tirsdag 20. april 2010

Jørgen Bernhard Rustad (12. august 1900 - 18. april 2010)

God tirsdag!

Det er med største sorg meldingen om at Norges eldste mann er død har blitt mottatt i villaen. Bildet til høyre ble tatt i 2005, i anledning 105-års dagen. Den da 80 år gamle datteren ble den gangen stolt avbildet sammen med faren.

Jørgen Bernhard Rustad var fra Veldre i Ringsaker kommune (Hedmark) og vokste opp sammen med mange søsken. Faren, Johannes Rustad, ble 82, mens moren døde da Jørgen var bare 9 år gammel. Alle hans søsken passerte 90-års dagen før de gikk bort, blant annet var en av brødrene innpå 102 før han døde for 10 år siden. En søster skal ha blitt 98, en annen 90.

Så sent som på 109-års dagen sist høst var Jørgen fremdeles oppegående og bodde i egen leilighet, riktignok i tilknytning til byens sykehjem, men de siste ukene ble han såpass redusert at han bodde på sykehjemmet i Gjøvik. Forutenom datteren Bjørg Edelstad på 85 efterlater han seg også en rekke barnebarn, oldebarn og tippoldebarn. Begravelsen vil finne sted ved Gjøvik kapell tirsdag 27. april, klokken 12.30. Undertegnede kommer til å poste kondolansekort til datteren i aften. Hvil i fred.

Norges nye eldste mann er nu 107 år gamle Helge Fjeldstad fra Oslo. For å lese mer om Jørgen kan man klikke på følgende linker:

http://nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7087966

http://www.oa.no/nyheter/article3709282.ece?service=print

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2683865.ece

Man har hatt en god start på arbeidsuken, til tross for helgens herjinger. I dag var det allmøte på lærerværelset efter dagens undervisningstimer og der ble det tatt opp så mange tåpelige saker at jeg vurderte å reise meg for å gå hjem. Når man bruker 20 minutter på å krangle rundt om man skal skrive "matematikk", "matte" eller "mat" i timeplanen, da synes jeg det går over alle støvelskaft og ennu lenger, om mulig. Det startet med en to bitre quinder mente at det måtte bli en slutt på at man skriver "matte" der man mener "matematikk" fordi det ikke finnes et språklig grunnlag for denne forkortelsen. De to mente at det er vranglære å lære elevene ordet "matte" siden dette er et ord som egentlig ikke eksisterer. Også mente de at forkortelsen "mat" heller bør brukes der ikke hele ordet kan skrives. Jeg påpekte at ordet "matte" faktisk har kommet på trykk i enkelte internett-ordbøker nu og at trenden nok går dithen at ordet vil bli vedtatt gyldig innen kort tid. Jeg fikk ikke helt med meg konklusjonen, men tror det ble bestemt at man nu skal slutte å skrive "matte" her på skolen. Jeg synes hele diskusjonen var latterlig fra den ene ende og til den ganske annen.

Når man noget senere på møtet begynte å krangle om hvem som skulle ha ansvaret for å rense kaffetrakterene, da var vi flere som ristet på hodet og den skallede kunne høres humre i bakgrunnen. Det eneste fornuftige vi gikk igjennom i løpet av dette møtet, dog efter mitt skjønn, var en evaluering av sykefraværet og behovet for innleie av vikarer denne terminen. Det later nu endelig til at rektor har innsett at her må handles og at man nu skal prøve å få tak i minst en vikar som kan jobbe mer eller mindre full tid resten av våren. Jeg håper dette går i orden, så kan jeg med god samvittighet ta ut en sykedag igjen en mandag om ikke så alt for lenge. (Moralen er på topp!)

Min gamle mor har forøvrig vært hos øyelegen for sjekk nu i dag. Min søster Anne-Grethe var så snill at hun kjørte mor til og fra i dag slik at jeg slapp å bryte opp den ellers så travle skole-hverdagen. Nu skal vi snart spise middag. Jeg har en fiskegrateng i ovnen nu og potetkjelen står til koking på komfyren. Det får være dagens innlegg.

Ydmykt, Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter