torsdag 22. juli 2010

Bente bedre, Oldboy observert, Patrioten bistro, begravelse i morgen og kalas på lørdag

Godtfolk!

Min søster føler seg nu bedre igjen og det er godt. I går tok vi det fremdeles ganske så rolig i villaen; Bente syslet videre med sine broderier, mor hjalp til, og undertegnede satt meget ute på altanen i varmen og leste skjønnlitteratur og dagens aviser. Det ble hele 24 varmegrader ute på altanen i går, jmf. gradestokken der - og det selv om det ikke var sol. Vi hadde med oss mor ut på en liten spasetur midt på dagen, blant annet innom gravlunden, men vi gikk nesten helt bort til Helgøs matsenter og tilbake igjen. Det hadde hun godt av, den gamle quinden. Etterpå gikk jeg bort på Prix - via Torfæusgaten, Brønngaten og Stokkaveien - og i det jeg nærmet meg butikken så jeg en herremann, som forsvant fra butikken i retning sentrum, og han lignet mistenkelig på herr Oldboy, men det kan naturligvis ha vært en annen herremann uten for meget hår på hodet, men det var i alle fall ikke min skallede nabo. Dette må ha vært midt på dagen eller tidlig på eftermiddagen. Ikke vet jeg, men morsomt hadde det i alle fall vært om det var nevnte herremann.

Jeg stekte fisk, varmet grønnsaker og kokte poteter til middag i går eftermiddag. Jeg laget også semulepudding og rød saus til dessert, men kom ikke på å lage det før rett før middagen, så det ble ikke dessert før en par timers tid efter middagsmaten var fordøyd, fordi desserten er best når den er avkjølt. God ble den i alle fall. Bank i bordet for det! I går aften var naboen innom oss en tur, dog skjedde det ikke så mye spennende å berette om fra aftenen.

I dag ble det noget kaldere i været igjen, men midt på dagen klarnet det opp og ble riktig så flott. Bente og jeg var i sentrum og tittet på folkelivet i dag. Vi gikk nedover midt på dagen, tittet på livet ved havnen (og der var det mange turister), handlet litt på torget, blant annet to kurver med jordbær, og vi var innom noen butikker her og der, dog uten å handle særlig meget. Jeg kjøpte faktisk ingenting, men Bente fant noen småting her og der. I sentrum påtraff vi en av mine kolleger fra ungdomsskolen og ble stående en god stund og tale med vedkommende, som nettopp hadde kommet tilbake fra ferietur i Danmark og Tyskland. Hun fortalte meget fra sommerferien, men hun fortalte også at hun ble stoppet av politiet på Storhaug i går. Hun var på vei fra Storhaug - via Strømsbruen - og skulle til Forus, men ble stoppet ved bruen av to betjenter, som informerte om at de stoppet alle biler, grunnet et ran. Det var visst en Prix-butikk på Storhaug som hadde blitt ranet i går og man mente å vite hvilken bil ranerene kjørte rundt i. Min kollega ble dog fort vinket videre igjen da man sikkert anså henne for å være en kjedelig lærerinde, som jo var en korrekt antagelse.

Da vi var ferdige i sentrum foreslo jeg at vi burde ta oss en tur til Patrioten bistro i Hillevåg for å kjøpe oss en god middag, i stedet for å stå en time ved komfyren etter at vi hadde kommet hjem. Som sagt så gjort. Vi tok buss nummer to til nevnte bistro og nøt hver vår porsjon med kjøttkaker, poteter og ertestuing. Etterpå kjøpte vi oss hver vår kopp med kaffe. Det var ganske mange gjester på bistroen i eftermiddag, men jeg tror generelt sett det er mange som er innom der og maten er alltid meget god. På bordet ved siden av oss satt tre generasjoner med quinder og den eldste må ha vært minst 85 år. Den yngste lot i alle fall til å være omkring de 30. Jeg tror alle gjestene var norske, så det er nok et sted som appellerer mest til oss som nyter tradisjonsrik norsk mat, dog jeg vet at de også serverer hamburgere der, blant annet. For noen år siden var jeg ofte innom nevnte bistro, men nu skjer det som regel bare 2-3 ganger i året. Maten der anbefales i alle fall!

Da vi kom hjem stekte jeg fiskekaker til mor og varmet opp par poteter ved siden av, som lå igjen fra i går. Vi tok så kaffe, kringle og is ute på altanen og vi rørte jordbærene vi hadde kjøpt og tok litt av syltetøyet oppå isen. Jeg får vann i munnen bare av å tanke på herligheten. I morgen må jeg relativt tidlig opp for å gjøre meg klar til begravelsen klokken 11.00. Jeg håper det går bra med Hildegunn, men det tror jeg nok det gjør. Hun er både røff og tøff og pleier sjelden å dvele ved det som er trist og uhyggelig. Faktisk har hun allerede spurt om hun kan ta med seg noen pilsflasker og komme hit lørdag aften og det har jeg sagt ja til. Turid og Jarlfrid er også invitert. Jeg håper et lite kalas lørdag får henne til å glemme all elendigheten.

Vil ellers gratulere Eunice Sanborn fra Texas, USA, med vel overstått 114-års dag den 20. juli. Hun er USAs eldste nålevende person og kun en person er eldre på verdensbasis. Det var dagens innlegg. Nu skal man ut på altanen for å nyte en rød mikstur før solen går ned. Kanskje blir det en kopp med eggelikør til også.

Toril

1 kommentar:

0ldboy sa...

Man vil bare på det sterkeste avvise at man var innenfor den lærde quindes observasjonsradius på det nevnte tidspunkt. Det var nok en annen skallet herremann som ble observert!

mvh 0ldboy

Site Meter