lørdag 23. januar 2010

Lenge siden jeg har hatt en så fredelig helg

God lørdag, ærede lesere!

Bildet til høyre fra det herrens år 1905 var jeg så heldig å få av min gode kollega i anledning min 50-års dag i oktober 1997. Hun hadde igjen fått det av prinsesse Irene, som sikkert hadde fått det av noen aldrende slektninger i hine hårde dager. Bildet viser den 87 år gamle danske kong Christian IX omkranset av sine to eldste døtre, enkekeiserinne Dagmar av Russland og dronning Alexandra av England.

Dagmar var på besøk hos sin far også den 29. januar 1906 og fant han den eftermiddagen død i sengen, hvor han hadde lagt seg nedpå for en eftermiddagslur. Sammen med søsteren kjøpte Dagmar villaen Hvidøre efter Christian IX' død slik at de skulle få et privat sted å oppholde seg når de besøkte Danmark. Krigsutbruddet i 1914 satte en stopper for søstrenes besøk på Hvidøre og da krigen var over hadde ikke lenger Alexandra den helsen hun engang hadde besittet og det ble aldri noen flere Hvidøre-opphold. Dagmar flyktet derimot fra Russland til nettopp Danmark i 1919 og bosatte seg fast i villaen. Her døde den tidligere russiske tsarinaen fredelig høsten 1928, 80 år gammel. Alexandra hadde da vært død i tre år.

Det var dagens kongelige historietime. Nu over til en kortfattet rapport fra gårsdagens kalas med påfølgende bytur hos frøken Hildegunn. Jeg telefonerte Turid sent i eftermiddag for å få avlagt en muntlig rapport fra festlighetene og fikk høre både det ene og det andre. Kalaset hadde vært vellykket, dog hadde det ikke vært så mange der som enkelte hadde håpet på, men en viss frøken ved navn Anne Marit hadde dukket opp. Hun er visst sosionom i kommunen og hadde en høylytt latter, men mer vites heller ikke om henne. På Hot Open Mind hadde de ankommet allerede før midnatt og det var ikke så mange der på det tidspunktet, men noget senere hadde enkelte fra kalaset hos Elisabeth dukket opp - blant annet Heidi - og ennu senere hadde min skallede nabo dukket opp sammen med Einar og Frits m. fl. Det eneste jeg fikk høre av morsomme ting var at en eller annen i selskapet fra Einars kalas knuste et glass og sølte rødvin utover et bord og på fanget til en stakkars ungdom. Slik kan det gå...

I villaen skjedde det i alle fall ikke meget å skrive om fra gårsdagen. Jeg leste i Cuba-romanen og har nu kommet over halveis. Jeg tok meg også tid til å kikke på gamle bilder og det var da jeg kom over dagens blogg-bilde blant annet, men jeg kikket også på bilder fra gamle fester på hotel Alstor, den gangen LLH-festene fant sted der. Jeg gikk jo på noen av de, men på den tiden visste jeg verken hvem Oldboy, Over there eller Jarlfrid var; personer som alle har dukket opp fra intet siden den gang. Jeg spurte Turid om disse tre i dag og hun mener både Jarlfrid og Oldboy begynte å vanke i miljøet omkring 1999, muligens året før, mens hun ikke hadde den fjerneste anelse om når Over there kom på banen. Det er ikke umulig at man legger ut et bilde eller to til fra en eller annen gammel Alstor-fest, om det da ikke skulle finnes motforestillinger mot dette. Frøken Hildegunn og Turid er vel de jeg har kjent lengst av de jeg fremdeles har kontakt med. Jeg tittet også på fjernsynet i går og sørget for å kaste innpå nok kaker og sjokolade for resten av helgen.

I aften skal jeg også ta livet med ro, dvs. at jeg skal konsentrere meg om en god bok, fjernsynsapparatet, svart kaffe, sjokolade og muligens en visitt fra min skallede nabo, som sikkert også har lyst til å slarve fra nattens bytur. Mor er i meget bedre form igjen og var med og spiste fleskepannekaker til middag i eftermiddag omkring klokken 16.30. Jeg har lite forberedelser til mandagen og den slags jeg må gjøre i helgen, i alle fall ikke så meget at jeg må drive med det i aften. Kanskje jeg burde vært flinkere til å ta unna huslige plikter denne helgen, men latmannslivet ser ut til å passe meg utmerket. Det eneste fornuftige jeg har gjort i dag var å levere to søknader på to inspektør-stillinger her i kommunen, men jeg vet jo at jeg ikke får en såpass viktig jobb uansett, så det var mest for moro at jeg leverte søknadene. Det er norsk Grand Prix i aften og det har jeg lyst til å få med meg, selv om jeg er mest interessert i den internasjonale finalen i mai. Det er helt grei underholdning.

Nu fikk jeg akkurat en telefon fra frøken Hildegunn også, men det var bare fordi hun var nysgjerrig på planene mine for aftenen. Det var ikke lenge hun ville tale da jeg sa at jeg skal ta livet med ro i aften. Hun får sikkert med seg Jarlfrid eller Anki, tenker jeg, men Turid vet jeg hadde lovet sin mor å være hjemme i aften. For å dra ut innlegget i det kjedsommelige kan jeg jo bruke noen linjer helt til slutt på å fortelle at jeg vannet noen kaktuser og en blomst i vinduskarmene her oppe i annen etasje nu i eftermiddag. Det var 6 uker siden kaktusene fikk vann sist gang, men de var fremdeles i slaget. Og, på skolen måtte jeg kaste en potteplante denne uken fordi det luktet råttent av hele sulamitten. Jeg tror jeg vet hvorfor, forresten. Enkelte av mine kolleger kaster nemlig oppi en kaffeskvett fra tid til annen og det skjer nok at det er melk oppi den kaffeskvetten også og da blir det jo råtten lukt etter en stund. Det skjønner jo til og med en unge. Maken!

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter