torsdag 27. mai 2010

Det lakker og lir mot helg

God eftermiddag!

Før jeg skriver om de få hendelser man har tenkt å skrive om i dag ber jeg eder ta en ekstra titt på bildene fra forrige blogginnlegg igjen. Undertegnede synes det er helt utrolig at Eunice Bowman har forandret seg så lite fra 1980 (bildet i midten) til 2009 (bildet fra 111-års dagen). Fortsetter denne seine aldringsprosessen kan jo nevnte quinde oppleve å leve i ennu noen år, men det er klart at ting kan skje fort i den alderen. Når man titter på bildene av datteren (tatt i 1980 og 1997) ser man en quinde som skrantet meget på bare 17 år. I følge de opplysninger man har innhentet fra et barnebarn av Eunice døde Doris Shepherdson (datteren) i 1997, 73 år gammel. Den andre datteren fra dette ekteskapet, Constance (Connie) Thompson (født 1926), døde i vår. Sønnen Thomas, som døde i 2007, var født i 1922 og ble således omkring 84-85 år gammel. Eldstesønnen Norman (født 1920) har man ingen andre opplysninger om enn at han ei lenger lever. Eunice' første ektemann var bare 28 år da han døde i 1928. Det var nok om denne super-hundreåringen for denne gang.

Den lærde quinde har ellers hørt rykter fra noget sikre kilder, som sier at byens ordførerfrue skal være ved godt mot og at ting tyder på at hun kommer til å bli helt frisk fra kreftsykdommen hun lider av. Det er vel på sitt mest hektiske ved UiS, hvor hun har sitt daglige virke, nu i disse tider. Mai og juni er jo fullpakket med eksamener, møter, retting, karaktersetting, planlegging av neste skoleår osv. for de som arbeider med utdanning. Det gjelder også i grunnskolen, noe som med rette kan sies. På ungdomsskolen er det full rulle i disse dager. Man har så smått begynt å tenke på karaktersetting og de siste stiloppgaver og norskprøver skal kjøres neste uke. I dag var det eksamen i engelsk hos oss, noe som berørte enkelte klasser og noen av mine kolleger. Jeg tittet på noen av oppgavene for moro skyld - det lå et eksemplar på lærerværelset - og kan med rette si at jeg er glad det ikke var jeg som skulle opp i fremmedspråk i dag. Det er en ting å kunne språket, dog noe ganske annet å kunne skrive om spesifikke temaer på det språket.

En av mine norskklasser skal ha skriftlig-muntlig prøve i norsk neste uke og man har brukt deler av dagen til å sette sammen denne, slik at man ikke trenger å bruke helgen på det. Følgende 4 oppgaver kommer med på prøven:

Språklige virkemidler:
1) Dette diktet har både metaforer og sammenligning. Eksemplifiser!

"Mine øyne
Vokter
Ditt ansikts skiftende spill.
Som
Gale hunder
Farer de rundt i ditt
Ansikts daler og fjell.
Halsende
Etter dine tankers flukt."

2) a) Hva er klisjé?
b) Eksemplifiser.

3) Hva er en allusjon?

Grammatikk:
4) a) Hva er forskjellen på semantikk, morfologi og syntaks?
b) Bøy de personlige pronomenene i subjektsform.
c) Hva er forskjellen på sterke og svake verb?

Min andre norskklasse får utdelt oppgaver til norskstil i morgen, som skal leveres inn neste uke. De kan velge mellom følgende tre oppgaver:
1) Skriv et leserinnlegg til en avis, hvor et fritt tema tas opp. Husk å være saklig samt å ha sakprosasjangeren i bakhodet under arbeidet med innlegget.
2) Analyser novellen "Kruttrøyk" (1945) av Torborg Nederaas.
3) Skriv et eventyr efter eget hode. Husk å ta med typiske eventyr-kjennetegn.

I morgen er forøvrig fristen for å levere inn ønsker om hvilke fag og klasser man vil undervise neste skoleår. Jeg regner med at ledelsen begynner puslespillet det jo er å legge neste års timeplan allerede over helgen. Jeg vet at arbeidet med å få på plass timeplanen kan ta ukesvis fordi det er så mange hensyn å ta. Man må ta hensyn til hvilke lærere som kan undervise i hva, hvilke lærere som kan eller vil ha klassestyreransvar, at timer ikke kolliderer, at den enkelte lærer har undervisningsfri når det er seksjonsmøter, at de som har under 75% stilling ikke må møte på post hver dag (da det blir unødvendig meget frem og tilbake) samt at flest mulig får sine ønsker oppfylt. Jeg la papirlappen med mine ønsker på rektors kontor i eftermiddag og det sto det meget enkelt: "Vil ikke ha klassestyreransvar. Vil ikke ha over 80% stilling. Ønsker å følge klassene videre i norsk. Ønsker heimkunnskap." Det blir spennende å følge med på leggingen av timeplanen utover i juni, men det blir nok juli eller august før man får sikkert svar på hvorledes den blir.

På lørdag arrangeres Eurovision Song Contest (Melodi Grand Prix) i Oslo og allerede nu har tusenvis av mennesker ankommet hovedstaden i anledning den store internasjonale finalen. På tirsdag gikk den første delfinalen av stabelen (hvor blant annet Finland røk ut) og i aften skal delfinale nummer to sendes fra hovedstaden. Da skal ytterligere 17 land bli til 10. Sammen med de 10 landene som gikk videre på tirsdag skal så disse 10 landene, de 4 store (Storbritannia, Tyskland, Frankrike og Spania) samt vertslandet konkurrere om årets vinnerlåt. Det blir altså i alt 25 land i finalen. På Hot Open Mind skal det, som seg hør og bør på en nattklubb for skeive, arrangeres sammenkomst med storskjerm i forbindelse med lørdagens finale og dit vet jeg at både Hildegunn, Jarlfrid og Anki skal. Undertegnede har dog bestemt at det ikke blir noe tull og tøys nede i sentrum denne helgen, rett og slett av økonomiske og helsemessige årsaker. I stedet har man spurt om naboen har lyst til å tilbringe aftenen sammen med mor og meg og det ville han. En rolig aften med finalen på fjernsynet og god drikke i koppen sammen med naboen og mor er ei heller å forakte, så det så. En 62-åring trenger en "frihelg" fra fyll og fanteri innimellom.

I går fikk jeg ikke tid til å forfatte et innlegg til min ringe blogg, men av gyldige årsaker. Jeg hadde nemlig mer enn nok med å vaske og støvsuge i annen etasje i går. Jeg støvsuget alle gjesteværelsene, vasket gulvet på soverommet samt på kontoret og tørket støv der det var som verst. Jeg tror jeg brukte nesten to timer på å renske opp i elendigheten. I tillegg til vaskingen og støvsugingen skiftet jeg lyspære i gangen, banket teppet, som ligger i gangen, og jeg gjorde et tappert (dog ikke helt vellykket) forsøk på å få rent computerens tastatur. Man er dog en Flittig Lise.

I aften skal man lese ut Agatha Christie-romanen, slappe av og legge seg tidlig. Det var alt for i dag.

Toril

3 kommentarer:

0ldboy sa...

Man takker for utvist diskresjon og ønsker lykke til i Grand Prix-helgen.

p.smart sa...

Fornøyelig lesning. Ikke fordi du har de store katastrofenyheter å komme med men kanskje fordi du ikke har det. Det er bare så flott å lese hva du skriver og måten du skriver det på. Ha en deilig dag...

Toril sa...

Takk takk! Frøken Zachariassen.

Site Meter