fredag 27. mai 2011

Helsen er gjenvunnet!

God fredag, lesere!

Til høyre sees en sorgtung dronning Mary av Storbritannia i det hun forlater Sandringham kirke i forbindelse med en privat minnegudstjeneste den 26. november 1925. Hennes svigermor, enkedronning Alexandra, hadde avgått ved døden 6 dager tidligere mens hun oppholdt seg på Sandringham, kongefamiliens slott i Norfolk.

Dronning Mary, som gikk i sitt 59. år på denne tiden, hadde i 1925 vært dronninggemalinne ved sin manns side i 15 år og hadde drøye 10 år igjen før hun i januar 1936, som sin svigermor, gikk inn i en lang enkestand. Dronning Mary levde helt til 1953 og døde knappe to måneder før hun ville fylt 86. For de mindre beleste av bloggens mer eller mindre trofaste lesere kan nevnes at dronning Mary var bestemoren til Storbritannias i dag 85 år gamle dronning Elizabeth II, som neste år kan feire 60-års jubileum på tronen.

I dag, fredag, har den lærde quinde fri fra skoleverkets stressende hverdag. Til tross for 50% sykemelding har man vært på skolen hver dag denne uken, men i går hadde man bare to undervisningstimer, det samme på onsdag. En fagkollega vikarierer i norsktimen i dag og underviser i nynorsk grammatikk, mens min kollega i heimkunnskap jobber ekstra for å ta mine tre timer med heimkunnskap i dag. Helsetilstanden er nu meget bedre og  f.o.m. mandag regner man med å være tilbake på post i 75% stilling, men jeg har denne uken sagt fra meg vikartimene jeg egentlig skulle ha ut skoleåret for en sykemeldt kollega, rett og slett fordi helsen ikke tåler full stilling. Jeg vet at ledelsen sliter med å få dekket opp disse timene i norsk, men nu har jeg prøvd 100% stilling i 3-4 uker og det sa skrotten klart i fra om at ble for meget, så da så.

Forøvrig er det ingen av mine kolleger som bor sammen med en pleietrengende mor og således kan man heller ikke kreve det samme av meg som av de andre. Dessuten får jeg 2800 kroner i måneden i såkalte omsorgspenger, nettopp fordi jeg har mor hjemme, og da klarer jeg meg fint på 75% stilling. Når det er sagt skal det også sies at det til stadighet kommer regninger i posten og andre utgifter som må betales. Så sent som i dag måtte jeg gå til innkjøp av en ny matavfallsdunk til kroner 200 og hver måned overfører jeg kroner 500 til min sønn i Tyskland, som sliter økonomisk. Denne uken sendte jeg også avgårde kroner 350 i posten til et av mine to barnebarn i hovedstaden, i anledning bursdagen, og sist uke betalte man strømregningen på over 3000 kroner. Jeg svidde også av kroner 644 på diverse klær i dag.

Saken er den at man var i sentrum og handlet inn diverse i formiddag; blant annet to nye par med sokker, et sjal, en ny kortermet skjorte og en pakke med to strømpebukser. Også kjøpte mann et nytt skjerf til mor, slik at hun kan sitte sammen med oss ute på altanen i juni, uten å frykte lungebetennelse som følge av "utflukten". Man handlet også polvarer for mellom 250 og 300 kroner og på Prix-butikken på Kampen, som forøvrig også er Oldboys nærbutikk når han er på Norgesferie, handlet man matvarer for nøyaktig 236 kroner. (Man planlegger å handle mer på Helgøs matsenter i morgen.) Til middag serverte man i eftermiddag kl. 16.00 kokte poteter, hjemmelaget saus, hjemmelagede medisterkaker og hjemmelaget ertestuing. Middagsmaten smakte fortreffelig, men vi spiste også godt i går; da sto nemlig stekt laks med ris og grønnsaker på menyen. Da var også naboen med og spiste, men i dag spiste mor og jeg alene. Mor er nesten ved sin gamle form igjen nu, bortsett fra at hun ligger noget mer på dagtid enn hun pleide før hun ble syk i begynnelsen av måneden.

På onsdag var jeg flittig i villaen og fikk vasket over alle gulvene i første etasje samt at jeg støvsugde det som ble liggende igjen her og der. Jeg fikk også sotet ovnen på onsdag og håper det ikke blir behov for så meget mer fyring med ved nu før høsten kommer igjen, selv om det dog er noget kaldt i dag med bare 10 grader og regnbyger. Jeg får rett og slett bruke litt strøm og parafin resten av måneden og forsåvidt også utover i juni, hvis det blir en kald start på sommeren. Efter en varm april måned har det ikke vært like godt i mai. I går var det 15 varmegrader på det meste, men dagen før var det bare 11 grader og i helgen er det spådd regnbyger og sur vind. I aften skal jeg stort sett bare ta livet med ro med en god bok - kanskje skal jeg også se på et gammelt opptak av en dokumentar om Dronningmoren anno 2002 - dog må jeg i alle fall få gjort to fornuftige ting i aften; det ene er å ta et realt fotbad i grønnsåpe- og kamfervann, det andre er å støvsuge soverommet mitt og kontoret (datarommet) i annen etasje.

Min gode venninne Hildegunn telefonerte rett før jeg skulle forfatte dagens blogginnlegg og vi talte i nærmere 20 minutter, både om løst og fast, for å si det på den måten... Det gleder mitt aldrende lesbebestemor-hjerte at gjengen har savnet meg de siste to-tre ukene. Jeg har forresten glemt å fortelle at jeg fikk et "God bedring-kort" fra gjengen for halvannen uke siden, midt under den verste sykdommen. Hildegunn oppdaterte meg på siste nytt fra det lesbiske miljøet. Blant annet fikk jeg greie på at Anki og Heidi hadde 4-kant med to jenter i 20-års alderen sist helg, noe Hildegunn var temmelig misunnelig på, dog lot hun meg vite at hun har planer om å teste fiskelykken på HoT i morgennatt. Ikke bare det, hun skal også ordne seg en 4-kant, eller i alle all en trekant. Hun hadde også fått med seg at Elin og Hanne sto og klinte ute på dansegulvet, men om dette var sist helg på HoT eller helgen før der igjen, fikk jeg ikke helt tak i. I alle fall hadde det blitt et meget tårevått trekantdrama ut av det da Elisabeth fikk greie på hva som hadde foregikk. (Lesber er nemlig "flinke" til å informere hverandre om hvem som har gjort hva med hvem, og særlig om det kan bli bråk ut av det.) Fred, en kamerat av naboen, er sur på byråkratiet fordi hans utkårede 22 år gamle thaigutt fikk avslag på visumsøknaden sin denne uken. Det skal visst ikke være lett for 50-åringene... Og det var vel det hele.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter