onsdag 21. april 2010

Kaotiske tilstander på ungdomsskolen

Riktig god eftermiddag!

I dag er det Oldboys ringe villa som har æren av å være avbildet i den lærde quindes blogg. På søndag var det den noget tarvelige blokken i Kvernevik hvor Anki holder til, som var avbildet, og i tiden fremover vil jeg prøve å få avbildet boligene til de fleste av mine bekjentskaper.

Bildet av Oldboys flotte villa på Vestre Platå ble tatt i eftermiddag og som eder ærede lesere kan se er det flott vær i byen nu i dag, dog ikke særlig meget varmt. For tiden oppholder herren selv seg i Thailand og i følge min skallede nabo er det visstnok en herremann ved navn Carsten, som bor der i skrivende stund. I følge ryktene kommer dog Oldboy på sommerferie i mai eller juni. Jeg tipper byens homofile unggutter og herremenn gleder seg til de ville sammenkomstene, som garantert kommer til å finne sted i stuen og i bakgården hos nevnte herremann i sommer. Selv lover jeg å gjøre mitt beste for å huse lesbene i sommer. Man hever sin kaffekopp!

Nu til dagens lærergjerning, hvor det har vært nærmest kaotiske tilstander i dag, fordi tre av mine kolleger av ulike årsaker måtte holde seg hjemme i dag og på forhånd visste man kun om en av disse, nemlig den gravide quinde som lider av for høyt stoffskifte. Ennu verre ble det efter lunsjen i dag fordi en av undertegnedes kvinnelige kolleger måtte gå hjem i lunsjen på grunn av kvalme. Hun hadde da egentlig igjen en dobbelttime med samfunnsfag med en klasse. Vi hadde et kortfattet krisemøte før første time i morges for å få ordnet med vikarer til de mange klassene, som ellers ville blitt uten tilsyn. Den sykemeldte kollegaen vår skulle egentlig hatt en dobbelttime med engelsk før lunsj samt en dobbelttime med fransk efter lunsj. Herren, som ikke møtte på post i dag, skulle egentlig hatt dobelttime i sløyd i 2. og 3. time samt dobbelttime i sløyd i 4. og 5. time. Vår unge og flotte kvinnelige kollega på 28 år, som ringte inn og sa hun var syk i morges, skulle egentlig hatt religion i 3. time, religion i 4. time og norsk i 6. time. Således ble det plutselig 13 undervisningstimer som måtte fordeles ut i dag og det ble mange irriterte kolleger eftersom enkelte ble pålagt å skulle ta på seg vikartimer når de egentlig hadde egne timer.

Jeg sa selv til undervisningsinspektøren - og det med nok av vitner til stede - at det er toskenskap å dele ut vikartimer før man sjekker om vedkommende har fritime. At hun ble sur efter dette utsagnet kom ikke som et sjokk på den lærde quinde. Jeg forstår at både nevnte quinde og rektor ble tatt på sengen av alt fraværet i dag, og at rektor kom litt sent på jobb i morges fordi han var innom et verksted for å bestille time, gjorde heller ikke saken bedre. Jeg skal ikke detaljere hvorledes alle timene ble fordelt, ei heller tror jeg at jeg har full kontoll på alle, men jeg endte i alle fall opp med å få de to religionstimene rett før og efter lunsj, noe som skulle vise seg å bli meget interessant. I 5. time ble jeg leksevakt mens sløydklassen satt og gjorde lekser. I 1. og 6. time hadde jeg, som hver onsdag, selv norskundervisning. I 2. time tok jeg fatt religionsboken og forberedet meg til å gjøre en så best mulig innsats som mulig i faget. Temaet i den ene klassen var forskjellige mer eller mindre kristne trosretninger og det er jo et spennende fagfelt. Det finnes så mange slike retninger at det grenser til galskapens verden, vil jeg påstå.

Jeg tok for meg Metodistkirken, som med sine mer enn 70 millioner tilhengere verden over så absolutt har en viss innflytelse på samfunnets utvikling. Jeg skrev på tavlen (og forhåpentligvis ble det notert bak min rygg) at retningen brøt ut fra Den anglikanske kirken på 1700-tallet og at den kom til Norge fra USA på midten av 1800-tallet. Bibelmøter og diverse arrangementer er viktig i for metodistene og et totalforbud mot inntak av sterkere saker praktiseres av de fleste. Dessuten er misjonering en fanesak. Jeg tok også for meg Baptismen, som mener voksendåp er eneste vei å gå. Denne retningen, som sprang ut fra protestantismen, har omkring 100 millioner tilhengere verden over, hvorav omkring 10.000 holder til i Norge. Tilhengerene er ofte opptatt av sosiale rettigheter og frihetskamp, like meget som å spre det glade budskap. Personlig tro og frihet er også viktige stikkord for denne retningen, som respekterer at alle mennesker skal ha full religionsfrihet.

Syvenedagsadventistene prøvde jeg også å få fremstilt. Hos dem står sabbaten meget sentralt, altså hviledagen. Sabbaten varer fra fredag kveld til lørdag kveld og skal være til både åndelig og fysisk hvile, til bibelstudier, tilbedelse, vennskap og familieliv. Av personlig erfaring - min søster Anne-Grethe sysler med dette tullet - vet jeg også at en ekte adventist ikke nyter kaffe (ei heller sterkere saker), men heller nyter te og salviete står visstnok særlig sterkt hos norske tilhengere. Tilhengerene er også militærnektere, de er for et skille mellom kirke og stat og man regner at de utgjør omkring 20 millioner på verdensbasis.

Pinsebevegelsen synes jeg det er ganske vanskelig å undervise om fordi jeg oppfatter at denne bevegelsen er ganske bred og omfatter mange forskjellige typer menigheter, men jeg så i boken jeg leste i før lunsj at det antas å være omkring 45.000 pinsevenner i Norge. Jeg ga faktisk elevene i lekse å finne ut noe om bevegelsen til neste religionstime. Her i Stavanger har vi noe som kalles Karisma Senter og der vet jeg man sysler en del med taskenspill, vekkelse, misjon og man er ganske heftige på å kreve kollekt fra sine medlemmer. Akk ja, hver sin lyst, sier nu engang jeg.

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige (mormonerne) samt Jehovas vitner regner seg også som kristne, men eftersom jeg kunne forstå av læreboken man benytter på ungdomsskolen samt av lærerveiledningen bryter disse to retningene såpass meget med den kristne tro og tradisjon at andre kristne ikke regner tilhengerene for kristne. Jehovas vitner tilber en viss Jehova og feirer verken jul, påske eller Allehelgensaften. Mormonerne tror like meget på Mormons bok som på bibelen og har 13 ville trosartikler som skal følges. Selv om jeg fikk dårlig tid tror jeg at jeg gjorde en god innsats som vikar i de to religionstimene jeg fikk pålagt i dag og hvis hun jeg vikarierte for finner det for godt å dukke opp igjen en eller annen gang i fremtiden skal jeg informere henne om at min innsats i dag var upåklagelig. Det er ennu 2-3 retninger jeg kunne omtalt, men man rekker ikke alt på såpass kort tid.

Nu skal jeg sette føttene oppi et herlig fotbad med vann, grønnsåpe og kamferdråper; virkelig nyte livet og glede meg over at fotplagene er noget bedre. I aften må jeg vie det meste av min tid til forberedelser i forbindelse med morgendagens undervisning samt til studier av Gotha-kalenderen. Jeg har ikke engang tid til å ta meg en spasertur nu i aften. Kan også nevne at mor og jeg spiste tomatsuppe med rundstykker til middag i dag. Hun er forøvrig såpass plaget med revmatiske smerter nu i dag at hun bare sitter i ro på kammerset og spiser paracet.

Toril

1 kommentar:

0ldboy sa...

Man takker for æren, og ser fram til at Den lærde quinde skal publisere bilde også av sin egen bolig...

mvh
Oldboy

Site Meter