torsdag 21. april 2011

Fyldig rapport fra langhelgen i Nederland

Ærede lesere, godtfolk, Deres Majesteter!

Da vi ankom prinsessens villa syklet hun nettopp inn porten, efter en handletur i byens handlegater.

Fredag reiste man altså ned til Nederland sammen med kollega Ingeborg for å tilbringe en langhelg sammen med prinsesse Irene i hennes villa i Wijk bij Duurstede. Man ankom Wijk bij Duurstede - via Schipol flyplass i Amsterdam - omkring klokken 16.00 fredag eftermiddag. Vi ble hentet på flyplassen av Friis Stenenbaum, en nær venn av prinsessen, som tidvis henter og bringer prinsessen og gode venner hit og dit. Da vi ankom eiendommen syklet akkurat prinsessen inn porten, efter en handletur i byens handlegater. Vi ble stående å tale ute i hagen en god stund før vi gikk inn, blant annet fikk vi se på et flott tulipanbed prinsessen fikk anlagt nu i april.

Fredagsaftenen var viet fullt og helt til god mat, god drikke og den dannede samtale innenfor villaens 4 vegger. Prinsessen hadde jaget ut av huset alle de gode hjelperene, som vanligvis er med og gir henne en hånd med de huslige syslene; både hoffdame Griet Leclerc Wijnemaalen og hennes gode venninne og kjøkkenhjelper, Anna Jacoba, hadde blitt anmodet om å ta påskeferie. Kun en eneste vakt, betalt av dronning Beatrix personlig, oppholdt seg i et lite hus på eiendommen. Hans jobb er visstnok å åpne og lukke porten når gjester ankommer, telefonere prinsessen når det er folk utenfor porten og han skal ha overoppsyn med utendørsarealet og passe på at ingen uvedkommende kommer seg inn på plenen.

Prinsesse Irene tilberedet personlig middagen, som vi nøt klokken 19.00 fredag aften. Ingeborg og jeg hjalp naturligvis til på kjøkkenet. På menyen sto spinatstuing, stekt makrell, nyplukkede salatblader og smørstekt mais. Det smakte meget godt og var enkelt å tilberede. Til dessert fikk vi servert sjokoladekake med kaffe til. Senere utpå aftenen åpnet hun barskapet og ba oss kaste innpå hva vi måtte ønske fra hyllene. Jeg forsynte meg med en kopp med peppermyntelikør, mens prinsessen og Ingeborg nøt hvert sitt glass med hvitvin. (Før jeg la meg kastet jeg også innpå en skvett med genever, for søvnens skyld.) Det var stas å oppholde seg i den flotte salongstuen i villaen. På veggen, ved siden av en bokhylle med mange flotte gamle bøker, hang det et ekte Rembrandt-maleri. Av bøkene i bokhyllen kan nevnes en bok om norske kunstmalere, faktisk(!). Hun hadde mange bøker om kunst, historie og miljø. (Miljøsaken engasjerer henne meget og hun har de senere årene kjempet både for regnskogen og mot oljeselskaper.) Dog hadde hun ingen kongebiografier i hyllene sine. Det var jo dumt...

Prinsessen fortalte oss at en god venninne av henne døde uventet av hjerteinfarkt natt til torsdag, noe som hun mente nok la en viss demper på stemningen i villaen, dog merket ikke jeg noe til at det var dempet stemning. Hun falt om i sitt eget hjem og ble kjørt til sykehuset, men døde ved ankomsten, 72 år gammel. Det var hennes søster som fant henne på gulvet. Prinsessen fortalte at avdødes mor døde nesten like dramatisk i 1990, 79 år gammel. Moren falt nemlig sammen inne i en klesbutikk og sovnet stille inn på et sykehus få dager senere. Vi talte i grunnen meget om sykdom og elendighet fredagsaftenen. Jeg var nysgjerrig på flere detaljer omkring hennes mors sykdom og fikk vite meget. Moren (som var dronning fra 1948 til 1980) fikk diagnosen Alzheimers i 1998, men hadde trolig utviklet sykdommen allerede i 1996 eller 1997. I alle fall, fortalte prinsessen, begynte familien å merke en foranding i personligheten i 1997. En gang sent på året i 1997 ble hun så frustrert og sint, uten en klar grunn, at prins Bernhard telefonerte sin datter og var høyst fortvilet over situasjonen. Kort tid før 90-års dagen falt hun i tillegg ut av sengen og ble ytterligere redusert. Da hun døde våren 2004, 94 år gammel, hadde hun vært dement og ute av stand til å ta vare på seg selv i flere år. Hun kjente ikke engang igjen sin egen familie efter 92-års dagen. Faren var derimot usedvanlig sprek like inntil få uker før han døde. Jeg kunne skrevet så meget mer, men strengt talt bør man vel ikke referere for meget fra kongelige samtaler...

Vi ble gjort oppmerksomme på denne festlige parodien av de britiske kongelige av prinsessen og personlig ble jeg mektig imponert over hvorledes de ligner på de rette personene, særlig prins Harry og fru Camilla. Klikk på linken for å se videoen: http://www.youtube.com/watch?v=Kav0FEhtLug

Lørdagen var på en måte todelt. Første halvdel av dagen brukte vi delvis i hagen og på verandaen, hvor vi nøt god servering og delvis på handletur i Wijk bij Duurstede. Aftenen var viet en storslagen konsert i regi av Dana Winner i en by som heter Weert. Byen ligger i en annen provins enn Wijk bij Duurstede (som ligger i Utrecht), men fordelen med små land er at man ikke trenger å bruke flere dager på å reise fra ende til ende og turen var gjort unna på bare et par timers tid. Konsertopplevelsen var fantastisk og uten sidestykke for en tarvelig lærerinde fra småbyen Stavanger. Jeg tror aldri jeg har opplevd en konsert av slikt et kaliber; både melodiene og artisten sto til terningkast 6. Jeg håper virkelig hun bestemmer seg for å holde en konsert i Norge en gang; i såfall kommer den lærde quinde til å melde sin ankomst.

Jeg fant en smakebit fra Dana Winner på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=89lPwbHtGNs&feature=related

Efter konserten var vi ute og spiste på en flott restaurant i byen. Efter kjøreturen hjem tok vi oss en real dram i hovedstuen og plutselig fant vi på at vi skulle ta oss en kveldstur og nyte den flotte vårnatten. Byen er vakker både om natten og om dagen. Mens vi spaserte spurte jeg om påskefeiringen i Nederland er lik den vi har i Norge, men det er en vesentlig forskjell, eftersom jeg forsto. I Nederland er nemlig skjærtorsdag en helt vanlig dag, derimot er langfredag helligdag også der nede. Vi påtraff et følge på flere ungdommer under spaserturen, men selv om de sikkert ikke forsto at det var et royalt selskap de påtraff oppførte de seg meget dannet, til tross for at de åpenbart ikke var på vannvognen. Skål for det!

Søndagen ble viet et besøk på et lokalt kunstmuseum, sightseeing i byen samt besøk på kafé og klokken 19.00 nøt vi middag i villaen, som vi selv tilberedte. Middagen besto av stekte potetbåter med saus på, stekt strimlet indrefilet, salat fra nærområdet, paprika i skiver og sukkererter. Prinsessen er glad i grønnsaker. Til dessert ble det servert nederlandsk eplekake med krem til, efter gammel nederlandsk oppskrift. Til drikke denne aftenen ble det servert både vann, vann med kullsyre i, svart kaffe, god vin og barskapet ble åpnet for "fri bar" omkring klokken 21.00. Vi spilte kort søndagsaftenen og det var utrolig hyggelig. Et av prinsessens barn var innom en tur utpå aftenen, men forsvant visst igjen efter ikke så alt for lenge. Jeg hadde på meg nye klær hver dag mens jeg var der nede. Søndagen gikk jeg i en mørk stakk med mørke strømpebukser til og mørk bluse med naturmotiver på samt en grå og brun kåpe.

I løpet av helgen undret jeg på om prinsessen hadde tenkt seg til Storbritannia i forbindelse med prins William og frøken Kate Middletons bryllup om to helger, men da slo hun bare i bordet og humret godt mens hun sa hvor glad hun var for at den tiden er forbi da man måtte delta på alt som skjedde rundt omkring i de kongelige familiene. P.g.a. av hennes kontroversielle ektemann, som hun giftet seg med på 1960-tallet, mistet hun en del kongelige rettigheter og har siden sjelden blitt invitert i kongelige sammenkomster i utlandet, så sant hun ikke har vært nær venninne av vedkommende kongelige personer. Så vidt hun hadde forstått det har turtelduene bare invitert regjerende monarker med ektefeller samt kronprinser og kronprinsesser til bryllupet. Fra Nederland er det hennes nevø (kronprinsen) med hustru som skal representere nasjonen. Dronning Beatrix har ikke mulighet p.g.a. at hun den påfølgende dagen skal være hovedpersonen i forbindelse med feiringen av Dronningens Dag, altså den 30. april. Tilfeldigvis skal den dagen feires nettopp i Weert og da skal også prinsesse Irene være med. Planen er også at kronprinsparet skal rekke hjem til denne feiringen, som er den største årlige kongelige feiringen i Nederland.

Mandagen skjedde det ikke så meget å berette om, men man nøt en god frokost før man reiste til flyplassen, hvor det ble en del venting før flyet kom og hentet oss, men man kom seg da til slutt tilbake til Stavanger sent utpå eftermiddagen. Jeg hadde med meg hjem både klær og suvenirer fra turen, faktisk hadde jeg kjøpt med meg hjem ting for over 2000 kroner, blant annet god pipetobakk til naboen og to klesplagg til mor. Det fineste jeg hadde med meg er en katt i glass, som jeg kjøpte for rundt 300 kroner i Wijk bij Duurstede. En annen ting jeg kjøpte med meg var et par med tresko, som har slikt et flott vindmølle-motiv på seg at jeg skal la de stå til pynt i stuen.

Mor og Bente møtte meg ute på trammen da jeg kom hjem, noe jeg ble meget glad for. Mor så ut til å være ved meget god helse og Bente fortalte at dagen før hadde de faktisk vært borte på gravlunden sammen. Bente laget en god middag til oss en stund efter hjemkomsten og under middagen måtte jeg avgi full rapport fra langhelgen i Nederland. Akk, dog går nu engang tiden alt for fort når man kun har en langhelg til rådighet...

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter