lørdag 30. juli 2011

Rolig fredagsaften i villaen

Godtfolk!

I går var det indrefilet med mandelpoteter, god saus, soppstuing og salet på menyen her i villaen. Naboen var også med oss og spiste. Til dessert serverte jeg semulepudding med rød saus, som jeg laget og satte til avkjøling før jeg begynte med middagen. Mens vi satt og nøt maten kom det en hersens selger på døren vår og ville prakke på oss en støvsuger, som visstnok hadde en sugekraft av en annen verden. Jeg blir alltid noget brysk når uvedkommende forstyrrer midt i middagen, således fortalte jeg han kort og kontant hvorledes ståa var; at vi satt og spiste, at min søster var på besøk, at mor er senil og blir dårlig av forstyrrelser og så videre, før jeg smalt igjen døren så veggen ristet. Det er temmelig frekt å reke rundt på dørene til folk som de reneste taterene, særlig i en by, hvor det er nok av støvsuger-utsalg. En nabo tre hus lenger ned i gaten her har hengt et "Vokt Dem for hunden"-skilt på døren sin, selv om han verken har hund eller vett i skolten. Samme nabo skjøt etter kråker med hagle for noen år siden (i 1998 eller 1999), men den som da fikk en klekkelig bot og fikk seg beslaglagt haglen var nettopp han. Jeg tror ikke et sånt latterlig skilt er veien å gå. Hvis noen en eller annen gang skulle våge å trenge seg inn i villaen kommer vedkommende til å få et møte med paraplyen min han sent kommer til å glemme, så det så.

I går aften hygget man seg i rolige former i villaen. Bente var på besøk hos en venninne på Rennesøy, mor og jeg satt ved kjøkkenbordet og løste kryssord og leste i hver vår bok. Mor leste i en roman av Alexander Kielland, mens jeg leste i en biografi om Haakon Lie, som jeg kjøpte i vår en gang. Ap-veteranen Lie hadde garantert sørget for å komme seg på fjernsynet i anledning terroraksjonen i Oslo denne uken, hvis han hadde levd. Selv etter at han hadde passert 103 år ytret han seg om både det ene og det andre på fjernsynet, 40 år efter at han gikk ut av politikken. Syvende far i huset voktet en del over "ungdommen" i partiet og selv Gro Harlem Brundtland følte seg ung da Lie irrettesatte. En bra biografi!

Min skallede nabo tok det også rolig. Han tilbrakte deler av aftenen i Bjergstedparken, i håp om å få napp, men den gang ei. Selv mener han det er vanskeligere å finne seg en anonym lekekamerat i parken om sommeren fordi mange heller reiser ut til Orrestranden og lar buksen falle der i stedet for. Det er visst delvis nudiststrand der ute på Jæren og mange virile herremenn i livets bitre høst bruker stranden og området rundt for lyssky aktiviteter. Selv mener naboen det sømmer seg mindre å drive med den slags der, rett og slett fordi det er en strand som brukes av både familier og turister. Naboens kamerat Frits fortalte om en episode fra Orrestranden i fjor sommer hvor en mann i 50-års alderen sto og blottet seg ved toalettene i tilknytning til Friluftshuset på området. At det går an å være så åndsvak når man er i den alderen, kan man lure på... Behersk eder og tøyl lystene, herremenn!

Det er virkelig trivelig å ha besøk av min søster Bente. Som meg selv er også hun lærerinde ved en grunnskole, men hun arbeider ved en barneskole, i motsetning til undertegnede, som er norsk- og heimkunnskapslærerinde ved en ungdomsskole. Skolen hun underviser ved heter Ellingsrudåsen skole og ligger helt øst i Oslo kommune, ikke meget langt unna grensen til Lørenskog. Bente har mang en gang referert fra sitt virke som oppdrager og læremester ved skolen. P.g.a. høy andel innvandring og dvaske taskenspillere samt meget blokkbebyggelse i området er det en del uoppdragne elever ved skolen, som mer eller mindre sliter ut Bente og kollegene. Hun har fortalt meg om flere episoder de senere årene som ikke hører hjemme på en skole, blant annet var det noen elever som tømte kjøleskapet for melkekartonger en gang, for så å kaste de utover skoleplassen og på intetanende forbipasserende fra den høyeste etasjen. En annen gang ble en kollega av min søster rispet av kniv av en elev. Det siste som skjedde fant sted rett før skoleferien nu i juni. Da ble garn for hundrevis av kroner tatt med fra håndarbeidsrommet og satt fyr på ute på skoleplassen.

Bente underviser både i norsk og engelsk, men p.g.a. av sin høye alder (61 år) og diverse helseproblemer vurderer hun å ta ved AFP efter neste skoleår. Bente har hatt både blodpropp og benbrudd de senere årene, dessuten ser hun ikke lenger like godt som før, noe som tidvis gir henne hodepine. I motsetning til min søster Sissel og bloggens O' store forfatterinde nyter aldri Bente sterkere saker. I stedet vier hun sin fritid helt og fullt til rolige aktiviterer à la lesing, brodering, reising, kaféturer og tegning. (Hun tegner særlig motiver med hus, trær, blomster o.s.v.) Hun er en racer til å pløye gjennom engelsk litteratur og har lest absolutt alt av William Shakespeare. Bente har forøvrig en datter, men ennu ingen barnebarn. Hennes ektemann døde brått da han var 55 år gammel. Jeg tror på mange måter Bente er den av oss som har arvet mest av personligheten til vår mor. Hun var også lærerinde i hine hårde dager og en meget nøktern og streng person. Bente er kanskje ikke akkurat streng, men hun kan være både myndig og noget småkjedelig innimellom, dog vi kan ikke alle være like.

Da man talte med naboen under dagens handletur - Bente ble hjemme med mor - fortalte han også at Frits hadde vært på HoT Open Mind i går aften og at han hadde scoret full pott med en flott 40-åring. Jeg spurte også efter Oldboy, hvorvidt han var observert i lokalet, men det hadde ikke Frits sagt noe om. Mest trolig satt også nevnte herremann hjemme hos seg selv i går aften - med en god bok i fanget, brennende stearinlys i bakgrunnen og stivpyntet grandiosa på bordet. I følge Facebook ankom herren "gamlelandet" sent torsdag, således var det neppe full rulle allerede i går aften, dog skal jeg lytte ekstra godt i retning Vestre Platå i aften for å høre om det spilles musikk og tales høylytt fra bakgården. Tilbake til Frits igjen. Ut i fra beskrivelsene Frits hadde gitt naboen av nattens fiskelykke har jeg begynt å lure på om det kan være tale om herr "Over there", men det er naturligvis skummelt å komme med slike antagelser, men naboen mener å ha hørt at han tidvis foretrekker modent selskap og Frits er vel strengt talt overmoden, så frukten må plukkes før den faller ned på bakken. Skål!

Hildegunn telefonerte rett før jeg satte meg ned for å forfatte dagens innlegg i min ringe blogg og ville vite om det ble kalas i aften. Det kan godt henne det blir kalas i aften, men det skjer ikke under mitt tak, ei heller har jeg tenkt å finne på noe som innbefatter alkohol i aften. Det sømmer seg ikke med festing når ens avholdne søster er på besøk fra østlandet, dessuten er det en glimrende anledning og en god grunn til å holde seg unna galeien at man har selskap fra før av. Jeg tror Hildegunn synes jeg har blitt noget kjedelig den senere tiden p.g.a. at jeg oftere enn før takker nei til å herje med gjengen. Det er nok ikke alle som forstår det ansvaret og arbeidet som følger av å ha en hjemmeboende og senil mor i hus. Selv har hun mistet begge sine foreldre de senere årene - man deltok i begge begravelsene og skrev om det i bloggen - og har nu kun seg selv å tenke på. (Avkommet er forlengst myndige.) Den virile og frivole venninnen min med leilighet i Saxemarken har forøvrig jurmassasje og egen og andres vaginaer som sine hobbyer, og ryktene om hennes utagerende livsstil går t.o.m. i enkelte lesbiske kretser på østlandet og i Bergen. Jeg så forøvrig på Facebook at Heidi skulle ha en sammenkomst i aften, så da kan jo Hildegunn ta med seg Jarlfrid og en kasse pils og slå seg sammen med disse quindene.

Fra Østerrike kom det denne uken nok et sørgebudskap fra kongelig hold. Erkehertuginne Maria-Valeri (98) døde stille og fredelig i Zalsburg og efterlater et folk i dyp sorg. Faren var grev Georg Julius Kaspar Konrad av Waldburg-Zeil-Hohenems (1878-1955), mens moren (som var barnebarn av keiser Franz Joseph) var erkehertuginne Elizabeth Franziska Marie Karoline Ignatia av Østerrike-Toscana (1892-1930). Avdøde efterlater seg en rekke efterkommere. Kan også nevnes at hennes mormor (keiserdatteren) døde av lymfekreft i 1924, bare 56 år gammel. Storbritannia har heller ikke vært forskånet fra kongelige dødsfall denne måneden. Den 11. juli døde dronningens fetter, den 7. greven av Harewood, i en alder av 88 år. Han var sønn av Mary, Princess Royal (dronningens faster, som døde brått av hjerteinfarkt våren 1965, 67 år gammel.) George Lascelles, som var hans egentlige navn, døde i sitt hjem i Harewood House. Dødsårsaken ble ikke gjort kjent. Hans bror gikk bort i 1998, 73 år gammel.

Enkefru Alta Nelson fra California, USA, har siden sist kunnet feire sin 110-års dag. Man gratulerer! Det samme har Francisco Fernandez av Spania kunnet gjort. Man gratulerer igjen! Verdens eldste nulevende person er fremdeles Besse Cooper fra Georgia, USA, som i skrivende stund er 114 år og 338 dager gammel. Sølvplassen er det Chiyono Hasegawa fra Japan som holder med sine 114 år og 252 dager. En barnløs quinde fra Italia er å finne på tredjeplass. Norges eldste person er Helene Andrea Nilsen, født 7. april 1901. Hun bor i Drammen.

Herved avsluttes dagens blogginnlegg!

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter