søndag 7. februar 2010

En enkel rapport fra 5-7 februar i villaen

God søndag!

Nu er det på tide med noen ord i min ringe blogg igjen, til tross for at det har vært en rolig helg for mitt vedkommende, men litt har jo dog skjedd. Jeg kan starte med fredagsaftenen, som var planlagt å skulle bli en rolig og dannet aften innenfor villaens 4 vegger og det ble den forsåvidt også. Min skallede nabo stakk innom omkring klokken 20.30 og spiste rundstykker sammen med mor og meg mens vi tittet litt på fjernsynet og talte om løst og fast. En drøy time senere måtte han gå fordi han skulle på vorspiel til kameraten Frits, som visstnok hadde invitert en god gjeng hjem til leiligheten sin. Efter at mor trakk seg tilbake til sine private gemakker ble jeg sittende og nippe til eggelikør mens jeg fantaserte til ideen om å ta meg en spasertur ned til sentrum for bivåne utelivets gleder fra sidelinjen. Omkring klokken 23.15 bestemte jeg meg for å spasere meg en tur ned til sentrum - helt alene.

På torget var det fullt av ungdommer og meget liv. Ikke forstår jeg hva som er så gjevt med å oppholde seg på dette forblåste torget, hvor det bare blir bråk uansett. Det var i alle fall ikke et blivende sted for en quinde i min alder, men det var hyggelig å se at det gikk to natteravner rundt der for å holde et øye med de festeglade. I Kirkegaten var det også liv og på utestedet vegg-i-vegg med Hot Open Mind var det allerede en liten kø for å komme inn. Nu heter det visst ikke lenger Cafe del Mar der, men de som sto i køen så ut til å være omtrent den samme typen av mennesker som holdt til på Cafe del Mar. Utenfor Hot Open Mind sto to hyggelige herremenn i 40-års alderen og nøt hver sin sigarett. Jeg slo av en liten prat med de to og den ene herren kunne rapportere om rolige tilstander innenfor døren, men klokken var jo heller ikke mer enn et sted mellom 23.30 og 23.45 da jeg sto der, så noe annet ville vært noget underlig. Rett før jeg skulle vandre videre kom det en 3-4 flotte quinder i 20-års alderen, som alle hadde lesbe-klipp og stilige klær, men alle som en var ukjente for meg. Det kunne jo vært litt spennende å slå følge med nettopp den gjengen for å se om en var velkommen, men jeg fant ut at det var best å holde seg til planen, som altså var å spasere litt rundt for å bivåne folkelivet.

Jeg gikk innom McDonalds for å kjøpe meg en osteburger som niste på hjemveien og det slo meg hvor meget roligere tilstander det var på Arneageren i forhold til på torget. Navnet Arneageren kommer forresten av at Arnegård (kongens eiendom fra ca 1600 til 1741) lå der i gamle dager og der bodde det blant annet mektige lagmenn på 17- og 1800-tallet. At det var så rolig der var noget merkelig siden kinoen og McDonalds ligger der og det pleier jo også å være meget gjennomgangstrafikk der. Det var i alle fall godt med noe å tygge på mens jeg vandret hjemover igjen - via domkirkeplassen og trappene til venstre for rådhuset. Da jeg skulle krysse Løkkeveien kom det en god gjeng med ungdommer, som åpenbart var ganske så beduggede, men de gjorde ikke annet enn å rope og le litt høylytt. Plutselig fikk jeg det innfallet at jeg skulle gå en liten omvei for å se hvorledes det sto til med villaen til Oldboy og der lot alt til å være i sin skjønneste orden. Akkurat i det jeg gikk forbi der kom det gående en mørkhåret herremann omkring de 50 år ned i gaten, men om han kom fra nevnte villa eller fra nabohuset fikk jeg ikke med meg. Vel hjemme leste jeg litt i en bok om Europas kongelige familier før jeg la meg ganske tidlig.

