fredag 22. januar 2010

Flott kunstutstilling, men ingen kalas i aften

God aften!

Så kom man gjennom nok en uke med plikter i skoleverket. Bank i bordet! Jeg hadde norskundervisning hele formiddagen i dag, men til gjengjeld hadde jeg helt undervisningsfri i eftermiddag, jmf. min faste timeplan. Vi satte i gang med muntlige fremføringer av roman-analysen i dag, men siden såpass mange ikke var ferdige lot jeg de resterende fremføre den over helgen samt at de som skal presentere sitt arbeid skriftlig fikk utsatt innleveringsfristen til første norsktime over helgen. Jeg synes det var snilt gjort av meg, dette, men så vet jeg også at det kan være tungt å lese en hel roman samt å skrive om den på bare 14. dager, men dette blir også den aller siste fristen. I den andre norskklassen tok jeg en liten bolk med grammatikk i dag, for det meste terping på bøying av sterke og svake verb.

Efter lunsjen satte jeg meg ned en knapp times tid med forberedelser til mandagens norskundervisning. Det jeg gjorde da var å lese igjennom en 5-6 sider om temaet i lærerveiledningen samt å finne de tilsvarende pensumsidene i elevenes norskbok slik at jeg vet hva de skal få i lekse av meg på mandag. Også fant jeg frem til tre passende oppgaver de skal få svare på i forbindelse med det de skal lese. Selve timen på mandag vil jeg bruke til tavleundervisning om temaet og temaet er reklame i aviser og ukeblader, ikke så alt for vanskelig med andre ord. Til slutt brukte jeg noen minutter til å lese igjennom et skriv alle seksjonsledere i norsk har fått denne uken om nye regler ved mistanke om skrive- og lesevansker og lærevansker generelt sett. Jeg får ta det opp ved neste seksjonsmøte.

På veien hjem var jeg innom Helgøs matsenter og handlet inn en god del til helgen, blant annet sjokolade, tyggetobakk og brus. Noe må man jo ha å kose seg med i helgen nu som det ikke blir noe kalas i aften likevel. Jeg må holde meg hjemme i aften fordi min mor har kastet opp i dag og føler seg i dårlig form, men jeg synes ikke det er noe stort nederlag. En helg i villaen med gode bøker, besøk av naboen, noe godt å tygge på samt noe å se på fjernsynet er ikke å forakte det heller. Jeg har sagt at jeg ikke ønsker besøk i aften siden mor trenger ro og hvile, men i morgen har jeg bedt den skallede på sen middag og påfølgende hygge i sofaen utover aftenen. Det ble tomatsuppe med rundstykker ved siden av til middag i dag siden jeg vet at mor også klarer å drikke litt suppe selv om hun ikke er helt i form. Hildegunn ba på sine knær om at jeg måtte ombestemme meg hvis mor ble bedre i aften, men jeg har allerede bestemt meg for å bli hjemme denne helgen uansett nå.

Tove Johs-Castell kom og hentet meg klokken 17.45 og kjørte oss ned til Tou Scene så vi kunne se på kunstutstillingen de viser frem der denne helgen. En av hennes nieser har noen bilder hengende der, som hun stolt viste meg. Niesen var ikke selv til stede, men man talte med et par av de andre utstillerene, blant annet Gro Anita Kleppe, som er en habil akvarellmaler. Jeg fikk sansen for et stort bilde av en lokal kunstmaler, men det kostet 1600 og det tok jeg meg ikke råd til sånn på stående fot. Tove kjøpte et skogsmaleri av ung kunststudent, som kostet 350 kroner. Jeg kunne se at han ikke hadde solgt så meget tidligere for han ble utrolig glad for å få solgt et maleri, nesten overlykkelig stakkar... Akk ja, det er sikkert vanskelig å leve av å selge kunst her til lands. Jeg kjenner noen som selger egenmalte bilder jeg også, men ikke en eneste av dem klarer å leve av det, selv om hun ene solgte for omkring 40.000 i 2008, som jo er ganske bra. Efter en 40 minutters tid reiste vi til Straensenteret for å ta oss en kopp med kaffe samt et lite kakestykke, før jeg ble kjørt hit igjen i god tid før klokken 20.

Undertegnede kjenner til tre vorspiel, som skal finne sted i aften. I tillegg til Hildegunns kalas i egen leilighet i Saxemarken skal min skallede nabo til en viss Einar på vorspiel og der dukker sikkert en del opp fra den gamle garden, vil jeg tro. Også vet jeg at Elisabeth har vorspiel eller fest hos seg og dit skal blant annet Heidi, så vidt meg bekjent, og muligens også Anki. Quinder som Unni, Turid, Anne Louise, Elin, Siri og Nina har også tidvis vært hos Elisabeth, så at en eller flere av disse også blir å finne der hadde ikke overrasket meg en smule engang. Jeg får sikkert rapport fra herjingene og all slåssingen om de samme damene utpå eftermiddagen i morgen. Nina har jo fast følge, men både Siri og og Anki har kranglet om de samme damene før, så her er det muligheter for underholdning for de tilstedeværende. Skål for det!

Selv skal jeg nu konsentrere meg om å koke et par kopper med sterk kaffe, som jeg skal sprite opp en anelse fra dunken, dog med vekt på en anelse(!) denne gangen siden jeg har en lei tendels til å få vondt i hodet når jeg ser på fjernsyn og inntar sterkere saker samtidig. Forøvrig ønsker jeg dere alle en god helg!

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter