onsdag 20. juli 2011

Midtveis i sommerferien

Godtfolk!

Til høyre har jeg i dag valgt å vise eder et bilde av president John F. Kennedy, riktignok mens han ennu var for ung til å inneha embetet, sammen med sine besteforeldre, John Francis og Mary Josehephine (Hannon) Fitzgerald. Bestefaren hadde i sine glansdager vært borgermester i Boston og det var gjennom han den vordende presidenten fikk sin interesse for politikk.

I går publiserte jeg et dikt her i bloggen til ære for Oldboy og hans ringe villa her i Stavanger. En og annen kommentar har kommet meg i hende i løpet av dagen, blant annet fra herren selv, og det later til at publiseringen av diktet var en suksess. Det er flott at ens skriverier kan bringe latter og glede for andre enn en selv, men jeg skal innrømme såpass at jeg humret godt da jeg skrev det og det moret meg stort da jeg så for meg hvorledes de mange feststemte herrer i villaen desperat drar for gardinene i det Hildegunn og undertegnede står utenfor og plystrer på kalaset. Skål!

I går hadde mor time hos fastlegen sin og en slik affære tar som regel halve dagen når en er såpass skrøpelig som mor nu har blitt. Timen var til klokken 12.30, men allerede klokken 11.30 ville mor kles og skoene skulle tas på slik at hun var klar til drosjen skulle komme å hente oss klokken 12.10. Mor måtte vente i 10-15 minutter på overtid før hun fikk komme inn til legen og selv om jeg ventet utenfor, talte jeg så vidt med legen efter visitten for å få med meg et referat av det han og mor hadde talt om. Legen mener visstnok at mor lider av anemi og fra før av går hun på blodfortynnende medisiner og hjertemedisiner p.g.a. at hun har hatt både slag og drypp. Nu skal hun altså begynne på ennu flere medisiner. Mor har også en vond skulder, som hun har slitt meget med siden omkring 2006, men legen mener det er slitasjegikt og da er det ikke stort å gjøre. Legen talte også om andre plager mor sliter med, men dette er tross alt ikke en pasientjournal, så da lar jeg det bli med dette.

Jeg bakte rundstykker og banankake i kortpanne i går eftermiddag. Jeg er ikke akkurat tom for kaker fra før av heller, men det er jo alltid greit med fryseren full av kaker. Heldigvis er både naboen, mor og undertegnede glad i kaker, så det blir spist litt hver eneste dag, også selv om det er lite besøk her. Rundstykker er godt til avveksling fra brød, fra tid til annen. Til middag i går laget jeg kreolsk fiskesuppe, efter en spennende oppskrift som jeg fikk fra min fagkollega i heimkunnskap i vår en gang. Naturligvis spiste mor og jeg hvert vårt rundstykke til fiskesuppen og middagsmaten smakte fortreffelig. (For oppskriften, sjekk fotnote nederst i innlegget.)

I går aften viet jeg det meste av tiden til å lese ut boken om europeiske kongelige. Jeg tok også fatt på en spennende roman av forfatteren Arne Svingen, en roman som heter "King Size", viss handling foregår i den kalde krigens tid. Tid til å se på både Dagsrevyen og TV2-nyhetene klokken 21.00 ble det også. Og min søster Bente telefonerte fra hovedstaden en eller annen gang utpå aftenen for å høre om hvorledes ståa var og for å fortelle siste nytt fra hennes kant. Bente kom hjem fra en ukes opphold i det sørlige Finland for et par dagers tid siden. Der har hun vært på oppdagelsesreise sammen med en venninne fra hovedstaden. Det ble bestemt at Bente skal komme på visitt hit til helgen og at hun skal komme på toget, enten fredag eller lørdag. Jeg skal få nærmere beskjed om eksakt ankomsttid. Det blir hyggelig med besøk.

I dag har det skjedd rent så meget her i villaen. Først kom naboen innom på kaffe i formiddag og for å hjelpe meg med å flytte frem kjøleskapet og fryseren slik at jeg skulle få støvsuge og vaske gulvet der. Mens jeg drev på med det ringte det på døren og der sto min søster Anne-Grethe, og hun hadde med seg både salat og jordbær fra Jæren. Anne-Grethe var bare innom en knapp times tid og mest fordi hun var på vei tilbake fra et ærend i Randaberg og uansett skulle kjøre fordi. Mens vi satt ved kjøkkenbordet og talte om løst og fast sammen med mor ringte det på døren igjen og denne gangen var det en hersens selger som var ute med en koffert full av diverse kniver, som han mente enhver husholdning ikke kunne være foruten. Efter å ha takket nei til hans (i følge han selv) generøse tilbud satte jeg meg ned igjen og fortalte om selgeren og knivene hans. Før Anne-Grethe reiste hjalp hun meg med å dytte på plass igjen kjøleskapet og fryseren. I det jeg tok av røret for å telefonere naboen for å si at han ikke trengte å komme tilbake for å hjelpe meg med fryseren og kjøleskapet, ringte det på døren ennu en gang, og der sto naboen. Himmel og hav, slik en ringing på den dørklokken.

Da mor og jeg satt ved middagsbordet og nøt havregrøt sent i eftermiddag ringte det på døren for siste gang (så langt) i dag og denne gangen var det en særdeles hyggelig overraskelse som sto på trammen, nemlig min gode venninne Tove Johs-Castell. Hun fortalte oss at hun plutselig fikk for seg at en impulsiv spasertur til Eiganes ville være en bra måte å riste av seg middagen på. I motsetning til min søster har Tove sjelden hastverk og hun ble sittende i nærmere tre timer før hun gikk hjemover igjen i aften. Efter å ha inntatt havregrøten og ryddet av bordet disket jeg opp med svart kaffe, banankake, sirupkake og rundstykker med smør og ost på inne i stuen. Det ble en meget hyggelig stund ut av impulsbesøket. Det er synd at folk flest aldri går på besøk til hverandre i hverdagene lenger. Jeg husker at helt frem til 80-tallet var det da meget vanligere at slekt, venner og naboer dukket opp for å få seg en kopp kaffe og litt sladder, uansett om det var mandag eftermiddag eller torsdag formiddag. Dog er nu engang den tiden forbi. Nu kommer bare folk i helgene og selv da bare hvis man frister med gratis alkohol...

I dag begynte forøvrig Gladmatfestivalen her i byen, men med alle regnbygene som har kommet og gått i går og i dag er jeg glad til at jeg har holdt meg innendørs. I følge Rogalands Avis skal prisene være noe mer rimelige i år enn i de senere år, så kanskje jeg tar meg en tur nedover nærmere helgen, men bare hvis det blir godvær.

En god aften bedes eder!

Toril


Fotnote: Kreolsk fiskesuppe:
Ingredienser: En liter fiskekraft, 75-100 gram purre, 100 gram gulrøtter, en boks hakkede tomater, 1 ts salt og pepper, 100 gram brosme samt 100 gram laksefilet.
Fremgangsmåte:
- Vask/skrell grønnsakene og kutt i strimler.
- Fres purren i olje og tilsett fiskekraften og hakkede tomater. Ha i litt salt og pepper. (Evt. også basilikum eller annet krydder, om ønskelig)
- La det småkoke i ca. 30 minutter.
- Tilsett gulrøttene og la koke i ca. 20 minutter.
- Skjær fiskefiletene i terninger og tilsett de siste 10 minuttene.
- Smak til med mer salt og pepper om nødvendig.

Ingen kommentarer:

Site Meter