Lørdagen bydde heller ikke på de helt store hendelsene. Jeg fikk faktisk med meg mor på 90 år bort på Helgøs matsenter, hvor vi sammen med min skallede nabo handlet inn store mengder matvarer. Det ble over 700 kroner for det mor og jeg handlet inn, men det inkluderte en pakke med rød mikstur, vel og merke, og mor bladde opp 500 av kronene. Vi kjøpte inn svinestek, som jeg forøvrig skal tilberede nu i eftermiddag, og vi kjøpte inn kjøttkaker, poteter og grønnsaker, som jeg tilberedte til middag senere på dagen. Det er jo ikke billig å handle på Helgøs matsenter siden de ikke er med i en matvarekjede, men til gjengjeld har de den beste maten som tenkes kan og en ferskvaredisk med de kosteligste kjøtt- og fiskevarer. Naboen kjøpte inn fiskepudding til seg selv, men da ble jeg så oppgitt at jeg klarte å overtale han til også å bevilge seg et stykke med kjøtt. Det er ingen grunn til at han skal spise stusselig mat når han har så god råd som han har.

Lørdagsaftenen ble tilbrakt sammen med mor og naboen, selv om han ikke spiste sammen med oss. God kaffe med kringle til fikk han dog servert og han hadde med seg en flaske med konjakk, som også jeg tok et glass av. Mor tok seg også et glass med konjakk. Det var interessant å få rapport fra festlighetene dagen i forveien. Det hadde vært en 8-10 personer hos Frits, blant annet Einar, Bjørn og Geir samt noen han ikke visste hvem var. De hadde ankommet Hot Open Mind omkring klokken ett og det hadde vært alt for mange quindemennesker i lokalet, som naboen sa med en ertende tone mens han humret godt. Jeg spør alltid om hvem som var til stede i lokalet fordi jeg er så nysgjerrig på hvem som går ut og når. I følge naboen var begge innehaverene på post også sto det en ungjente i baren. (Jeg skulle vært der!) Han hadde ikke observert Over there - kanskje herren har blitt hjemmekjær efter at han fikk fast følge(?) - men han observerte herrer som Anders og Anders, Morten, Eirik, Inge, Konrad, Jørgen og Jan Rune. De eneste quindemenneskene han kjente navnet på var Anki og Ruth, så det må ha vært mange ungjenter og "nye" quinder på byen denne gangen. Skål for det!

Da kommentaren om quindene falt bemerket mor at "da hun var ung så var man glad til at man fikk lov til å gå på kino en gang i måneden". Det er andre tider nu enn på 30- og 40-tallet og med sin kommentar mente vel mor at alle disse quindene og ungjentene burde holdt seg for gode til å herje på byen midt på natten. Akk ja, de har sine meninger de gamle og utrangerte. Det var hyggelig å kikke på Melodi Grand Prix i godt selskap og jeg ville aldri byttet ut denne rolige og hyggelige aftenen med selv det villeste kalas. Han jeg heiet på vant en velfortjent seier. Jeg er i alle fall glad for at Norge ikke skal representeres av den trønderske hardrock-gruppen som var med. Han som vant heter Didrik og vinnersangen var i sjangeren ballade. De to andre (av de 4) som sang i finalen var en unggutt fra Hordaland samt popgruppen A1. Alle burde tilbringe en lørdagsaften sammen med sin mor og en god nabo og virkelig nyte underholdningen fra NRK og TV2 av og til. Det trenger vi alle som avveksling fra en hektisk hverdag med invitasjoner til sammenkomster i tide og utide.

Jeg kjenner hvor opplagt jeg er i dag og hvor deilig det er å være i god form på en søndag. Mor kom nettopp hjem fra kirken og sitter blid og fornøyd ved kjøkkenbordet sammen med sin venninne og jeg skal snart vaske litt her oppe i annen etasje - også blir det middag om et par timers tid. Tipper det også blir en rolig aften.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter