mandag 22. februar 2010

Erkehertuginne Regina av Østerrike-Ungarn er død

Man hilser ens lesere!

Erkehertuginne Regina av Østerrike-Ungarn er død i eksil i Bayern i Tyskland, 85 år gammel. Hennes høyhet (avbildet ovenfor sammen med to av sine døtre) har de siste årene lidt av både hjerteproblematikk og et slagtilfelle. Hun var født prinsesse av Sachsen-Meiningen, som datter av prins Georg (1892-1946) og hans hustru, født grevinne Klara-Maria av Korff. Moren gikk bort i 1992, 96 år gammel.

I 1951 ble hun gift med erkehertug Otto av Habsburg, på papiret overhode for dobbeltmonarkiet Østerrike-Ungarn, som fremdeles lever i en alder av 97 år. Han var sønn av Østerrike-Ungarns siste konge og keiser, Karl I, som døde i 1922, 34 år gammel, og hans hustru, Zita av Bourbon-Parma, Østerrike-Ungarns siste keiserinne, som levde helt til 1989 og ble 96 år gammel. Dessverre lider nu Otto av såpass svekket helse at han lever tilbaketrukket i sin villa i Pöcking i Bayern. I 2007 overtok den eldste sønnen, Karl, som overhode for slekten Habsburg.

Avisen "Telegraph" skriver blant annet: "For some years she had suffered from heart problems, and in December 2005 had a stroke; but she recovered sufficiently to attend the wedding of a grandson in 2008. The Archduchess died at Pöcking über Starnberg, Bavaria, at the villa where she had lived with her husband, who survives her, since 1953. They had two sons and five daughters. Their elder son, Karl, married Baroness Francesca Thyssen-Bornemisza, daughter of Baron Heini von Thyssen and his third wife, Fiona Campbell-Walter."

Det var dagens sorgtunge nyhet nummer en, som riktignok er noen dager gammel, men som først nådde den lærde quinde i går aften under en telefonsamtale med en Gotha kalender-ekspert fra Göttingen i Tyskland. Dessverre fikk man høre mer enn man ønsket om kongelige dødsfall av nevnte herremann. Man ble nemlig også informert om et dødsfall som fant sted helt tilbake til november i fjor, som man har klart ikke å registrere, tross iherdig innsats for å følge med på det som skjer innen de royale kretser. Den 9. november 2009 døde nemlig kong Albert II av Belgias halvbror, prins Alexander (67), etter å ha blitt rammet av blodpropp på lungene. Hans far var kong Leopold III av Belgia (1901-1983), moren var prinsesse Lilliane, født Baels (1916-2002). Det er åpenbart at hjerte og kar-problematikk ligger til slekten. Kongen har også vært igjennom hjerteoperasjon og kongens bror og Alexanders halvbror, kong Baudouin av Belgia, døde av hjertesvikt, bare 62 år gammel.

Nu ja, det får holde om de kongelige for denne gangen. Nu over til naboens heftige heisatur til hovedstaden i helgen. Jeg lovet riktignok å opptre dannet og ydmykt når jeg skulle referere fra herrens utskeielser der borte i Oslo, men litt skulle jeg dog få lov til å skrive. Da han kom hjem fra turen i går aften (omkring klokken 18) lot jeg han få en times tid på seg før jeg inviterte han over på en kopp svart kaffe med kringle til. Han fortalte at han hadde bodd på Hotel Bristol, dog glemte jeg å spørre mer nøyaktig hvor det hotellet ligger. I alle fall hadde han besøkt en kamerat av seg og de hadde tatt seg en tur til den skeive nattklubben London i 22-tiden, hvor de hadde hygget seg en par timers tid (naboen hadde kastet innpå 4 glass med øl) og tittet på livet. Det var visst flest eldre der såpass tidlig på aftenen, også er visst ikke London det eneste stedet for skeive der borte heller.

Noget senere, en eller annen gang utpå natten, dvs. natt til søndag, vandret naboen alene til Hercules sauna i sentrum, hvor han hygget seg med opp til flere herremenn en halvannen times tid. Det må være spennende å gå på et slikt udannet sted, komplett uvitende om hvem andre som dukker opp der. Det hadde visst ikke skjedd det helt store, dog, men han hadde onanert sammen med noen andre herremenn og fikk lov til å titte på en heller røff fiste-runde inne på et eller annet rom på saunaen. Der tror jeg at jeg har skrevet det som skrives bør fra sauna-turen. Skulle noen av mine lesere være desperate efter en runde i høyet kan altså dette stedet oppsøkes: http://www.gsauna.com/ (Obs: Quinder nektes adgang ved inngangsdøren!)

Forøvrig har dagen i dag forløpt uten de største begivenhetene. Hans majestet, Harald V, passerte 73 år i går, og man gratulerer med vel overstått. Min mor talte om dette i går, men jeg glemte å nevne det i blogginnlegget. Lærergjerningen er aldri hard på en mandag fordi jeg kun har en undervisningstime, dessuten var det ingen fraværende kolleger i dag og således ingen vikartimer heller. Jeg har hostet en del i dag, men tror i grunnen det går over av seg selv snart siden jeg ikke er verre enn i går. Til middag ble det stekt laks med kokte poteter og god saus i dag. Ingen skal si at jeg ikke sørger for variert kosthold i heimen. Nu skal jeg rulle meg dagens andre sigarett og efterhvert skal jeg titte på nyhetene og kanskje litt OL, om det er noen interessante øvelser i aften.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter