onsdag 17. mars 2010

Rapport fra midt i uken

Høyst ærede lesere!

Efter at jeg kom i skade for skryte en smule av mitt kongelige bekjentskap, prinsesse Irene, har det kommet et par spørsmål til undertegnede om hvem denne prinsessen egentlig er. Til høyre har jeg sørget for å plassere noen bilder av henne. På det ene bildet er hun 64 år gammel og støtter sin 92 år gamle far i sorgens stund ved morens begravelse, april 2004. Bildet av moren sees til høyre. Det tredje bildet viser hvor vakker hun fremdeles er. Hennes hele og fulle navn og tittel er Irene Emma Elisabeth, Prinses der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, Prinses van Lippe-Biesterfeld. Hennes søster er dronning Beatrix av Nederland, således tilhører prinsessen den innerste kretsen av Europas kongelige.

Prinsessen, som i dag er 70 år, har 4 barn, men ble skilt fra sin spanske ektemann for nærmere 30 år siden. Hennes mor var dronning av Nederland fra 1948 til 1980, mens faren var født tysk prins. Moren led meget de senere årene på grunn av demens, mens faren gikk bort av lungekreft 1. desember 2004, efter noen dramatiske dager med daglige bulletiner om hans helsetilstand. Begge var ved sin bortgang godt opp i 90-års alderen. Min gode venninne og kollega ble kjent med prinsessen i forbindelse med sine studier omkring 1960. Således har det seg altså at også undertegnede har fått æren av å bli noget kjent med henne i de senere årene. Skål!

Nu noen ord om de skrantende lesber. Frøken Jarlfrid ble utskrevet fra sykehuset i eftermiddag og skal nu være meget bedre, men på grunn av det stygge fallet da hun besvimte natt til mandag, bruker hun nu plaster på to steder i ansiktet. Hun er sykemeldt t.o.m. tirsdag i neste uke. Hildegunns andre bekjentskap, viss navn jeg ikke husker i farten, må dessverre være på sykehuset i ennu noen dager, men man kan vel ei heller noget annet vente efter blodpropp med påfølgende amputasjon. Jeg har ikke helt fått greie på hvorledes det hadde seg at en blodpropp fikk slik en alvorlig konsekvens, men jeg hadde faktisk en tremenning som døde brått bare 42 år gammel, efter å ha fått blodpropp i den ene foten. Den gangen visste man ikke helt om det var koldbrann eller hjertesvikt som tok hans liv, men det startet i alle fall på samme måte som hos nevnte uheldige quinde. Man sender varme tanker.

I dagens norskundervisning begynte man på temaet 1900-talls litteratur og den første forfatteren man gikk igjennom var Knut Hamsun. Jeg ga elevene en novelle av Hamsun i lekse å lese til neste gang. Da skal jeg gi ut noen oppgaver om novellen og Hamsun og prøve å få banket noe lærdom inn i hodene på de ignorante elevene, viss interesser later til å kretse rundt mobiltelefonen, computeren og treningen efter skolen. Slikt irriterer en lærd quinde. Jeg kastet en elev ut på gangen i dag fordi han to ganger i løpet av bare 5 minutter avbrød undervisningen fordi han talte med en medelev. Det verste jeg vet er elever som ikke følger med i undervisningen samt elever som lar være å gjøre hjemmeleksen sin. Dagens ungdommer er nok noget mer bortskjemte enn det min generasjon var på 1960-tallet. De skulle bare visst hvor hardt det var å bygge opp igjen landet efter krigens herjinger.

Man fikk en melding på Facebook fra en herremann nu i dag, som kunne fortelle at alt er i sin skjønneste orden der nede i Thailand. Det var da enda godt at i alle fall noen fremdeles har helsen i behold. Ja, det står bra til med mor og meg også, altså, og min skallede nabo er såpass i vigør for tiden at han skal på kino i aften. I går var han så heldig å påtreffe en hyggelig herremann omkring de 30 i Bjergstedparken. Opplevelsen var visst så psykedelisk at han kan flyte på den i lange tider, fortalte han meg. Ikke verst. I dag ble det stekte karbonader, kokte poteter og makaronistuing til middag. Den stuingen smaker meget godt når den er hjemmelaget. Jeg fikk forøvrig beskjed om at jeg må ta to vikartimer i morgen fordi to av mine kolleger skal på kurs. En lett dag blir således ikke like lett lenger, men pytt sann. Når morgendagen så blir unnagjort er det kun en arbeidsdag igjen før helgen inntar villaen med brask og bram. Nu skal jeg ta meg noget tyggetobakk og lese litt i en biografi om avdøde kong Baudouin av Belgia.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter