tirsdag 11. mai 2010

Europas eldste person tok kvelden i løpet av helgen

God tirsdag!

Herr Robert Young informerte i dag sine medlemmer i gruppen "World's Oldest People" om at Europas eldste person, britiske Florrie Baldwin (114), gikk bort en eller annen gang i løpet av helgen, trolig 8. mai. I følge barnebarnet på 64 hadde hun skrantet gradvis de siste ukene og hun lukket bare fredelig øynene og sovnet stille inn. Florrie hadde vært enke siden ektemannen Clifford døde i 1973. Hun etterlater seg en datter på 89, som dessverre ikke hadde helse til å delta da moren feiret sin siste bursdag for noen uker siden, samt en rekke barnebarn, oldebarn og tippoldebarn. Før demensen ødela hukommelsen pleide Florrie å fortelle om den gangen omkring år 1900 da hun så dronning Victoria, og muligens var Florrie den siste gjenlevende personen i verden som husket den ruvende monarken, som kom på tronen i 1837 og gikk bort i 1901. Fred være med familien i denne vanskelige tid.

Undertegnede har hatt en usedvanlig hard dag i dag med alt for mange timer i klasserommet, to møter og attpåtil en foreldresamtale fra klokken 16.00 til 16.20. I og med at jeg var hjemme i går, grunnet helgens utskeielser, ble det en usedvanlig brå start på arbeidsuken for meg. Tirsdager er alltid ukens røffeste dag for de fleste av oss. Selve undervisningen forløp noenlunde greit fordi jeg forberedet meg grundig i går aften, dog ble det i meste laget for meg med eftermiddagens møtevirksomhet. Et av møtene gikk på eksamener og tentamener i mai og juni, mens det andre var et møte med vaktmesteren til stede. Sistnevnte møte handlet om at enkelte elever bedriver vandalisme og oppfører seg så ubehagelig mot vaktmesteren og tidvis også mot vaskepersonalet at de snart ikke tør å være strenge med elever de ser tegner på veggen eller kaster fra seg sigarettstumper overalt. For en ukes tid siden ble to elever tatt på fersken i det de skrev noe på en vegg i en korridor med svart tusj og da vaktmesteren prøvde å få tak i de, tok en av pøbelene og kastet en stein mot vaktmesteren. Slik oppførsel må skolen nu ta tak i og det sporenstreks. Skolens rektor og rådgiver skal legge en slagplan i morgen, forsto jeg.

Min skallede nabo sendte meg en morsom tekst på e-post i dag, som han visstnok hadde kommet over på gaysiren. Efter å ha lest igjennom den to ganger finner jeg den verdig til å få sin plass her i min ringe blogg:

"En mor stod i køkkenet og kunne derfra høre sin søn lege med tog i stuen. Hun bemærkede at toget stoppede og hørte drengen sige: «Alle i lade røvhuller der skal af må nu nok heller skynde jer af helvede til; og til idioterne der netop står på kan jeg kun sige - se så at få røven med jer, vi skal jo videre.»

Den chokerede kvinde skyndte sig ind i stuen og sagde: «Vi bruger sandelig ikke den slags sprog her i huset. Som straf må du gå op på dit værelse i to timer. Derefter kan du lege med dit nye tog igen, hvis du taler ordentligt.»

To timer senere leger drengen igen med toget. Toget stopper og hun hører sin søn sige: «Til alle passagerer der nu forlader os vil jeg sige, tak for at i rejste med os og husk endelig al jeres bagage.. Vi håber i har haft en behagelig rejse.» Hun hørte drengen fortsætte: «Til vore nye rejsende vil jeg ønske dem velkommen ombord, vi skal gøre alt hvad der er os muligt for at i vil have en behagelig rejse. Venligst find et sæde inden vi starter.»

Moderen begyndte stolt at smile da hun hørte drengen fortsætte: «Og er der nogen af jer røvhuller der er sure over at vi i dag kører med to timers forsinkelse kan i gå ud og tale med den fede kælling ude i køkkenet."

Livet i villaen går ellers sin vante gang. Mor og jeg spiste suppe (fra pose - ja, det er en skam!) og hjemmebakte rundstykker til middag sent i eftermiddag. Hun hjalp meg med oppvasken slik at jeg kunne gå opp for å forfatte dagens innlegg, litt før jeg ellers hadde kunnet. Gleden var stor da jeg så en melding fra herr Oldboy på Facebook og han kunne berette at alt står vel til der nede i Thailand samt at han ankommer sin ringe villa (kun på ferie riktignok) den 25. juni. Planen er å oppholde seg her omkring en måneds tid. Denne gangen må det vel la seg gjøre å påtreffe herren på Hot Open Mind ved en eller annen anledning...

Nu er det på tide med en skvett med kaffe på mor og meg.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter