tirsdag 6. juli 2010

Og sommerferien fortsetter på Eiganes

Fortsatt god sommer, godtfolk!

Fredag aften var det kalas i villaen i Wijk bij Duurstede. Forutenom prinsessen selv, min gode kollega og undertegnede deltok også baronesse Evelyn Drory van den Eynde, Griet Leclerc Wijnemaalen, Anna Jacoba og Marijke Versélewel de Witt Hamer. Denne aftenen var viet god vin, den gode samtale og feiringen av at Nederland hadde gått videre i fotball-VM samme eftermiddag. Klokken 21.30 ble man servert sen middag fra kjøkkenet bestående av kylling, ris, grønnsaker, eggerøre, fint brød samt diverse annet godt tilbehør. Hele aftenen var det varmt nok til at man kunne sitte utendørs. Intet mindre enn fantastisk!

Lørdag var man atter på farten og opplevde både båttur på kanalen, tur på landet og atter et besøk på det flotte markedet i byen. Man måtte avbryte noget før tiden grunnet at prinsessen skulle delta på et offentlig arrangement i byen den aftenen, men min gode kollega og jeg visste å bruke tiden alene til å bli kjent i nærområdet. Selv var jeg så uheldig å trakke oppi en liten bekk som renner forbi nærområdet, men efter et raskt skoskift kunne vi vandre videre igjen. At ikke flere nordmenn velger Nederland som reisemål er for meg komplett uforståelig. Landet er jo rett og slett meget vakkert med sine kanaler, vindmøller, gamle byer og flotte kirker. Dessuten er det ikke dyrere der nede enn her i Norge. Dog er det vel noen som på død og liv vil ligge på disse sandstrendene rundt klokken, men den lærde quinde foretrekker heller å feriere blant bermen og ikke der menigmann i gaten ligger tett som sild i tønne. Skål for det!

Søndag nøt man en bedre frokost før man ble kjørt til flyplassen i Amsterdam med privatsjåfør. Jeg var glad til at jeg fikk slik flott og lettvint skyss for jeg hadde mange poser og kofferten full av diverse ting jeg hadde handlet den foregående uken. Min kollega var faktisk sliten da vi satt og ventet på flyet, selv ble jeg ikke trøtt og uggen før i går, men da ble jeg til gjengjeld liggende med hodepine til langt utpå aftenen, men i dag er formen atter god. I løpet av de dagene jeg var der nede fikk jeg kjøpt både ny veske, et flott sjal, smykker, sminke (pudder og øyeskygge), 4 flotte kaffekopper med dertilhørende asjetter og skåler, et lite maleri med vindmølle-motiv samt et og annet småtteri utenom. Også kjøpte jeg to flotte gaver til min mor, nemlig en eksklusiv pakke med sukkertøy til omtrent 250 kroner samt en pute, som hun kan ha liggende i stolen sin på kammerset.

Mens jeg har vært på ferie har min søster Anne-Grethe på Klepp hatt ansvaret for mor ved daglige besøk samt at hjemmesykepleien har stukket innom hver morgen og hver aften. Dessuten har min skallede nabo tatt sin del av ansvaret og vært en god nabo på daglig basis. Han fortalte meg til og med at de satt ute på altanen i flere timer en dag og leste i aviser, bøker og nøt svart kaffe. Været har visstnok vært ganske bra mens jeg har vært borte, dog med et og annet unntaket. Mor synes det er flott at datteren får lov til å være min sin gode kollega på ferie ned til Nederland og insisiterte også denne gangen på at jeg måtte reise og ikke tenke på hennes skrantende helse. Hun mener at man dør når tiden er moden, uansett når det måtte være, og at det neppe skjer akkurat den uken i året man er alene.

Det får være alt for i dag siden naboen vil komme og se på fotball her nu, men jeg lover å komme tilbake med flere innlegg denne uken.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter