torsdag 7. januar 2010

-13,5 og bitende sno

God aften!

Det er bare elendighet å spore på værfronten, som eder lesere kan se av bloggens overskrift. I aften skal gradestokken synke ned til 14 minusgrader, i følge Meteorologisk institutt i hovedstaden. Dessuten er det et kaldt værdrag i luften i dag som gjør det nærmest umulig å oppholde seg utendørs. På østlandet er det ennu verre, det vites, men 13-14 minusgrader her i Norges varmeste by er intet mindre enn forferdelig. Naboens Saab nektet å starte opp i morges - trolig er batteriet utladet på grunn av kulden - noe som førte til en hektisk situasjon på morgenkvisten. Mens jeg bestilte drosje, som heldigvis ankom innen 10 minutter, prøvde naboen å finne ut av problemene med bilen, men måtte kapitulere for å rekke å bli med til skolen. Jeg har hørt om og lest i avisene at også andre har opplevd problemer med bilene sine denne uken, t.o.m. finnes det de som har havarert på motorveien og det er vitterlig ennu verre i denne kulden.

Jeg hadde heldigvis bare en undervisningstime i dag og det var annen time, men klokken 12 hadde jeg en avtale med en lærerinde fra Teinå skole i forbindelse med en rapport om lese- og skrivevansker i ungdomsskolen, som vi skulle gjennomgå og sammenligne med undersøkelser vi selv har gjennomført ved våre to skoler. Det var hyggelig å få tale med en seksjonsleder fra en annen norskseksjon. Det er ikke ofte man får anledning til det. Heldigvis kom hun til meg, slik at jeg slapp å ordne med drosje igjen. I norsktimen begynte man forøvrig med et nytt tema nu i dag, nemlig nåtidslitteratur. Elevene skal lese hver sin roman og skrive en anmeldelse av denne i løpet av de neste to ukene. Parallelt vil jeg delvis drive med tavleundervisning om hvorledes en anmeldelse skal bygges opp samt noget litteraturlære generelt, men jeg har lovet elevene minst to undervisningstimer til lesing av romanen de har valgt seg. Dog må de regne med å lese mest hjemme, det gjorde jeg klinkende klart for ungdommen i dag.

Nu noen ord om super-hundreåringer igjen. Det har skjedd meget på den fronten siden jeg sist omtalte temaet i fjor. I Norge mistet man en 108 år gammel quinde ved navn Harriet Lange den 27. november, men hennes bortgang later til å ha passert i stillhet. Jeg antar hun da ikke hadde efterkommere. Hun bodde i alle fall i Stavanger. I South Dakota døde 110 år gamle Dorothy Montgomery nyttårsaften, mens Martha Eberhard fra Tyskland også forlot denne verdenen i desember; hun ble 108. Carrie Lee Thornton Miller fra Louisiana, USA, døde 5. januar, 107 år ganmel, bare tre uker efter at søsteren på 103 år gikk bort. Nu lever bare storesøster, Maggie Renfro, igjen og hun er 114 år gammel og den fjerde eldste personen i hele verden. I Belgia døde Maria Ledent (110) den 6. januar. Ellers vil man gratulere Ellen Watson fra Storbritannia med vel overstått 110-års dag og Mary McDonald fra Skottland, også hun med vel overstått 110-års dag. Skål!

I eftermiddag, omkring klokken 16.15, spiste mor og jeg en real middag, bestående av stekt flesk, stekte medisterkaker og stekte egg på lefse med melk i glasset. Virkelig en nydelig middag. Jeg blir alltid ekstra sulten når det er kaldt og dagen i dag var intet unntak. Rett i forkant var jeg nysgjerrig tilskuer gjennom kjøkkenvinduet i det naboen fikk hjelp av en redningsbil med å lade opp igjen batteriene på bilen sin. Det så ut som om det gikk i orden og godt er nu engang det, for vi er ganske avhengige av bilen hans i kulden. Jeg stoler altså ikke på bussene i byen i dette været og har ingen planer om å stå 15 minutter i kulden for å vente på at det kanskje kommer en buss. Det er forsåvidt ikke bare bussene som sliter for tiden. På østlandet står også mange tog i skrivende stund. Det er merkelig hvorledes det blir større togproblemer med dagens moderne tog enn det var for 20 år siden med de mindre moderne togene man hadde på den tiden. Denne kuldebølgen, som nu også har rammet India, men som later til å være aller verst i dronning Elizabeth II' rike, må være godt nytt for de mange fantastene som ukentlig maser i vei om at polisen smelter. Den smelter ikke nu, taskenspillere i øst og vest(!), nu fryser det faktisk til metervis med is hver eneste dag. Amen.

Fredag eftermiddag vil temperaturen se slik ut i Norge:
- Stavanger: a) Eiganes: -15, b) Hundvåg: -13, c) Revheim: -14
- Bergen: -12
- Oslo: a) Marienlyst: -19, b) Ellingsrudåsen: -22
- Lillehammer: -25
- Trondheim: -21
- Alta: -10

Da gjenstår det bare å ønske alle en fortsatt god start på det nye året her fra Eiganes.

Vennlig hilsen Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter