fredag 29. juli 2011

112-åring, Utøya, bilturer til Klepp og Lutsivannet, båtfestival, handletur, Oldboy m.m.

Lesere!

Til høyre sees Hattie Lafayette fra Michigan, USA, som døde i 2009, 112 år gammel. Hattie (også tidligere omtalt her i min ringe blogg) bodde hos datterdatteren Gloria Francis (født 1936) de siste 10-12 årene av sitt liv. Datteren, Rogean Clark, døde av Alzheimers i 2000, 82 år gammel, mens en annen datterdatter, Deloris Williames, døde i 2002, 67 år gammel. Deloris stelte sin skrantende mor på 1990-tallet, men overlevde altså ikke sin egen bestemor.

I går kom det meg for øret, via min søster Bente, at datterdatteren til en av våre tremenninger er blant de omkomne på Utøya, så da er også Zachariassen-slekten rammet av de tragiske hendelsene for en uke siden. Av oss 4 søstrene er Bente den eneste som har påtruffet vedkommende tremenning de siste 25-30 årene; så sent som for omkring 4-5 år siden møttes de på et kurs for lærere i hovedstaden. Hver dag denne uken, klokken 18.00, har det blitt offentliggjort navn på omkomne og i går var det ikke rent få navn som ble opplest på Dagsrevyen. Akk, slik en sorgens helg og uke det nu har vært...

På onsdag var Bente og jeg på besøk hos vår søster Anne-Grethe på Klepp og vi var meget heldige med været. Riktignok var det en del skyer på himmelen, men vi kunne sitte på verandaen på gården i to timer uten å få en eneste regndråpe på oss. Bente synes det er så fantastisk flott på Jæren, særlig i Klepp kommune og særlig ut mot havgapet. Hun vurderer for tiden om hun skal kjøpe seg en liten hytte et eller annet sted i Klepp kommune. Anne-Grethe har en svoger som arbeider i Klepp kommune, som Bente nu skal ta kontakt med i den forbindelse. Personlig synes jeg ikke Jæren er så spesielt flott, jeg, men det er nu engang hver sin smak. Det blåser alt for meget ute på det flate Jæren, efter min smak. En giktisk quinde bør ikke sitte ute i vind, om hun vet sitt eget beste, så enkelt er det med den saken. Ei heller har jeg dette ekstreme behove for å se ut mot havet, for å kose meg. Jeg trives faktisk bedre i ly av en skog, med sopp og bær i nærheten.

I går var det noget mer ustabilt vær med en og annen liten regnbyge, men for det meste var det oppholdvær og temperaturen har ligget på omkring en 18-20 grader det meste av uken. Jeg spurte naboen om vi kunne låne bilen hans for å ta med oss mor ut på en kjøretur, og det var ikke nei i hans munn. Vi tok med oss kaffe, kaker og lomper med brunost og kjørte ut til Lutsivannet i Sandnes kommune (øst for sentrum, i retning Hommersåk), hvor vi visste at Bentes barndomsvenninne, enkefru Else Marie Haaland (61), for tiden ferierer. Vi hadde flaks og påtraff henne ute i hagen og hun ble meget glad over å få slikt overraskende besøk. Else Marie er oppvokst i Brønngaten på Eiganes, men giftet seg med Thor Haaland fra Lura i Sandnes og bosette seg der i 1970. Han døde i 2005. Hennes mor, Ingrid Rettedal (1916-1993), var datter av Ole Johan Anda (1891-1975), som i årevis drev kolonialbutikk på Vestre Platå. (Butikken ble nedlagt på 1950-tallet.) Mormoren het Svanhild Bryne som pike og kom fra en gård på Tjensvoll. Else Maries far var lastebileier Oddmund Rettedal (1917-1997). Til vanlig arbeider Svanhild i 50% stilling som formingslærerinne ved Hommersåk barneskole. Selv om vi hadde med oss nok av godsaker selv, stekte hun vafler til oss og satte frem både sukker, rømme og rørte jordbær. Da hun også begyne å tale om grilling, måtte man dog sette foten ned. Man krever dog ikke stort selv om man stikker innom på en visitt.

Mor nøt virkelig den friske luften ute på terrassen og hadde garantert godt av å komme seg utenfor villaens 4 vegger. Else Marie ser dessuten meget opp til mor og har den dypeste respekt for henne. Mor er den eneste gjenlevende av "de gamle" som Else Marie kjenner til, efter at hennes lengstlevende moster døde i 2010. At det var tungt å få med mor opp den korte, dog meget bratte bakken fra bilen og til hytten, får så være. Bente og jeg tok henne mellom oss i hver vår arm, mens Else Marie gikk foran og anbefalte den beste ruten å gå. Det er virkelig koselig akkurat der den hytten ligger.

Til middag i går aften, klokken 16.30, serverte man rømmegrøt i villaen, efter ønske fra Bente. (Det var da også hun som sto for tilberedelsen.) Aftenen forløp ellers rolig. Jeg fikk til og med tid til å lese videre i romanen jeg har holdt på med en god stund og Bente satte seg ned med et broderi hun har tenkt å forære mor før hun reiser igjen. Hun må brodere litt hver dag hvis skal hun rekke det, for hun planlegger å bli bare til mandag. Bente hjalp meg også med å vaske og tørke støv på alle gjesterommene i går aften. Det gikk på under en time. Vi la oss ganske tidlig, i alle fall er 22.50 tidlig til meg å være midt på sommeren. Da hadde de to andre allerede vært i sengen en knapp halvtimes tid.

I dag har man vært i sentrum sammen med Bente og handlet litt. Vi bivånet også de flotte seilskutene som later til å ha lagt til kais i anledning "Tall Ships Race", som er en slags båtfestival. Vi brukte ikke alt for lang tid ved kaien, siden ingen av oss er forelsket i båter, dog var det en sann glede å bivåne folkelivet i byen. Hvor skal cruiseskipene oppholde seg nu som kaien er full av andre båter, mon tro? Vi så i alle fall ingen cruiseskip i dag. Ved domkirken ligger det fremdeles et helt lite blomsterhav, i anledning tragedien på Utøya. Det er flott å se slikt engasjement blant landets innbyggere. Dog er det synd at det må en tragedie til før folk blir venner og vel forlikte. Selv partilederene er skjønt enige om at alle partiene er gull verdt nu i disse tider...

Bente og jeg var innom både Arkaden og Straensenteren. Hva vi handlet lar jeg forbli en hemmelighet, denne gangen. (Kan nevne at jeg faktisk ikke var innom vinmonopolet!) På veien oppover mot Eiganes igjen gikk vi innom kommunelokalet, hvor den lærde quinde avga sine stemmer til SV. Det er flott at man har begynt med såkalt tidligstemming fra 1. juli av. Personlig synes jeg i alle fall det er greit å bli ferdig med borgerplikten jo før jo heller. Forresten oppfordrer jeg alle bloggens lesere til å stemme ved årets kommune- og fylkestingsvalg og alle helst håper jeg naturligvis at man stemmer på SV (evt. Ap eller Sp), men å vise engasjement er uansett bedre enn å drive rundt som en toskete dåre. (Ja, man er lærerinde!) På menyen i dag står intet mindre enn indrefilet med mandelpoteter, god saus, soppstuing og salet. Vi skal spise klokken 16.00.

Ønsker eder alle en flott helg og håper en eller flere tar seg en drink for meg også, da man har planer om en rolig helg sammen med mor og Bente!

Ps: Velkommen hjem, Oldboy!

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter