fredag 26. mars 2010

Trøtt og sliten efter en lang uke

Ærede lesere!

Endelig kan man ta seg en velfortjent påskeferie på nesten halvannen uke, noe undertegnede virkelig trenger nu efter det som har vært en usedvanlig travel uke på grunn av ekstra møtevirksomhet samt sykdom i kollegiet. Også i dag var en av mine kolleger fraværende og fordi vedkommende skulle hatt 5 undervisningstimer jmf. timeplanen måtte tre av oss kollegene dele på disse. Jeg sa ja til å ta en time i samfunnsfag i eftermiddag, men jeg skulle ønske jeg heller kunne reist hjem fordi jeg fikk hodepine og ble noget utslått mot slutten av dagen. Heldigvis kom jeg meg vel igjennom dagen og hadde såpass med energi at jeg fikk ordnet middagsmat til mor og meg da jeg kom hjem, men fra klokken 17.30 til nesten 19.00 lå jeg og hvilte i sengen for å riste av meg hodepinen. Nu føler jeg meg meget bedre og er klar for en aften foran fjernsynet sammen med mor og en kopp kaffe eller to med noe godt ved siden av.

Det har forøvrig kommet en for øret fra sikre kilder denne uken at skuespillerinnen Mona Hofland, som døde i februar, 80 år gammel, tilbrakte de 3-4 siste årene av sitt liv på et av hovedstadens sykehjem. Årsaken var at hun dessverre fikk en form for demens omkring år 2006 samt at hun led noget av benskjørhet. Jeg visste ikke engang at hun var syk før jeg leste at hun hadde sovnet inn og så sent som i 2002 hadde hun en rolle i såpeserien "Hotel Cæsar". Her i Stavanger ble en studine funnet død på sitt soverom ved et av byens studenthjem denne uken, efter å ha vært død trolig i 4 dager. Det er via Hildegunn man har kommet over denne informasjonen fordi Jarlfrids niese bor på det samme studenthjemmet. Dog er jeg usikker på hvilket av byens 4-5 studenthjem det skal dreie seg om, men det skal ha vært tale om et såkalt naturlig dødsfall og jeg kan ikke huske å ha sett noen notis om det i avisene, verken i går eller i dag.

Pål Bang-Hansens dødsfall på onsdag i en alder av 72 år må også sies å ha kommet overraskende på undertegnede og i dagens aviser kunne man lese at herren så sent som en uke tidligere fikk kreftdiagnosen, så det må ha vært tale om en meget aggressiv form for kreft. Hans hustru gikk bort i 2004, 71 år gammel. Hans nærmeste forfedre ble dog ganske meget eldre enn avdøde. Herrens far, journalisten og forfatteren Odd Bang-Hansen, var 75 da han døde i 1984 og dennes foreldre igjen var henholdsvis 81 og 90 da de døde i 1960 og 1971. Pål Bang-Hansens mor, lege Elise Bang-Hansen, nærmet seg de 95 år da hun døde i 2002. Man kondolerer.

I morgen arrangerer LLH drikkegilde, som jeg liker å kalle den slags tilstelninger, på Hot Open Mind. I den anledning har man invitert den faste gjengen til kalas i villaen og har allerede informert Hildegunn (som igjen tar seg av å informere Jarlfrid og evt. andre de vil ta med seg), Turid og den skallede. Ellers vet jeg at Nina har ytret ønske om å få være til stede, noe jeg naturligvis setter meget pris på. Jeg har nok av drikkevarer i hus nu og håper at helsen holder, men hvis jeg sover skikkelig frempå i morgen formiddag så tenker jeg at jeg blir i slaget til aftenen setter inn for fullt. I skrivende stund nyter man en kopp med svart kaffe og et glass med "Hot and Sweet", som er en slags lakrisbrennevin. Man har også bevilget seg en og annen sigarett i dag, men det skal sies at man nu for tiden stort sett røyker bare i helgene. Skål for det!

Begge mine søstre har meldt sin ankomst til påskehøytiden og skal kjøre sammen hit på onsdag i neste uke. Jeg tror mors høye alder og det faktum at hun neppe har særlig mange høytider igjen her på denne jord er hovedårsaken til at de begge vil komme på besøk hit igjen bare knappe tre måneder siden de sist var her. Før pleide de aldri å komme både i julen og til påske, men vi setter stor pris på å få besøk. Det er jo så hyggelig med besøk fra ens nærmeste slekt. Min sønn i Tyskland kommer naturligvis ikke på besøk, men jeg talte så vidt med han på telefonen i går aften og da kunne han berette at de har tenkt seg på tre dagers ferietur til Alpene i påsken, hvor de har leiet en feriehytte sammen med noen venner. Jeg tipper det blir full rulle der oppe i fjellheimen da ja, selv om min svigerdatter jo er med barn. De har visst sansen for å stå på ski, noe min sønn drev med helt tilbake til 1980-tallet. Jeg husker en vinterferie omkring 1985 da jeg skulle kjøre han opp til skitrekket i Sirdalen. Jeg presterte faktisk å kjøre bilen i grøften, bare en kilometer eller deromkring før vi var fremme. Slik en elendighet. En herremann med traktor ble redningen, husker jeg.

Nu skal jeg ned i første etasje for å holde mor med selskap.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter