tirsdag 8. juni 2010

Fremdeles streik ved ungdomsskolen

God aften!

Man hører diverse rykter om en viss fremdrift hva angår samtaler mellom de streikende parter, samtidig orienterte undervisningsinspektør oss i formiddag om at de streikende partene fremdeles ikke har begynt med mekling. Således blir det neppe en løsning på streiken i dag heller da en evt. mekling kommer til å ta mange timer. Rektor ville innkalle til et møte klokken 12.00 i dag, men streikeleder påpekte bryskt - og det med rette - at man ikke går på møter i regi av skolen når man er i streik. Således ble det heller en kaffeopp på noen benker ute i solen midt på dagen i dag.

Skal jeg være helt ærlig så tror jeg at vi kommer til å begynne igjen på torsdag. Det var sist uke at jeg sa til naboen at på torsdag kommer streiken til å være over igjen og jeg tror fremdeles at mitt instinkt får rett. Jeg tipper man begynner samtaler i aften og at disse fører til enighet i løpet av onsdag formiddag/eftermiddag. I morgen trappes i alle fall streiken opp med flere tusen nye streikende. Et møte, som skulle funnet sted i morgen for foresatte til elever som skal begynne til høsten, ble i dag besluttet endelig avlyst. Det hersker også noget tvil omkring fastsettelse av standpunktskarakterer siden enkelte kommer til å miste eksamener mens andre igjen ennu ikke har fått standpunktskarakterer pga. streiken. Hvorvidt man kan kunne benytte terminkarakterer til jul eller ei er nu oppe til drøftelse, vites det. Min kollega, som jeg skal reise til Nederland sammen med senere i måneden, hadde i dag med seg en del brosjyrer med gode tips til ting å finne på i Nederland. Jeg har lyst på en tur innom Anne Frank-museet i Amsterdam i alle fall, men vi ble enige om å tale nærmere om saken i morgen.

Med såpass lette dager som man har hatt nu i det siste ligger det an til at det blir et kalas av de sjeldne nu til helgen. Det er liten vits i å ta det med ro i helgen når man er full av energi grunnet at man har hatt lite å gjøre. Var ikke det et klokt utsagn? Jeg kommer til å telefonere frøken Hildegunn samt frøken Turid i morgen den dag og be de spre det glade budskap til folket. Min skallede skal jeg informere på lærerværelset i morgen. Efter lærergjerningen var jeg nede i sentrum og handlet litt på Arkaden (kjøpesenteret i Stavanger sentrum). Der påtraff jeg flere skeive personligheter på rekke og rad. Først hastet en herremann ved navn Bernt forbi meg, så observerte jeg unge herr Steffen inne på kiosken og noget senere observerte jeg frøken Anki, den eneste av de tre jeg fikk huket tak i for en liten prat. Vi satte oss ned på en benk en stakket stund og hun kunne berette at en fjern bekjent av oss ved navn Martha hadde vært på Hot Open Mind i helgen - for første gang - og der hadde hun rotet med intet mindre enn tre quinder på en og samme aften/natt. Jeg kan ikke annet enn å humre her jeg sitter for sist jeg påtraff nevnte quinde var hun både gudelig og avholds, men 40-års alderen er jo som kjent panikkalderen for enkelte og da kan man fort bli både desperat og viril over natten. Jeg informerte henne om Åsas bortgang, jmf. gårsdagens innlegg, og det var visstnok nyheter for henne, så da hadde vi begge noe igjen for vårt lille møte.

Jeg fikk forøvrig en stygg melding på Facebook i dag, skjønt den var visst sendt i går, og avsenderen var en hissig herremann i livets bitre høst. Herren, viss navn jeg skal la forbli anonymt, er ikke engang på vennelisten min, men han hadde åpenbart vært innom min ringe blogg og oppdaget at han muligens var omtalt som en av de besøkende på Hot Open Mind en eller annen helg for mange uker siden. Han mente at jeg ikke burde skrive om folk som går på byen uten deres samtykke og at jeg burde holde meg for god til å skrive nedlatende om andre siden jeg selv er en "stygg kjerring med få venner". Herren skal ha rett i at han har blitt nevnt ved en eller to anledninger, men da bare ved fornavn og kun fordi han har oppført seg som en blanding av en tosk og en grabukk av en taskenspiller. (Unnskyld sproget!) Når man er over 50 år, stygt beruset og klenger seg borti det meste under 25 år, da bør man også tåle å høre om det dagen derpå, selv om både ølbriller og poppers da er på vei ut av systemet for denne gang. Den lærde quinde lar seg ikke skremme av småhissige herremenn og lover at bloggen skal leve videre inntil man havner på sykehjemmet.

Sent i eftermiddag bakte jeg en stor sirupskake og stekte den slik at vi fikk varme kakestykker til kaffen vår i aften. Oppskriften på den lærde quindes sirupskake er som følger:
1 liter kulturmelk + 1 dl vanlig melk
500 gram sukker
En boks med sirup (ca 2-4 dl eftersom man vil)
En spiseskje med kanel
En spiseskje med ingefær
En spiseskje med natron og
En kilo med hvetemel

Dette røres så sammen, haes i en langpanne og stekes på 170 grader i en time. Voila!

Jeg vil avslutte dagens innlegg med et aldri så lite dikt, som kom til meg helt plutselig i aften.

"Det finnes en herre i Syden;
han forlot sin villa.
Hvit og med bakgård
den der nu ensom står.

Ferden gikk fra Vestre Platå
og like ned i Syden.
Som trekkfuglene blåser han liv
i sin ringe villa hver sommer.

Han danser ei med Hildegunn;
hun er forbuden i bakgård og sofa.
Han danser heller med vindene
og aller helst med Øystein.

Tre ganger hurra hurra hurra(!),
for snart kommer trekkfuglen hjem."

Vennlig hilsen Toril

2 kommentarer:

0ldboy sa...

Hvilken ære! Tenk å bli hedret med et helt dikt i Den lærde quindes blogg. Man bøyer seg i støvet og takker :-))

Toril sa...

Man er ingen lyriker på høyde med Bjørnson, men man skal synge og skrive med den stemmen man har. Skål!

Site Meter