søndag 29. mai 2011

Fra kongelige, via HoT, til det rolige liv i villaen

God søndag!

Også i dagens blogginnlegg beæres eder med et sjeldent bildet av den britiske kongefamilien fra hine hårde dager. Bildet (anno 1920) viser enkedronning Alexandra av Storbritannia med alle sine tre døtre samt to barnebarn; fra venstre: prinsesse Maud av Fife (barnebarn), dronning Maud av Norge, enkedronning Alexandra, kronprins Olav av Norge (barnebarn), prinsesse Victoria av Storbritannia og Louise, Princess Royal.

Enkedronning Alexandra var på denne tiden 75 år gammel, men så like ung ut som sine døtre. Like inn i livets bitre høst var hun kjent for sin ungdommelige skjønnhet, takket være et tykt lag med sminke og gode gener - faren hadde gått bort så sent som i 1906, 87 år gammel. Den ærefulle tittelen "Princess Royal" tilhørte på denne tiden enkedronningens eldstedatter. Det er til enhver tid aldri mer enn en person som bærer denne tittelen i kongefamilien og som regel er det monarkens eldste datter. (Det er i dag prinsesse Anne som har denne tittelen.)

Prinsesse Louise (Princess Royal) led meget av skrantende helse de senere årene av sitt liv. Både i 1925 og i 1929 var hun døden nær av hjerteproblematikk. Den 4. januar 1931 døde hun av hjertesvikt, 63 år gammel. Prinsesse Victoria forble ugift livet igjennom og ble sin mors selskapsdame. Hun døde den 3. desember 1935, 67 år gammel, efter at hovedpulsåren sprakk dagen før. Prinsessen gjennomgikk behandling og fikk blodoverføring fra en quinde og en mann, som ble kjørt til prinsessens residens efter ordre fra prinsessens lege (se fotnote nederst), men livet sto ikke til å redde. Dronning Maud av Norge døde også i London. Det skjedde den 20. november 1938, bare 6 dager før hun ville fylt 69. Dødsårsaken var hjerteslag efter en kreftoperasjon. De tre søstrene døde altså alle relativt tidlig. Prinsesse Maud av Fife (Louises datter, som også er avbildet på bildet i dagens blogginnlegg) døde av akutt bronkitt i 1945, 52 år gammel. (Hun fikk i 1929 en sønn, som fremdeles lever.)

I går var det regnvær i byen, således var naboens Saab god å ha da vi handlet inn matvarer på Helgøs matsenter i går formiddag. Naboen kjøpte seg sågar en flintstek, men værmeldingen i forbindelse med gårsdagens Dagsrevy lovet ikke akkurat grillvær de neste tre dagene, men flintstek holder seg en stund. Den lærde quinde sitter i skrivende stund med kvitteringen fra handleturen, som sier følgende:
- tre appelsiner
- to liter lettmelk
- et stk. kneip
- en flaske zalo
- en yoghurt
- en stek
- en boks med erter
- en pk. surkål
- en flaske solo
- en pakke rød mikstur
- en pakke salami
- en pakke knekkebrød
- en pose med poteter
- en saltbøsse
- 4 wienerbrød samt
- en plate kokesjokolade

Til middag i går hadde mor og jeg stekt lungemos på lefse. Utpå aftenen kom naboen på visitt og da serverte jeg påsmurte rundstykker med smør og enten salami eller hvitost. Naboen spiste to stykker. Selv kastet jeg innpå tre, mens mor (som fikk serveringen inne på kammerset, grunnet skrantende helse) spiste ett. Naboen og jeg tok det rolig i går aften. Stort sett satt vi bare foran fjernsynsapparetet mens vi talte om løst og fast. Blant annet så vi på en dokumentar om Edith Piaf på NRK 2. Naboen la meget ut om homofile bekjentskaper à la Einar, Glen, Hansemann, Tore og Kjell I., som alle mister både vett og forstand hver eneste gang de setter sine føtter innenfor dørstokken på HoT, som jo er nærmest hver eneste helg. Jeg har selv sett de i sving der de tydelig påseilet raver rundt ved baren og dansegulvet og plager ungdommen. Quindene på HoT er ikke meget bedre, dog. Karakterer som Hildegunns fiende nummer en, Heidi, Bente, Hege, Randi og ikke minst mine egne venninner, Hildegunn og Jarlfrid - (Tilgi meg!) - er så røffe og utagerende i sin fremtoning at jeg virkelig blir overrasket når de lurer på hvorledes det har seg at de aldri får seg et stabilt forhold til et quindemenneske. Sannelig er vårt skeive miljø fullt av fargerike karakterer. Jeg har mindre til overs for det desperate "kjøttmarkedet" på HoT i helgene, dog er det visst slik homofile og lesbiske flest vil ha det. Merkelig. Et godt råd til enkelte dog: Behersk eder!

I formiddag gikk jeg en godt tur rundt omkring her opp på Eiganes - også innom Vestre Platå og Kannik - og på gravlunden konkluderte jeg med at det nu haster med å få kjøpt noen blomster og plante på gravene til far og morfar og mormor. Vi plantet noe i april og satte ned i jorden der, men de siste to ukers kulde og vind har herjet så stygt med det vi satte ned i jorden at det er helt ødelagt. Det har også blitt uryddig i hagen igjen efter at kvist, løv og annet rusk og rask har havnet utover plenen efter ukens kuling-visitt. Det er bare å ta på hanskene og komme seg ut for å få skikk på elendigheten. Det kan jeg gjøre når jeg har avsluttet dagens blogginnlegg. Jeg var en tur innom naboen da jeg kom tilbake fra spaserturen og da viste han meg badet og gangen, hvor det var fullt av sukkermaur. Han har vært plaget av det helt siden januar/februar, så det er åpenbart at det er liv og røre i insektsverdenen om vinteren også. Når han gir de en dose med maurkverk er det ro et par dagers tid, nærmere en hel uke om han er heldig, men så begynner de igjen. Jeg er glad villaen ikke herjes av maur eller andre insekter som lever i koloni.

Jeg var i grunnen innom for å invitere han på søndagsmiddag. Klokken 15.30 serverte jeg stek med kokte poteter, surkål og ertestuing til. Mor og naboen kastet innpå til den store gullmedalje! Jeg er nok en god kokke, om jeg så ydmykt får antyde det. Midt i maten ringte det på døren og på trammen sto min søster Anne-Grethe, men hun nektet blankt å bli med oss på etegildet, dog tok hun seg en kaffekopp med noget godt til sammen med oss andre, efter at søndagsmiddagen var vel inntatt. Jeg serverte også kroneis til Anne-Grethe og naboen, men mor og jeg nøyde oss med kaker til kaffen. Min søster fortalte at hennes mann måtte til legen på torsdag fordi han hadde fått verkefinger efter å ha satt en flis i fingeren flere dager tidligere. Er det ikke det ene så er det det andre. Der ute på Jæren diskuteres det for tiden om det er Hå eller Klepp som er den beste jordbrukskommunen å bygge og bo i. Jaja, hver sin lyst. Jeg ville ikke bodd verken her eller der, om jeg så fikk 500.000 for å flytte.

En stund efter at mor og jeg ble alene igjen telefonerte Hildegunn for å rapportere om vellykket fangst på HoT natt til i dag. Den utkårede var visstnok rett under 30 år, som Hildegunn setter som maksgrense for de hun skal humpe i høyet med. Denne gangen spurte jeg rett ut om hva de to hadde foretatt seg i Hildegunns dobbeltseng (noe jeg ellers aldri spør om) og fikk svar som fortjent. Et stikkord, ærede lesere, kan være toveis dildo, forøvrig skal jeg spare eder for de mest intime detaljene. Hildegunn berettet også om at det visstnok kom til håndgemeng mellom en viril quinde og innehaveren i lokalet i natt. Foranledningen skal ha vært en krangel om en veske, men detaljene får ligge urørt, da det er en del uklarheter omkring hva som faktisk skjedde. Ting har en tendens til å komme ut feil når alkoholen er inne i bildet, særlig når historien blir fortalt via, via o.s.v. Det hadde i alle fall vært full rulle i lokalet som vanlig, og man er visstnok savnet og det planlegges å sette opp en "eftersøkt-plaket" om man ikke snart dukker opp. Hyggelig!

En god aften og en god start på uken i morgen ønskes dere fra Eiganes!

Toril

Fotnote: Fra "The Sydney Morning Herald", 4. desember 1935:
"(...) The following bulletin was issued last night: Princess Victoria had an acute and severe haemmorage from the stomach yesterday evening. Transfusion of blood was performed, but it has been only of temporary benefit. The condition of her Royal Highness is critical. (...) Two volunteers, a man and a woman from a blood transfusion society, whos names are secret, according to custum, made a dramatic dash by car from London to Iver (Bucks), where Princess Victoria resided, in response to a doctors urgent telephone call. Within 90 minutes each had given more than a pint of blood. When the Princess appeared to rally two hours later, they were driven back to London. (...)"

Ingen kommentarer:

Site Meter