onsdag 18. november 2009

Undervisningen går sin gang

Skål!

Nu sitter jeg og tar meg en velfortjent skvett med eggelikør i en kopp, men ikke mer enn kanskje en halv dl, altså. Lillelørdag eller ei, det kommer nu engang en ny dag med klasseromsundervisning i morgen og en lærerinde må være standhaftig på sin post. Fremdeles er jeg stappmett efter eftermiddagens mektige middag. Man laget nemlig hjemmelaget pizza på kjøkkenet her sent i eftermiddag, naturligvis helt og fullt fra bunnen av. Oppå pizzabunnen la jeg tomatsaus, kjøttdeig, paprika, sopp, purreløk, mais samt mengder med ost. Vi drakk brus til; neppe særlig sunt, men godt var det.

I dag underviste jeg i klassisisme så det sto efter og ga elevene følgende 4 oppgaver til fredag: 1) Hva var klassisismen en motreaksjon til? 2) Hva het de to litterære periodene som klassisismen var sterkt inspirert av? 3) Hva var de viktigste kjennetegnene ved klassisismens litteratur? 4) Hva het Norges mest fremtredende forfatter på denne tiden og hvorledes kan man si at vedkommende tilhørte klassisismen? Jeg kjører nok elevene hardt, men det er til deres eget beste. De som velger å gå videre med norsk på allmennfag og kanskje senere på universitetet må ha et solid grunnlag i bunnen for å klare å følge med på og forstå undervisningen på et høyere nivå.

"Min Mave siger, du skal, min Ryg, du skal ikke;
hvem skal jeg nu gjøre imod?
Er ikke min Mave mer end min Ryg?
Jeg mener jo."
(Ludvig Holberg, klassisist)

Det oppstro humring i Stortinget nu i dag da samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (60) fikk spørsmål om biodiselavgiften, et tema som har vært meget debattert i mediene og i de politiske miljøene denne uken. Fru Kleppa selv, som forøvrig kommer fra Hjelmeland, humret mest av alle. Klikk på følgende link for mer om tullet: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klimatrusselen/artikkel.php?artid=580766

Frøken Hildegunn telefonerte undertegnede i går aften og informerte om at hun og polske Toya har blitt enige og vel forlikte om å gå hver til sitt. Jeg visste at en såpass vill, viril og frivol quinde som Hildegunn ikke klarer å binde seg til et østeuropeisk kvinnfolk for et seriøst forhold. Jeg tør vedde meget på at hun kommer til å nyte mange sexpartnere også inn i 60-års alderen, men nu er hun jo fremdeles en ungjente på 51 år med mange gode år foran seg - både i egen og andres seng. Turid og jeg hvisket faktisk om de to på Hot Open Mind sist helg og det ante oss begge at det neppe kom til å vedvare mellom dem. Både Turid og jeg har vært enslige en mannsalder nu, men Hildegunn har jo hatt et og annet forhold de siste 15 årene, men de har aldri vedvart et helt år, merkelig nok. Også Jarlfrid har vært singel siden hun ble lesbisk, mens både Anki og Heidi, selv om de har vært enslige en stund nu, har hatt seriøse forhold efter årtusenskiftet. Jeg tror det hviler en forbannelse over oss lesbiske quinder, en forbannelse som går ut på at vi aldri skal bli truffet av Amors pil. Slik en elendighet. Kanskje det er derfor så mange lesbiske quinder bliver så tidlig aldersherjet, fordi man drikker for å glemme ensomheten. Hvem vet.

Så har man fått rapport fra Oldboys dagbok igjen og alt står vel til. Man har visstnok hatt avskjedskalas for Øystein, Oldboys gjest gjennom flere uker nu, noe som vel betyr at nevnte herremann dukker opp igjen i Stavanger om få strakser. I følge en rapport jeg fikk i går - man har ikke selv tittet i nevnte herremanns dagbok siden tidligere i høst - var Oldboy på besøk på et badehus denne uken, et besøk som visstnok skal ha vært rent så hyggelig. Han skal ellers ha inntatt et svært krus med koffeinfri kaffe akkompagnert av et wienerbrød og en eplepai fra et eller annet bakeri efter denne badehus-utflukten. Det skal også ha vært telefonisk kontakt med Pansak i det siste, så kanskje de to finner ut av uoverenstemmelsene igjen, for hvis jeg har forstått tingenes tilstand riktig så har det vært noget å sette fingeren på i forholdet mellom de to nu i høst. Man ønsker i alle fall lykke til på alle vis her fra Norge og hever koppen med eggelikør til en skål!

Ydmykt, Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter