mandag 10. januar 2011

Syk mor, nytt om kongelige, travelt og brå slutt på julen

Kjære lesere!

Til høyre sees blant annet tre danskfødte prinsesser, som senere ble henholdsvis dronning av England, tsarina av Russland og hertuginne av Cumberland. Bildet er kanskje tatt omkring 1910, i alle fall ikke før 1900 eller efter 1914. De tre døtrene til Christian IX av Danmark (som døde i 1906, 87 år gammel) var alle omkring de 80 da de vandret hen.

Det er lenge siden man sist skrev i den ringe blogg man nu engang prøver å holde oppegående. Det skyldes blant annet at min gamle mor har vært meget syk den siste uken. Torsdag 6. januar ble hun innlagt på SUS efter å ha blitt rammet av et drypp med påfølgende oppkastsyke. Dagen før var hun meget slapp og undertegnede ble kalt hjem fra jobben før tiden pga. dette. Den 8. januar ble mor utskrevet og midlertidig innlagt ved Stokka sykehjem, hvor planen er at hun skal få lov til å oppholde seg frem til 22. januar. Da håper man hun er frisk og rask nok til å vende hjem til villaen. Man krysser fingrene.

Det har også vært travelt på ungdomsskolen den siste tiden. Særlig den første uken av en ny termin er travel, fordi man da må lage opplegg for undervisningen for resten av terminen samtidig som man må planlegge og undervise der og da. En kollega av meg var også borte fra jobben av private årsaker fredag sist uke, noe som gjorde at jeg fikk klasseromsarbeid hele dagen. Jeg tar en bolk med grammatikk i begge mine norskklasser de to første ukene, så får man komme til mer kreative og spennende emner nærmere februar. I morgen skal undertegnede lede årets første seksjonsmøte i norsk, således har man brukt en del tid til forberedelser nu i dag, både mens man ennu var på skolen og efter man kom hjem.

I helgen var det visstnok LLH-fest, på Folken av alle steder. Folken er byens studentplass, men nu da Hot Open Mind er midlertidig nede - det drar visst ut før de får stedet opp og gå igjen - later det til at fanden spiser fluer, så da er nok nøden stor. Verken undertegnede, naboen eller Turid var til stede, men i følge Turid sa Hildegunn at hun skulle ta seg en tur sammen med Jarlfrid. Med mor liggende såpass syk som situasjonen var på lørdag hadde jeg verken energi eller nerver til å ta frem hjemmebrentsdunken, så da holdt man seg hjemme og var heller en tur innom mor på sykehjemmet tidlig på aftenen. Hvis byens skeive sted gjenåpner i løpet av måneden kommer man garantert dit så fort det lar seg gjøre.

Siden sist har danskenes kronprinsesse nedkommet med tvillinger, en stor og høyst velkommen begivenhet i Danmark. En stolt farmor, dronning Margrethe II, har allerede talt varm om de søte små. I Storbritannia er det april som blir årets mest begivenhetsrike måned med både bryllup og dronning Elizabeth II' 85 års-dag. Frøken Zara Philips (29), prinsesse Annes datter, har også forlovet seg. Det skjedde i desember, i alle fall var det da Buckingham Palace kunngjorde nyheten. Når dette bryllupet vil stå, vites ennu ei.

Årets julefeiring her i villaen fikk en usedvandlig brå slutt i år. Sist tirsdag, altså for 6 dager siden, veltet plutselig juletreet i stuen og ødela 6-7 juletrekuler i fallet. Slik en elendighet som skal vederfares en giktbrudden quinde. Jeg var ikke selv hjemme da dette inntraff, bare min mor var det, men det ble naturligvis min jobb å rydde opp alt det knuste glasset, ta av resten av pynten samt lysene og kaste treet ut på altanen (inntil videre.) Ikke vet jeg hva som skjedde og som gjorde at det plutselig falt, men naboen mener jeg sikkert har gjort en for dårlig jobb med å skru det fast i juletrefoten. Honnør til mor for at hun dro ut ledningen til lysene på treet da hun hørte bråket. Uansett, jeg mistet alt julehumøret da jeg kom hjem og fikk se hva som hadde skjedd, så det var 100% uaktuelt å sette opp igjen treet. Siden tirsdag har man også ryddet vekk igjen resten av julepynten, så nu er det blåmandag igjen i villaen. Dog kan det være greit med vanlig ørk også.

I går hadde jeg Turid på middag her, noe som nesten aldri før har skjedd. Hennes mor, som hun pleier å spise sammen med, er hos sin kusine et eller annet sted opp mot Haugesund, således kunne Turid komme hit og nyte kokt torsk med salt og pepper på lefse. Jeg tror hun likte maten, det gjorde i alle fall jeg. Kokt torsk er bedre enn selv laks, det mener nu engang jeg. Det var hyggelig med litt sladder igjen. Jeg føler meg helt utenfor alt som skjer, jeg, i forhold til Turid og Hildegunn, som til enhver tid vet "alt" om de fleste. Ikke viste jeg at Unni har vært innlagt med hjerteinfarkt i julen, ei heller at Tone og Miranda har gått fraværandre igjen. At noen som har holdt sammen i 5 år plutselig vil skilles er for meg uforståelig. At Anders ble innlagt med hjertebesvær rett før jul hadde hun også fått med seg, men det visste jeg fra før. Nu får man avslutte for denne gang.

Toril

1 kommentar:

Fritz sa...

Jeg føler med Dem, min lærde Quinde, og sender Deres mor varme tanker i all denne elendigheten. Ærbødigst, Fritz

Site Meter