søndag 31. januar 2010

Så kom snøen igjen

God søndag!

Herre min store Jeremias, altså. I natt kom det 20 cm med snø og gjorde tilværelsen atter utrygg for Stavangers befolkning - både de kjørende og de gående. Bare idioter setter seg på sykkelen på slikt føre i alle fall. I skrivende stund er det -2 grader på gradestokken her på altanen. Denne vinteren kommer til å gå inn i historien som den kaldeste og mest snørike i Stavanger siden 1970-tallet. Slik en elendighet som vederfares uskyldige mennesker. Vi er jo ikke vant med slikt her på vestlandet, så det blir alltid ulykker, knall og fall ut av slikt et vær. Selv skal jeg holde meg innendørs resten av dagen, men jeg har vært en tur ute for å sope trammen samt en smal stripe mellom trammen og gaten, slik at naboen skal kunne komme frem når han skal låne toalettet utpå eftermiddagen, noe jeg regner med at han skal.

Gårsdagens middagskalas hos min gode kollega og venninne ble høyst vellykket. I tillegg til oss to var tre andre quinder, inkludert Tove Johs-Castell, tilstede. Tove fortalte at hennes eneste gjenlevende moster på 88 år har skrantet stygt den siste uken og at hun skulle besøke henne på sykehjemmet på Varhaug i dag. Dog lot hun ikke mosterens helseproblemer dominere sinnstilstanden og var i like godt humør som alltid. Hun leste også noen linjer fra egenskreven prosa - til stor glede for oss andre. Vertinnen serverte stek med det kosteligste tilbehør til og vi kunne velge mellom rødvin og/eller vann til drikke. Maten ble servert klokken 19.00. En times tid senere kom det alt slags godt på bordet i form av sjokoladepudding, vaniljesaus, iskake med sjokoladesaus til samt jordbærkake og kaffe. Hun serverte også sitronlikør og konjakk til den som ville ha det. Selv forsynte jeg meg med både et kakestykke og litt iskake og jeg tok tre glass med likør, forøvrig den beste sitronlikøren jeg noen gang har smakt. Bank i bordet!

Min kollega kjenner, som sikkert enkelte har fått med seg fra før, prinsesse Irene, og er invitert på ferie dit i sommer. Undertegnede fikk i går tilbud om å være med på besøk dit en langhelg i sommer, som en slags selskapsdame, noe jeg naturligvis må vurdere seriøst, dog jeg sa at jeg må få tenke på det noen dager først. Med en senil mor i hus kan man jo ikke bare stikke av uten å planlegge situasjonen først. Jeg har påtruffet prinsessen ved flere anledninger tidligere, så dette er jo ikke nytt for meg, blant annet var jeg til stede i en middag hos min kollega i 2006 eller 2007 samtidig med prinsessen og i 1997 observerte jeg den nu avdøde Dronningmoren i Stavanger under hennes private og relativt hemmelige besøk i Norge det året. Hun var den gangen 96 år. Jeg er med andre ord noget bevandret i de royale kretser, uten at jeg skal skryte for meget av det. Jeg er jo tross alt bare en tarvelig lærerinde ved en ungdomsskole.

Min kollega satte frem flere kaker utover aftenen og vi ble sittende og nyte den gode samtale til klokken nærmet seg 23.30 før vi fant ut at det var best å takke vertinnen for noen hyggelige timer i hennes flotte stue med meget kunst på veggene. På dette tidspunktet snødde det meget i byen så jeg fikk sitte på med Bjørg ned til sentrum slik at jeg slapp å bli så våt og kald på veien til Hot Open Mind. Jeg ble ganske våt og kald likevel, det skal sies, men det hjalp å få skyss til posthuset. På torget var det store uroligheter med hele tre politibiler og mange skuelystne. Til tross for kulden ble jeg stående å bivåne underholdningen en god stund før jeg trasket videre i retning Kirkegaten. Jeg klarte ikke helt få med meg hva som hadde skjedd på torget, men det var vel en sedvanlig slåsskamp mellom fulle ungdommer igjen, vil jeg tro. Det er jo den slags det pleier å gå i.

Da jeg omsider kom utenfor Hot Open Mind var det midnatt og døren til bursdagskalaset var stengt. Dette var noget ergerlig siden jeg hadde gått den lange veien fra posthuset og helt til den andre siden av sentrum, men jeg tok meg en liten tur innenfor via hovedinngangen og kikket litt inn i de relativt tomme lokalene der nede. Det satt jo en og annen aldrende herremann her og der og nøt sin pils, men det var ikke et særlig blivende sted for en 62-årig lesbe, i alle fall ikke der og da. Jeg gikk ut igjen og fikk ganske raskt tak i en drosje, som så kjørte meg hjem til beste Eiganes, hvor jeg var i seng før klokken passerte ett. Ikke verst på en lørdagsaften. I dag angrer jeg litt på at jeg ikke satte meg ned og ventet på at det livnet til utover natten, men gjort er gjort.

Jeg telefonerte med frøken Hildegunn i dag for å høre om hun hadde vært på nevnte utested i natt, men hun hadde faktisk holdt sengen med spysyken i hele går. Efter å ha kondolert henne med sykdommen samt ønsket en rask bedring telefonerte jeg Turid og da hadde jeg hellet med meg. Hun hadde nemlig beæret Hot Open Mind med sitt nærvær en halvannen times tid fra omkring klokken ett i følge med Anki og Sissel og kunne avgi en viss rapport fra hendelsene. Det hadde ikke vært en natt utenom det sedvanlige, egentlig, i alle fall ikke i følge Turid, men det hadde jo blitt en del folk efterhvert. De hadde kommet i snakk med en viss Gitte, som hadde vært i bursdagen i annen etasje og som hadde fortalt at bursdagsbarnet hadde fått både kunstverk, alkohol og kyss på munnen i bursdagsgaver. En quinde ved navn Monica hadde fortalt at det visstnok hadde blitt stjålet både jakker og lommebøker fra utestedet - og det mens Turid og Anki var til stede, men Turid hadde (som alltid) aldri lagt fra seg skinnjakken med lommeboken inni, så det gikk bra for hennes vedkommende. Jeg tror Hot Open Mind burde ansette et par røffe lesber til å vokte lokalet, så blir det nok slutt på dette tullet med at enkelte er innom for å stjele. Lesber har jo "lisens" til å slå folk med sine røffe fistenever, så jeg tror de færreste hadde prøvd seg med revestreker med slike voktere gående rundt der.

Turid hadde observert herr Øystein i baren samt kjentfolk som Heidi, Elisabeth og Ingrid i lokalet, men på spørsmål fra undertegnede kunne hun ikke huske å ha observert verken "Over there", Hildegunns fiende nummer en, Einar, Frits eller Jarlfrid, så det var nok ikke en aften hvor alle stamgjestene var ute. Dessuten var visst Toni Gundersen til stede også, trolig som gjest i 30-års kalaset. Hyggelig at folk vet å kose seg i de mørke nattetimene i helgene, selv når enkelte "feiger ut".

I formiddag satte jeg meg ned en knapp times tid og begynte å lese i romanen "Pixley Mapago" av Tore Renberg, hvor Jarle Klepps eventyr i en parallell verden fortsetter. Den mannen roter seg borti både det ene og det andre. Jeg har planer om å lese videre i boken i aften, men før den tid må jeg lage middag til mor og meg og jeg aner virkelig ikke hva jeg skal lage for noe i dag. Jeg er helt tom for ideer. Jeg har også plikter i forkant av morgendagens undervisning, men jeg har ikke så veldig lyst til å ta fatt på det, skal jeg være helt ærlig, men det er jo noe som må gjøres hvis man skal få til en noenlunde bra undervisningstime i morgen. Jeg er litt lat i dag, ærede lesere. Og herved avslutter jeg dagens innlegg med ønske om en god arbeidsuke f.o.m. i morgen den dag!

Ydmykt, Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter