mandag 4. juli 2011

Dronning Sonja 74 år i dag!

Godtfolk!

På denne dag fyller dronning Sonja 74 år. Dog er jo det ingen alder i hennes slekt; moren ble nemlig 95, mens mormoren ble 90. Vi får nok oppleve dronningens 90-års dag i 2027, men hvorvidt hun da er dronning eller enkedronning, vil kun tiden alene vise. Gratulerer med dagen, kjære dronning! Feiringen foregikk på Mågerø på lørdag som var og der var både familie og venner til stede, med unntak av kronprinsparet, som var i bryllup i Monaco.

LLH-Rogaland opplever for tiden en krise innad, efter at lokallagsleder Arve Andersen brått trakk seg sist uke. Årsaken til at han ikke lenger ønsker å lede organisasjonens lokallag her i Rogaland skyldes en langvarig konflikt med ungdomsorganisasjonen Skeiv Ungdom og stridighetene skal skyldes uenigheter mellom nevnte herre og Oslo-avdelingen til Skeiv Ungdom. Eksakt hva som er stridens kjerne er noget diffust, men noget som kalles skeiv teori og som går ut på at ingen blir født som homofile og lesbiske, men at legning har meget med valg, miljø og påvirkning å gjøre, skal være en teori mange innad i LLH er skeptiske til om er den beste måten å tale de skeives sak på. Skeiv Ungdom sentralt har den senere tiden vært meget engasjerte i denne teorien, som enkelte visstnok mener er den eneste rette læren. Det sies også at Skeiv Ungdom i Rogaland har hatt diverse problemer den siste tiden, både med rekruttering til organisasjonen, med sitt opplysningsarbeid i ungdomsskolen og med å utføre sine plikter som takk for at de har fått disponere LLHs lokaler. Skeiv Ungdom sentralt skal visstnok også ha vært sterkt kritiske til at LLH-Rogaland har ønsket å bidra for unge skeive, da dette er noe de mener de har enerett på. Den lærde quinde har hørt flere rykter, som kan tyde på at både nuværende og tidligere sentrale medlemmer av ungdomsorgasnisasjonen neppe er helt tørre bak ørene ennå. Skal man kjempe for homofiles rettigheter og få til et tilbud for ungdommen så kan man ikke bedrive tiden med baksnakking, tulleteorier, motarbeiding av dyktige LLH-folk og annet taskenspill. Jeg lar det bli med dette, i alle fall i denne omgang.

I dag lånte jeg bilen til naboen og tok meg en kjøretur opp til Ullandhaugtårnet, hvor jeg bare så vidt fikk meg en parkeringsplass mellom en hel rekke av andre biler. Jeg gikk meg en god runde i Sørmarka på omkring 45 minutter, blant annet en snartur oppom tårnet. Jeg følte meg rent så sprek efter å ha trimmet blant alle turgåerene og joggerene og fant ut at jeg kunne ta meg en liten tur innom Madla Amfi før middagstid. Der ble jeg gående bak en unggutt med Clas Ohlson-klær på seg da jeg kom inn - formodentlig en kollega av vår alles kjære "Over there", Thomas. Ungdommen skulle sikkert avløse Thomas eller en av herrens mange kolleger. Jeg var innom og tittet på klær i tre forskjellige butikker, men det var bare på Mega (eller Madla handelslag) at det ble handel. Der handlet jeg diverse matvarer for omkring 400 kroner, blant annet koteletter og poteter, i tilfelle det blir grillvær nærmere helgen. Jeg påtraff en kollega fra skoleverket inne på Mega, som jeg ble stående å tale en hel del med, før jeg omsider kom meg hjemover igjen.

Vel hjemme igjen ble det kokte poteter med laks og grønnsaker til middag, og jeg sørget for at mor fikk i seg både en potet og to små stykker med laks. Selv spise jeg to poteter og tre stykker med laks. Efter oppvasken ble det kaffe og sirupkake. Jeg har vasket en del klær i dag og i hagen har jeg luket ugress rundt blomstene jeg har sådd. Forøvrig har det vært en rolig dag, uten stress og mas. Jeg burde sikkert gjort mer i huset, men jeg følte rett og slett for å ta litt fri i dag. I aften har jeg lest i romanen jeg holder på med og har ellers sett litt på fjernsynet. Efter en hel dag uten triste beskjeder fikk jeg telefon fra en kollega i aften om et trist dødsfall blant Europas kongelige, dette skjedde samtidig med at jeg så på nyhetene om en tragisk helikopter-ulykke her til lands nu i aften. På et øyeblikk ble det altså meget å følge med på...

Det var alt for i dag.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter