleverket og ansvaret for mor har krevd såpass av min giktbrudne skrott at man har måttet prioritere bort tid foran computeren. I dag har jeg derimot bestemt meg for å forfatte et fyldig innlegg, så får det heller bli så som så med trappevask og forberedelser til morgendagens undervisningstimer. Jeg synes man fortjener et interessant blogginnlegg når man først tar seg bryet med å lete opp min ringe blogg.

Siden sist jeg publiserte et innlegg har en kjær norsk skuespiller vandret hen. Helge Reiss (81) gikk bort onsdag 11. november, efter 5 år som enkemann. Man kondolerer familien. Avdøde kom fra en slekt med mange skuespillere, blant annet var hans far Thorleif (som døde i 1988, 90 år gammel) skuespiller og avdødes faster var skuespillerinnen Elisabeth Reiss. En annen skuespillerinne, som til tross for at hun runder 92 år om tre uker, har derimot ikke tenkt å kaste inn håndkleet riktig ennu. Før helgen ble nemlig hennes biografi "Wenche Foss - diva og medmenneske" lansert til brask og bram og teaterdivaen var like ungdommelig som alltid og full av festlige kommentarer, selv om hun riktignok fryktet at dette ville bli hennes siste tur ut på en lang stund fordi hun ikke tør bevege seg på glattisen lenger. Selv om hun opplever enkelte helseproblemer for tiden har hun ikke mistet livsgnisten og tok en real slurk med champagne mens hun humret godt over noe hun nettopp hadde sagt. Fantastisk, intet mindre!

Her til lands har det vært en helg med både dødsbrann, båtulykke og mange ulykker i trafikken. I alle fall har 5 personer omkommet, om ikke flere. Det er uforståelig at folk oppfører seg så uansvarlig at slike ting kan skje, men når forstanden forlater en da kan det nu engang ikke gå godt, så da så. Min gamle mor ble hentet av sin venninne i formiddag og fikk sin sedvanelige tur til kirken med påfølgende kirkekaffe. De var borte i nesten to og en halv time, så jeg tror hun har fått sin ukentlige dose med salmesang og sladder oppfylt. Hun lot i alle fall til å være godt fornøyd der hun satt med gårsdagens avis og et forstørrelsesglass da jeg gikk opp hit i annen etasje for en stund siden. For mitt vedkommende har det vært en rolig søndag og de store planene er ei heller lagt for aftenen. Det eneste man har gjort av plikter i dag var å servere mor og meg selv oppvarmet, hjemmelaget lapskaus klokken 15.30 samt å ta noe oppvask, som hadde stått en dag eller to for meget. (Bananfluene hadde i alle fall allerede rukket å ankomme).

Nu til fredagens drikkegilde her i villaen med påfølgende tur ut på livet nede i sentrum. De som deltok her oppe på beste Eiganes var, forutenom vertinnen selv; min skallede nabo, en kamerat av naboen samt frøkenene Hildegunn, Jarlfrid, Turid, Anki og Toya. Undertegnede nøt kaffe og hjemmebrent. Hildegunn, Jarlfrid og Toya delte på en kasse pils, noe jeg vil påstå er ganske så sedvanlig og som seg hør og bør. Turid drakk vel også litt øl, men jeg mener å huske at hun var mest trofast mot ginen sin, som hun blandet med brus. Anki drakk også brus med sprit oppi, trolig vodka, hvis hun ikke hadde med seg gin eller rom, da. Min skallede nabo holdt seg til konjakk samt noget kaffe og kameraten hans drakk mest kaffe, tror jeg, en flaske med pils samt et og annet glass med konjakk. Det var i alle fall sistnevnte som drakk minst alkohol.

Vi hygget oss i alle fall stort her på fredag. Den første timen drev vi med spørrekort og testet hverandres kunnskaper innen historie. Jeg kjøpte faktisk de kortene i vår en gang, men har av en eller annen grunn latt være å ta jomfrudommen på de før nu på fredag. Det var kun historie-spørsmål på de kortene, men det gjorde ingenting. Selv var jeg på lag med naboen og kameraten hans og vi vant naturligvis - og det med god margin. Turid og Anki kom på andre plass, mens de virile quinder tapte så det holdt. Noget senere på aftenen ble det høyere musikk, mer slarving og inntaket av det sterke økte betraktelig. Jeg prøvde å få i gang en runde med poker, men quindene var mer interessert i å baksnakke lesber i miljøet enn å finne på noe i fellesskap, så da ble det til at vi bare satt og hygget oss, uten noen bestemte aktiviteter. Hildegunn ble til slutt så full at hun kastet blusen igjen, men det er ingen nyhet lenger, så jeg skal la det ligge. Både sistnevnte, kjæresten hennes, Jarlfrid og Anki var på dansegulvet mellom klokken 23 og midnatt, men jeg holdt meg klokelig i sofaen, hvor det var underholdende nok å bivåne danseløvene fra trygg avstand.

For å gjøre en lang historie noget kortere så havnet vi på Hot Open Mind også denne natten. Klokken var omkring en halvtime inn i lørdagen da vi ankom, forøvrig tidsnok til å høre hvorledes en eller annen ungdom prøvde å krangle seg inn ved å informere om at han har kommet seg inn med falsk legitimasjon flere gangen før, men at han denne gangen hadde latt den ligge igjen hjemme fordi han visstnok trodde det var 18-års grense der inne denne natten, noe det åpenbart ikke var. Skal jeg være ærlig så er det jo en smule merkelig at de slipper inn 18-åringer en helg, men setter 21-års grense den neste, men men... Det er vel ikke opp til en giktbrudden lærerinde i 60-års alderen å forstå seg på den slags, så da så. Det var i alle fall nok av folk der inne, selv med aldersgrensen. Det som er så hyggelig er at det vanker både ungdommer og pensjonister der inne for tiden, noe som gjør at det er noen å tale med for enhver smak. Skål for det!

Den tidligere omtalte aldrende quinde dukket opp igjen der denne natten, til stor glede for undertegnede. Jeg talte noget med henne, men hun var visst mest opptatt av å ta seg av en (eller flere) beduggede ungdommer, som hun tydeligvis følte et slags morsinstinkt for eller hva det nu gikk i. Før hun ble så alt for opptatt med å sitte barnevakt fikk jeg dog slått av noen ord med henne og denne gangen påsto hun plutselig at hun var heterofil. Hva en heterofil quinde i 60-års alderen med briller, falmende hår og rynker gjør inne på et utested for homofile og lesbiske langt utpå natten gang efter gang, virker noget uforståelig på meg. Kanskje hun fremdeles er i fornektelses-modus og nettopp har begynt å ta sine første steg ute i den gale verdenen, som de skeives verden jo er? Uansett endte det opp med at hun tilbød seg å kjøre hjem en alt for bedugget herremann i 20-års alderen - det forklarer hvorledes det har seg at hun aldri drikker alkohol der inne, men alltid står med en kaffekopp i hånden - men hun kom visst tilbake igjen. Hun er i alle fall snill, men tydeligvis ikke interessert i den lærde quinde.

Naboens kamerat Einar var også på plass, selv om jeg ikke husker å ha observert hans meget yngre samboer, denne gangen. Heidi dukket også opp, men Hildegunns fiende nummer en holdt seg klokelig hjemme denne gangen. Av andre kjente vi talte med kan nevnes Unni, Steffen, Eirik og Lotte. Man talte også med en hyggelig herremann fra Bergen, som var i byen på besøk. Glen, en annen kamerat av naboen, var også i lokalet, for anledningen sammen med sin sønn(!). Det står det respekt av. Selv hadde jeg et uhell under min eneste tur til toalettet; jeg mistet nemlig skråtobakken i toalettskålen og dermed valgte jeg å kaste esken i søpla. Heldigvis hadde jeg med både rød mikstur og lommelerken full med hjemmebrent, så jeg hadde nok å kose meg med. Siden jeg hadde med meg medbrakt denne gangen nøyde jeg meg med å kjøpe to kopper kaffe under oppholdet, men selv det kostet hele 60 kroner. Det synes jeg er ganske dyrt. Hildegunn, Jarlfrid og Toya forsvant for å gå på et annet utested omkring klokken halv to, men vi andre ble sittende en times tid til før naboen og undertegnede takket for laget og gikk hjem - klokelig nok alene.

Naboen var med innom på nattmat, bestående av stekte karbonader, brødskiver og melk, før han trakk seg tilbake. Skal også innrømme at vi tok drosje hjemover denne gangen, hovedsakelig grunnet en iskald vind. I går sto jeg opp klokken 10, fikk ryddet litt i stuen og nøt en god frukost/lunsj sammen med mor omkring klokken 11. Resten av dagen gikk med til handletur til Prix, middagslaging, avslapping til en god bok, vask av gulv og en rolig aften foran fjernsynet i stuen sammen med mor.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter