tirsdag 3. mai 2011

Så kom det da innlegg igjen

Godtfolk!

Enkefru Mary Hall døde i Oklahoma, USA, den 25. april, 109 år gammel. Hennes foreldre var Augustes Daugherty (1870-1941) og Lucy, født Brown (1880-1970). En søster på 94 år overlever henne, men både sønnen og datteren har for lengst kommet vel under torven. Sønnen, som var den lengstlevende av de to, ble 81. Ektemannen døde for 30 år siden. I England er 108 år gamle Elsie Grant død, mens Shelby Harris fra Illinois, USA, passerte sin 110-års dag nylig. Shelby har ingen barnebarn under 50 år og helsen skal være meget god! Les mer om oldingen her: http://qctimes.com/news/local/article_39f24afc-6a95-11e0-ad3f-001cc4c03286.html

Siden sist har altså Catherine Middleton (29) fått sin drømmeprins i Westminister Abbey. Dronning Elizabeth II (85) overvar vielsen i den storslåtte kirken sammen med flere hundre gjester. Det var på forhånd knyttet meget spenning til brudekjolen, men den lærde quinde var mer opptatt av å bivåne de mange celebre gjestene i bryllupet, som inkluderte vårt eget kongepar. Høytideligheten i kirken gikk vel for seg, det samme kan sies om det påfølgende kalaset fredag aften og langt inn i den lyse morgen dagen derpå. Dog spørst det om brudgommens farmor holdt ut like lenge som Dronningmoren pleide å gjøre ved festlige anledninger. Selv da hun var langt opp i 90-års alderen pleide Dronningmoren å være en av de siste som takket for laget. Skål!

Hva vites så om den fremtidige dronningens aner? Vell, hennes farfar, Peter Francis Middleton, som var pilotinstruktør, døde så sent som før jul i fjor, 90 år gammel. Hans hustru, født Valerie Glassborrow, gikk bort i 2006, 82 år gammel. Morfaren het Ronald John James Goldsmith og gikk bort i 2003, 72 år gammel. Catherines mormor, som var meget opptatt av å klatre oppover på den sosiale rangstigen, og som forsåvidt lyktes med det, - hennes far var kun en tarvelig gruvearbeider - het Dorothy Harrison som pike og døde i 2006, 71 år gammel. Prins Williams utkårede har med andre ord mistet alle sine 4 besteforeldre de senere årene. For mer om hennes aner ennu lenger bak kan man benytte denne linken: http://www.wargs.com/royal/kate.html

Da hennes farfar døde kom følgende korte dødsannonse ut til godtfolk:
"Peter Francis Middleton, grandfather of Prince William's fiancée, Kate Middleton, died 2 November, 2010, aged 90. He was husband of the Valerie (Glassborow), father of four, grandfather of five, aviator, transatlantic sailor and long-time resident of Vernham Dean. Will be greatly missed by his family and many friends."

Lørdag som var holdt jeg åpen villa og følgende beæret mitt kalas med sitt nærvær; Hildegunn, Jarlfrid, Turid, den skallede og Frits. Dessverre var det ingen andre som hadde mulighet til å komme, blant annet måtte Nina melde avbud, grunnet migrene, og Bitten var i dyp kjærlighetssorg og levde hele forrige uke på en diett bestående hovedsakelig av valium. Akk, slik en elendighet denne kjærligheten bringer med seg. Det blir som regel mer sorg enn glede ut av kjærlighetsforhold, men som Laura Welman så klokt sa det: "Who could do without it?" De to virile og mest utagerende av mine gjester delte på en kasse pils. Naboen nøt konjakk, mens Turid holdt seg til pils og cider. Frits inntok både vodka, konjakk og rødvin, men tålte det godt. Selv inntok jeg røffe mengder med hjemmebrent og kaffe.

Jeg klarte å få med alle som en på en real omgang med poker utover aftenen. Så ivrige ble vi at vi nesten ikke hadde tid til å rive oss løs for å beære HoT Open Mind med vært nærvær, men vi rakk så vidt å ankomme nattklubben før klokken passerte 00.30. Før den tid hadde vi det knallkjekt i villaen, for å bruke et ungdommelig Stavanger-uttrykk for å beskrive aftenen; forutenom å spille poker baktalte vi en hel mengde personer i vårt skeive miljø og oppdaterte hverandre på siste nytt. For å si det sånn, Hildegunns fiende nummer en fikk virkelig sitt pass påskrevet, det samme fikk enkelte andre toskete personer. Vi hørte nesten bare på popmusikk anno omkring 1990 i villaen, rett og slett fordi jeg fant igjen noen gamle kasetter efter min sønn. Blant annet Mega Dance 1. Morsomt.

Vaktene i døren var en del hyggeligere og noget mer imøtekommede denne gangen. Kanskje ikke så rart, med tanke på at det var flere nye fjes blant dem. I lokalet var det mange kjente og kjære fjes, blant annet kan jeg nevne quinder som Janne, Elisabeth, Oddlaug, Anki, Elin og Bente, og herrer som Glen, Einar, Tore og Kjell Inge. Turid, naboen, Frits og jeg fant oss et hyggelig bord ikke så langt unna baren, som jo er greit med tanke på nærhet til drikkevarene. Hildegunn og Jarlfrid forsvant bort til noen de kjente til, som Turid og jeg ikke visste hvem var, og efterhvert observerte vi at de gikk i skytteltrafikk mellom dansegulvet, baren og utendørs. Jeg var selv utendørs bare en gang - da sammen med både Turid og den skallede - men til gjengjeld sto jeg da utendørs såpass lenge at jeg rakk å rulle og røyke opp to sigaretter med rød mikstur. Det er i grunnen litt spennende å stå litt utendørs også, det er jo slik til folkeliv i Skagen med opptil flere utesteder, bare de nærmeste 50 metrene. Denne gangen gikk alt vel for seg de 10-12 minuttene vi var ute.

Det er ikke så meget mer å berette fra natten på HoT Open Mind. Man talte med diverse kjente og en og annen ukjent, inntok et glass med rødvin samt et glass med hvitvin og hygget seg med naboen og Turid. Omkring klokken 02.00 - 02.15 gikk ferden opp til villaen igjen sammen med naboen og Turid. Der ble vi sittende oppe en time/halvannen før vi gikk hver til vårt. De andre hørte man (heldigvis, kanskje) ikke noe mer fra, så de fant seg vel et heftig nashspiel, vil jeg tro. Det er sjeldnere og sjeldnere jeg orker ville nashspiel nu for tiden, men det er vel kanskje bare naturlig, det, eftersom pensjonisttilværelsen så smått begynner å nærme seg...

Søndagen bød på en aldri så liten "hangover", søndagsmiddag, besøk av naboen, besøk av min søster Anne-Grethe og forøvrig koste mann seg ute på altanen. Det er virkelig nydelig vær i Stavanger for tiden, selv om det ble noget kjøligere i aften. I morgen er det dog spådd bedre vær igjen, det samme på torsdag, selv om statsmeteorologen slet meget med teknikken i Dagsrevyen i aften. Stakkars quinde... I går og i dag har man vært noget redusert, trolig grunnet pollenallergi. I går var situasjonen såpass ille at jeg måtte gå hjem efter halv dag, men i dag holdt jeg ut til dagen var over, men priste meg lykkelig over at jeg ikke måtte lede seksjonsmøte. (I stedet var det allmøte fra klokken 14.45 til 16.15.) Man var hos legen og fikk resept på øyedråper i går, som ser ut til å hjelpe mot den verste kløen. I tillegg inntok jeg en allergitablett i morges.

Herved avsluttes dette innlegg. Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter