lørdag 19. desember 2009

Snøvær i Stavanger

Riktig god helg igjen, ærede lesere fra Thailand i sør til Nord-Trøndelag i nord. For jeg vet med sikkerhet at jeg har lesere på nevnte steder og føler meg således meget beæret. Jeg gjør mitt ytterste for å oppdatere mine lesere på siste nytt fra lærergjerningen, det skeive utelivet her i byen og ellers livet i villaen. Nu er det dog dessverre en hel uke siden forrige innlegg og det beklager jeg på det sterkeste.

Det har også skjedd en hel del meget siden sist jeg skrev i bloggen. Ukens viktigste hendelse fant sted i villaen på mandag. Da rundet nemlig min gamle mor, Elida, 90 år og ble feiret med kaker og gjester i villaen. Min søster Anne-Grethe kom på kaffe og kaker klokken 18.30 sammen med ektemannen og min niese og hadde med en flott blomsteroppsats til mor i anledning den store dag. Min niese hadde malt et flott bilde til sin gamle mormor. Min skallede nabo samt tre venninner av mor, alle, bortsett fra naboen, i 80-års alderen, kom også innom på kaffe og kaker i løpet av aftenen og det ble efterhvert mange buketter o.l. på bordet, eftersom også mine to søstre på østlandet samt min moster i hovedstaden sendte blomster til mor.

Noget historikk om mor kan også taes med. De som besto matematikk-eksamen på ungdomsskolen har allerede regnet ut at mor kom til verden i det herrens år 1919. Hun hadde sin oppvekst på østlandet; delvis i Skien og delvis i hovedstaden. Mor hadde en bror, nu død, samt to søstre, hvorav den ene gikk bort tidligere i år, 83 år gammel, efter å ha blitt rammet av Alzheimers få år tidligere. Mors gjenlevende søster nærmer seg stygt sin egen 80-års dag. Morfar, som var en ihuga Venstre-mann, døde av hjerneslag på 50-tallet, 72 år gammel. Han kom fra Skien. Mormor, som hadde tyske aner, men som bar det norske fornavnet Alvhilde, ble innpå 102 år gammel og er nok den som har gitt mor gode gener, selv om mor riktignok har skrantet en del de senere årene. I unge år gikk mor på lærerindeskolen og ble lærd. I motsetning til mange andre fortsatte mor i skoleverket også efter sitt ekteskap med min far, men sluttet som 60-åring, grunnet revmatisme. Fra 1947 og ca 10 år fremover holdt hun seg riktignok hjemme for å oppdra oss 4 jentene, som nu alle er aldrende quinder. Man hever en kopp med eggelikør og skåler for den bragd det nu engang er å holde seg i live i hele 90 år!

Noen ord om våre eldste er også på sin plass. Siden sist har to engelske quinder avgått ved døden; Polly Bowers og Doris Hunt, begge 109 år gamle. Garland Herbert Adair fra USA, verdens tredje eldste mann, døde 11. desember, 111 år gammel. Han var født i Missouri i juli 1898. Bare en amerikaner på 113 og en japaneser på 112 var eldre enn avdøde på herrefronten. I USA døde 110 år gamle Hilda Lacroix fra New Hampshire den 4. desember og Kate Lowenthal fra Florida døde 3. desember, 111 år gammel. Vil ellers gratulere Bernice Bach fra Texas, USA, med sin 110-års dag denne uken. I januar vil enkefru Olive Therrien fra Canada passere 90 år, men mangler ennu over 27 år på sin mor, Marie Louise Meilleur (1880-1998). Skål!

I går hadde den lærde quinde og de fleste andre grunnskolelærere i Stavanger sin siste arbeidsdag i det herrens år 2009. Det hele ble naturligvis feiret med svart kaffe og tørre rundstykker på lærerværelset, men først var det halv dag med elever i klasserommet, i alle fall for klassestyrerene. Selv var jeg bare innom mine respektive klasser en snartur for å ønske god jul, mens jeg brukte det meste av tiden til å rydde opp i papirer og annet rot, som hadde hopet seg opp i løpet av mange måneders slit. Vi fikk til og med lov av rektor til å ta oss en sigarett på lærerværelset efter elevene hadde fått fri, riktignok ved et åpent vindu, dog må jeg si det var en hyggelig gest. Julegaven jeg fikk som takk for et års slit var kanskje ikke det mest spennende, men men. Hver og en av oss fikk et julekort med en liten personlig hilsen fra rektor samt en refleks med Stavanger kommunes logo på. Slik er det å arbeide i kommune-Norge. Det var dog ganske så hyggelig å få slappet av sammen med kollegene i går eftermiddag, uten å ha hengende over seg at man snart skulle i klasserommet eller i møte. Jeg tror vi burde samles oftere, uten å ha faglige ting på agendaen. Kanskje jeg skal invitere kollegene til kalas i villaen utpå vårparten...

Tidliegere i uken fikk vi satt karakterer på elevene og det har generelt sett vært en avslappende uke for de fleste av oss, selv om en og annen har hatt enkelte stressende dager. Selv ga jeg elevene den siste hjemmeleksen dette året på mandag. På tirsdag kortsluttet en av våre to kaffetraktere med et smell og tok med seg sikringen i samme slengen. Det var undertegnede som hadde æren av å slå på kaffetrakteren og man fikk et aldri så lite sjokk av smellet og det faktum at det ble mørkt i hele rommet, men da man senere fant ut at en eller annen gluping - la oss ei nevne navn - hadde vasket kaffetrakteren under vannkranen tidligere samme dag ble man heller noget arg. At vedkommende har hovedfag i matematikk og kjemi skulle man i Jeremias navn ikke tro. Enhver taskenspiller vet da vel hva som skjer av kombinasjonen vann og strøm. Maken!

I natt, trolig utpå morgenkvisten, begynte det å lave ned snø i ville mengder her i Stavanger. Allerede nu ligger det omkring 10 cm med snø på trammen her og i tillegg blåser det en del, noe som gjør at snøen driver og legger seg i store fonner her og der. Jeg må nok ut å koste trammen snart, men det haster ikke fordi jeg skal verken ut av huset på handel i dag - man handlet inn til helgen i går - eller holde kalas for gjester. Hele helgen skal denne gangen vies juleforberedelsene. Man har festet nok i høst og man har lagt igjen nok penger på byen for i år, så det så. Gradestokken viser i skrivende stund -2, som er ille nok, men i går og torsdag var det -5 grader her og en iskald vind, som gikk gjennom både marg og bein på en stakkars quinde i stakk. Så kaldt som det har vært denne uken var det ikke i hele fjor vinter. Det var umulig å få det varmere enn 18,5 grader innendørs på skolen, og i villaen har både jøtulen og parafinkaminen vært i full sving mer eller mindre hele uken. Dog er det jo en viss sjarm med snø og kulde rett før jul også. Akk ja, nu er det bare 5 dager til julaften, godtfolk. Tenk på det!

Man lover å komme med minst et innlegg til, om ikke to, før julaften setter inn. Forøvrig ønsker man alle noen gode dager nu i denne hektiske innspurten av julestrien. Ta vare på eder selv og folk i kretsen rundt dere og glem ei de stakkars folk som lider, enten det nu er de uten bosted, de som lider av sykdom eller de som lider under dårlige foreldre. Selv ga jeg 80 kroner til Frelsesarmeen i går.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter